Gjest 808a4...fb8 Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 For å utføre rep på bil mot betaling trenger man som sagt tillatelse og godkjenning av SVV. Likevel påstår en kontrollør at man også trenger fult utrustet verksted med godkjenning for å tilby chiptuning. Som enkelt går på å koble seg inn på en kontakt i bilen der en kan lese ut feilkoder, og kan omprogrammere hjernen til å feks ha mer effekt, mindre effekt, og lignende. Jeg mener selv dette utelukkende faller under "Forskrift om kjøretøyverksteder § 5.Unntak fra krav til godkjenning Følgende arbeid er unntatt fra krav til godkjenning: f) enkle reparasjoner og utskiftinger som ikke omfatter bærende konstruksjoner og vitale deler på kjøretøyet." Men hva mener andre? Det er jo ingenting som blir demontert eller endrer på konstruksjonen til bilen utover det en potensiell kunde ønsker. Anonymous poster hash: 808a4...fb8 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Tror du skal slite med å overbevise kontrolløren at det du referer til hjernen ikke er en vital del av kjøretøyet. Men siden det står "og" og ikke "eller", så er jeg ikke helt sikker. 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 (endret) Chiptuning er endring av effekt, som etter forskriften går som ombygging av kjøretøy som krever ny godkjenning fra SVV. Noe særlig mer omfattende enn det, blir det ikke. Reglene for ombygging og oppbygging av kjøretøy er etter forskriften kun forbehold de største inngrepene. Nå har jo SVV senest i dag aksjonert mot et par av selskapene som driver med dette, for å ulovlig drive verkstedsvirksomhet, så jeg ville tro at det var en særdeles dårlig bransje å starte opp i akkurat nå, med mindre du har alle papirer i orden, å vet hva du driver med. https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/aksjonerte-mot-chiptuningaktorer Endret 20. oktober 2020 av 0laf Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 Fra 1. oktober 2018 fikk vegtrafikkloven en ny bestemmelse § 19b. Bestemmelsen fastslår innledningsvis at "reparasjon, vedlikehold, ombygging og påbyggingsarbeid på motorvogn [...] kan bare foretas av godkjent virksomhet". Etter fjerde ledd kan departementet (delegert til Vegdirektoratet) gjøre unntak for enkelte typer kjøretøy, enkelte typer arbeid, og enkelte typer verksteder. Bestemmelsene er rene videreføringer av tidligere bestemmelser i § 19a innført i 2004 som igjen viderefører de tidligere godkjenningslovene fra 1947 og 1973. Til 1973-loven hadde man en svært detaljert forskrift som i 11 punkter (2.2.1 til 2.2.11) fastsatte hva man ikke trengte godkjenning for å gjøre: Sitat 2.2.1 Kontroll av kjøretøy eller deler og utstyr til kjøretøy uten påfølgende reparasjon eller justering. 2.2.2 Etterfylling og bytte av slike stoffer (drivstoff, smøremidler, kjølevæske o.l.) som er nødvendig for den daglige drift av kjøretøyet og som fra kjøretøyfabrikantens side naturlig er lagt opp for å kunne utføres av eieren eller føreren, samt etterfylling av bremsevæske. 2.2.3 Ladning av batteri. 2.2.4 Bytte av batteri, batterikabler, sikringer, vinduspusserarmer og vinduspusserblader. Bytte av lyspærer (jfr. dog nr. 2.2.9). Bytte av innsatser for luft- og oljefiltre. Bytte av termostat. Bytte av drivremmer for vifte, dynamo, vannpumpe o.l. Bytte av slanger for radiator, varmeapparat o.l. Kontroll, rengjøring og bytte av tennplugger. Bytte hjul. Omlegging og reparasjon av snøkjettinger. Rengjøring, så som vask, støvsuging o.l. 2.2.5 Pussing, sparkling, lakkering og polering samt påføring av rustbeskyttende midler. 2.2.6 Montering, reparasjon og vedlikehold av bilinstrumenter, radio og telefon. 2.2.7 Reparasjonsarbeid på og utskiftning av innvendige karosserideler, glass m.v. samt enkle karosserireparasjoner som ikke berører vitale deler av kjøretøyet, så som bærende elementer (ramme, selvbærende karosseri, innerskjermer, fastsveisede skjermer e.l.), dører, elektriske anlegg, motor, bremser, styring, kraftoverføring m.v. 2.2.8 Montering, reparasjon og vedlikehold av tilleggsutstyr på kjøretøyet og hvor montering, reparasjon eller vedlikehold ikke medfører endring av vesentlig påvirkning på kjøretøyets vitale deler, så som bærende elementer, elektriske anlegg, motor, bremser, styring, kraftoverføring m.v. 2.2.9 Bytte av pærer i lykter for fjernlys, nærlys, kurve-/tåkelys og ryggelys, bytte av lyktinnsatser og lykteglass samt utføre kontroll og justering av kjøretøyets lys, forutsatt at den som skal utføre arbeidet har lykteinnstillingsapparat med lysmåler og egnet plass innendørs med plant gulv og at biltilsynet har godkjent apparatet og plassen og gitt skriftlig tillatelse til at det utføres arbeider som nevnt. 2.2.10 Omlegging av dekk og slanger, lapping av slanger, plugging av slangeløse dekk når hullet (ferdig bearbeidet) har diametre mindre enn 6 mm, pigging av dekk og avbalansering av hjul, forutsatt at den som skal utføre arbeidet har av- og påmonteringsmaskin for dekk, momentnøkkel eller momentstaver, hjulavbalanseringsapparat, utstyr for pigging av dekk samt egnet plass innendørs og at biltilsynet har godkjent apparatet, utstyret og plassen og gitt skriftlig tillatelse til at det utføres arbeid som nevnt. Til plugging av dekk og lapping av slanger må det bare brukes materiell som gir en permanent reparasjon (vulkanisering). 2.2.11 Arbeid på campingtilhengers bremser, forutsatt at den som skal utføre arbeidet har gjennomgått opplæring hos fabrikant/importør, og at nødvendig lokale, verktøy og utstyr forefinnes, og at biltilsynet har gitt skriftlig tillatelse til at det utføres arbeid som nevnt. Dagens forskrift har i § 5 bokstav f et unntak for "enkle reparasjoner og utskiftinger som ikke omfatter bærende konstruksjoner og vitale deler på kjøretøyet". Chipping/tuning er hverken reparasjon eller utskifting, se definisjonene av dette i kjøretøyforskriften § 7-2. Reparasjon er i punkt 1.6 definert som utbedring av slitasjemangler og utskifting av deler som regnes som vanlig vedlikehold, og som ikke regnes som ombygging/oppbygging. Ombygging er i punkt 1.7 definert som alle forandringer som medfører at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner og/eller utseende blir endret i forhold til spesifikasjoner/utseende kjøretøyet er førstegangsregistrert eller godkjent for. Ved ombygging som bryter med forutsetningene i vognkortet eller har betydning for kjøretøyets miljø-, trafikksikkerhets- eller brannsikkerhetsegenskaper skal kjøretøyet godkjennes av Statens vegvesen før det tas i bruk. Chipping og tuning er ombygging i forskriftsverkets forstand. Det faller derfor utenfor § 5 bokstav f. Henvisningen til et kjøretøys "vitale deler" er en videreføring av 1973-forskriftens punkt 2.2.7 og 2.2.8. Her identifiseres "bærende elementer, elektriske anlegg, motor, bremser, styring, kraftoverføring mv." som utenfor det som kan repareres uten godkjenning. Chipping/tuning er arbeid på CPU, som etter disse momentene helt åpenbart er en vital del av kjøretøyet. Selv om det skulle vært reparasjon/utskifting, og selv om CPU ikke hadde vært en vital del av bilen, så er det ikke "enkelt" arbeid. Generelt sett er det en forutsetning for å regne arbeid som "enkelt" at det kan utføres uten spesialkunnskap eller spesialisert verktøy. En tommelfingerregel er at hvis bilens originale medfølgende forbrukermanualer og bruksanvisninger forklarer deg hvordan noe skal gjøres kan du gjøre det. Arbeid med chipping/tuning som eieren utfører selv er omfattet av unntaket i § 5 bokstav h om ombygging etter tillatelse fra SVV. Det er et krav at eieren gjør arbeidet selv. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå