pierce007 Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Skal starte et AS. Har en 2011 modell bil. Vil det lønne seg å bruke denne som egen firma/privatbil? Eller overføre denne til firmaet, for deretter å bruke denne både jobb/privat? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Kommer an på en rekke ting, som ny-pris på bilen, kjørelengde, elbil eller ikke. Se her for mer info. Det har også betydning hvor høy lønn du har i tillegg. 1 Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 23. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2020 (endret) nirolo skrev (På 20.10.2020 den 21.53): Kommer an på en rekke ting, som ny-pris på bilen, kjørelengde, elbil eller ikke. Se her for mer info. Det har også betydning hvor høy lønn du har i tillegg. Dette er en 2011 varebil, klasse B. Kjørelengde jobb ca 30.000 km og privat ca 10.000 km Lønn usikker siden eget firma. Kjøring fra hjem - jobb er ca 100 km t/r hver dag. Endret 23. oktober 2020 av pierce007 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 23. oktober 2020 Del Skrevet 23. oktober 2020 Så vidt jeg kan skjønne blir kostnaden for deg da å skatte av nypris * 0,25 * 0,30 Hvis vi later som nypris var 300.000, så legges det til 22.500 på toppen av lønnen din. Det vil da koste deg kanskje 10.000 i økt skatt. På den andre siden så må bedriften kjøpe varebilen av deg, så du tjener litt på det på kort sikt. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 23. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2020 (endret) nirolo skrev (1 time siden): Så vidt jeg kan skjønne blir kostnaden for deg da å skatte av nypris * 0,25 * 0,30 Hvis vi later som nypris var 300.000, så legges det til 22.500 på toppen av lønnen din. Det vil da koste deg kanskje 10.000 i økt skatt. På den andre siden så må bedriften kjøpe varebilen av deg, så du tjener litt på det på kort sikt. Nå testet jeg for moro skyld denne kalkulatoren: https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/907-firmabil-eller-privateid-bil Med mindre jeg har lagt inn helt feile opplysninger, ble firmabil mer gunstig enn å eie. Med mindre jeg har tolket feil i forskjellen mellom minus og pluss Endret 23. oktober 2020 av pierce007 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 24. oktober 2020 Del Skrevet 24. oktober 2020 (endret) pierce007 skrev (9 timer siden): Nå testet jeg for moro skyld denne kalkulatoren: https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/907-firmabil-eller-privateid-bil Med mindre jeg har lagt inn helt feile opplysninger, ble firmabil mer gunstig enn å eie. Med mindre jeg har tolket feil i forskjellen mellom minus og pluss Så vidt jeg kan se så er det ikke mulig å velge varebil i den kalkulatoren. Da gir ikke den kalkulatoren deg riktige tall. Forøvrig har du fyllt ut at du gir deg selv lønnskompensasjon på 350.000 dersom du ikke har firmabil, er det riktig? Du tenker å ha 350.000 i lønn dersom bedriften eier bilen, evt ha 700.000 i lønn om du beholder den privat? De ekstra 350.000 i lønn blir på sett og vis en kostnad for deg også, siden du er eneeier i ASet ditt. Forøvrig bommer du på pluss og minus når du tolker resultatet. Slik du har lagt inn tallene bør du som privatperson beholde bilen privat. Når du vurderer ulike løsninger så må du huske at du sitter på begge sider av bordet. Kostnader du lemper over på bedriften er kostnader du selv får. Slike klakulatorer tar ikke høyde for at du driver din egen virksomhet og forutsetter at alt du kan få fra bedriften er gunstig for deg. Slik er det ikke i ditt tilfelle. Spørsmålet blir hvordan det er gunstig å organisere ting når du ser det fra begge sider samtidig. I dette tilfellet er det snakk om en varebil som er over 3 år gammel. Det er i utgangspunktet en gunstig bil å ha som firmabil for deg som privatperson. Endret 24. oktober 2020 av nirolo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå