Gå til innhold

24% toll + 10%?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på å bestille et Fuji S5000Z fra USA, og prisen er 475.45 USD = 3,160.60 NOK. Så tenker jeg på 24% moms, som er på 758 NOK. Dette er da kameraet, MED 256 MB minnebrikke, noe som koster en drøy tusenlapp i norge.

Vil prisen da være rundt 4000 -alt i alt-, eller tar jeg helt feil, evt glemt noe, si 10% toll?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med pakken følger det normalt sett en pakkseddel som angir hva som er inni, samt verdien av dette. Denne skrives av selgeren. Dersom verdien er USD $ 475.45 blir dette beløpet regnet om etter tollvesenets gjeldene kurser, og ilagt 24% moms. Det er altså den spesifiserte verdien som står påskrevet pakkeseddelen som blir lagt til grunn, såvidt jeg forstår. Frakta skal ikke være påskrevet, kun varenes samlede verdi.

Det er altså sender (butikken) som spesifiserer hvor mye innholdet er verdt, og det er dette tollvesenet forholder seg til når de skal bergene moms.

I tillegg kommer et fortollingsgebyr (jeg tror det er på ca 150 kr) som du må betale såfremt du ikke fortoller varen selv. Her er jeg nok på tynn is, så jeg foreslår at du kontakter tollvesenet.

Jeg tror ikke det er toll på digitalkameraer, bortsett fra momsen.

Angående minnekortet, så refererer jeg til det jeg skrev over; det er innholdets totale verdi, definert av avsender, som legges til grunn for den totale beregningen.

bfisk

(ikke skyt meg om jeg har noen småfeil her...)

Endret av hrichard
Lenke til kommentar

Hei

Jeg mottok pakke fra B&H i New York. Jeg kjøpte for 557$ inkl. frakt med UPS. De er superraske, og jeg vil anbefale både B&H som foto/video-butikk og UPS som fraktselskap. Her er kameraet hos B&H:

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...u=290140&is=REG

Bestillingen sendte jeg for ei uke siden, og det tok et par dager å sjekke VISA-kortet. Dette må du skanne og maile til dem i tillegg. Det gikk helt fint. På tirsdags kveld (30.12.03) ble pakken levert til UPS i NY, og i går morges (2.1.04) fikk jeg den levert på døra, og da er nyttårshelga mellom! Superraskt og like billig som posten. Logistiken deres er på topp, og du kan følge pakken steg for steg på nettet. Jeg handlet et EOS 300d fra Sverige, og det ble sendt med posten og ble liggende ei uke i Oslo for tolldeklarering!

Det er kun moms på slike varer fra USA, men hvis du handler for over 200 kroner + frakt, blir også fraktkostnadene momsbelagt.

Lenke til kommentar

Hei visdomstanna. Et kort svar på spørsmålet ditt......det eneste du trenger når du åpner pakka med din 300D fra USA er en el-kabel som du kjøper på Clas Ohlson for en 40-50 kroner.....så er du på " nett "..... :thumbs:

Med andre ord....det er kun "strømpluggen" som er annerledes.

Lykke til !

Lenke til kommentar

Jeg bestilte platespillere fra england og tenkte at det skulle bli en smal sak med overganger. Det viste seg at å få tak i en slik overgang i Norge var dønn umulig - alle reiseadaptere o.l. går andre veien, fra eurostikk til diverse utenlandske, ikke vice verca. Enden på visa (the pun, the pun?) ble at jeg måtte kappe kabler og skru på biltemastøpsler.

teh befisk

(omfg! skole i morra!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...