magiga Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Her testes miljøvennlig asfalt for aller første gang i Norge – kan redusere klimautslippene med 80 prosent [Ekstra] Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Olje er olje i forhold til CO2-utslipp. Om en bruker olje fra matplanter blir det enda verre! 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Olje laget av hva? På tide at man begynner å bruke mennesket til noe Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Rasert regnskog/matolje på vegen, og bitumen som er et restprodukt fra olje skal brukes til hva? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Bitumen har i mange tiår blitt cracket til lettere hydrokarboner. Cracking koster penger, men det er i en slags balanse med prisdifferansen, som igjen styres av etterspørsel. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 14 minutes ago, Ketill Jacobsen said: Olje er olje i forhold til CO2-utslipp. Om en bruker olje fra matplanter blir det enda verre! Det er neppe mat-kvalitet på oljen som vert brukt til asfalt. Men seriøst – kva brukar ein til dømes olivenoljen som ikkje er "extra virgin" til? Ein treng ikkje bruke planteoljar heller. Her er eit alternativ basert på grisemøk: https://newatlas.com/pig-manure-asphalt/44110/ Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Sturle S skrev (6 minutter siden): Men seriøst – kva brukar ein til dømes olivenoljen som ikkje er "extra virgin" til? Den blir naturligvis brukt av alle dem som ikke er "extra rich"! Jeg synes det er latterlig at artikkelen ikke opplyser noe om hvor denne planteoljen kommer fra. Jeg vil tro at det meste av planteolje kan brukes til mat. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Ketill Jacobsen skrev (2 minutter siden): Jeg vil tro at det meste av planteolje kan brukes til mat. Jeg vil tro det meste av planteoljen hadde gjort seg bedre som regnskog i stedet for oljeplantasje. 6 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 9 minutes ago, Ketill Jacobsen said: Jeg synes det er latterlig at artikkelen ikke opplyser noe om hvor denne planteoljen kommer fra. Jeg vil tro at det meste av planteolje kan brukes til mat. Brukt frityrolje, til dømes. Mmmm. Harskt feitt! Nam! Kaffi inneheld ganske mykje olje. Tørkar du brukt kaffigrut og trekk ut oljen med aceton eller sprit (best resultat med aceton eller eter), får du ca 4-5% av vekta av den tørka kaffigruten ut i olje. Oljen kan òg pressast ut med ei kraftig nok presse, og då kan du produsere pellets til forbrenning med det same. Eg veit ikkje om eg ville brukt slik olje til mat, i alle fall ikkje om han ikkje vert samla inn dagleg og tørka med ein gong, for fuktig kaffigrut myglar veldig fort. Kaffioljen er utmerka til produksjon av biodiesel, men er nok for tynn til asfalt. Oljen i asfalten må vere ganske tjuktflytande. Om han er brukande til mat, er han neppe sunn! 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 Denne saken er litt rar! Jeg kan ikke se at at er så forferdelig galt å bruke olje (av elendig kvalitet) til asfalt! Problemet er jo når olje forbrennes og gir CO2-utslipp. En kan være fristet til å si, bruk fossil olje til asfalt i stedet for menneskemat (planteoljer)! En annen ting er oppvarming av asfalt. Her bør en ikke bruke fossile brensler. Noen som vet hvordan oppvarming av asfalt skjer i dag? 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 35 minutes ago, Ketill Jacobsen said: Denne saken er litt rar! Jeg kan ikke se at at er så forferdelig galt å bruke olje (av elendig kvalitet) til asfalt! Problemet er jo når olje forbrennes og gir CO2-utslipp. En kan være fristet til å si, bruk fossil olje til asfalt i stedet for menneskemat (planteoljer)! En annen ting er oppvarming av asfalt. Her bør en ikke bruke fossile brensler. Noen som vet hvordan oppvarming av asfalt skjer i dag? Gass er vanleg, men frå artikkelen: For å redusere klimagassutslippene fra asfaltproduksjonen har Veidekke over tid innført mer og mer biomasse som energibærer ved asfaltfabrikkene. Ideen min om å presse olje ut av kaffigrut og samstundes lage pellets til oppvarming framstår som stadig betre. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 (endret) Kan grøthodene som bestemmer asfalt komposisjon i Norge også komme opp med noe som ikke støyer så inn i helvete som dagens så sier jeg - go for it. Endret 21. oktober 2020 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå