Gå til innhold

Enormt potensial for flytende havvind: Norge kan omsette for 85 milliarder [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, J-Å said:

Jeg synes det er vanskelig å se hva det norske innholdet skal være i disse prosjektene. Norsk industri er vel ikke konkurransedyktige for leveranse av noen av delene som inngår i en flytende havvindmølle. Bortsett fra Kjetting-Jan kanskje.

https://www.skipsrevyen.no/article/ny-rekord-for-kjetting-jan/

Så lenge vi snakker om flytende havvind har alt utenom selve vindturbinen enorm overlapp med "tradisjonell" offshore, så alt fra og med fundementet og ut vil jeg hevde Norge er konkurransedyktige på. Inkluderer kabling, fortøyning (ref. kjetting-jan), installasjon, vedlikehold osv. osv.

Er og plenty med norsk kompetanse som skor seg på bunnfast havvind, f.eks. Fred Olsen og OHT.

Endret av P6ZCKBJX
Lenke til kommentar

"I et såkalt basis-scenario anslår rapporten at det vil bli bygd ut 140 gigawatt (GW) med flytende havvind i verden fram mot 2050. I et høyt scenario kan det bli bygd opp mot 250 GW flytende havvind."

Håper ikke TU sletter innlegget mitt selv om jeg for n-te gang hevder: "Kombinerte anlegg for havmerder og energiopptak fra vind og bølger" er en industri vi burde vært i gang med allerede.

Jostein Albert er bygget i Kina, men hvorfor ikke i Norge?

Plasserer vi vindturbinene på havmerdene står oppdrettsnæringen for 70% av kapitalkostnaden, som i praksis betyr at det blir vanskelig å konkurrere for de som bare bygger flytende vindturbiner.

En havmerd av typen jeg ikke får lov å vise bilde av kan sammenlignes med Jostein Albert i størrelse, og det er snakk om 10 000 tonn slaktefisk pr. år.

I tillegg til oppdrett er det 3 vindturbiner og 3 turbiner for bølgeenergi, som totalt blir rundt 60 MW.

Dette burde være en industri midt i blinken for Norge, men de med pengene må stiller opp.

Derfor håper jeg MDG får nok støtte ved neste års stortingsvalg til at vi kommer i gang med deres visjon om 100 TWh fornybar energi fra Norsk Økonomisk Sone innen 2030.

Et urealistisk mål, men det viser en vilje til å satse på denne industrien som mangler i dagens regjering.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar
J-Å skrev (9 timer siden):

Jeg synes det er vanskelig å se hva det norske innholdet skal være i disse prosjektene. Norsk industri er vel ikke konkurransedyktige for leveranse av noen av delene som inngår i en flytende havvindmølle. Bortsett fra Kjetting-Jan kanskje.

https://www.skipsrevyen.no/article/ny-rekord-for-kjetting-jan/

Vi er veldig dyktige på å designe både plattformer, moduler og skip, og tilhørende spesialutstyr for spesielle oppgaver offshore, samt drive slike skip. Akkurat selve turbinene med rotor kan sikkert andre etablerte aktører bedre, men hvis jeg ikke husker feil er vel norske operatører inne på mange av de store utbyggingene, f.eks. Fred Olsen Windcarrier som tar hele operasjoner, og flere norske oljeservicebedrifter som har begynt å designe og bygge spesialutstyr.

Typiske spesialområder der norske bedrifter er veldig gode er aktiv bølgekompensering og dynamisk posisjonering.

Lenke til kommentar
10 hours ago, RJohannesen said:

Vi er veldig dyktige på å designe både plattformer, moduler og skip, og tilhørende spesialutstyr for spesielle oppgaver offshore, samt drive slike skip. Akkurat selve turbinene med rotor kan sikkert andre etablerte aktører bedre, men hvis jeg ikke husker feil er vel norske operatører inne på mange av de store utbyggingene, f.eks. Fred Olsen Windcarrier som tar hele operasjoner, og flere norske oljeservicebedrifter som har begynt å designe og bygge spesialutstyr.

Typiske spesialområder der norske bedrifter er veldig gode er aktiv bølgekompensering og dynamisk posisjonering.

Problemet her er at disse enhetene blir veldig standardiserte. Så designdelen blir veldig liten i forhold til fabrikasjon. Og den blir i stor grad satt ut. Hywind Scotland understellene ble bygget i Spania og slept til Norge for sammenstilling med spansk-tyske turbiner. 

Fred Olsen Windcarrier, hvor norske er de? 

Oslokontoret:

Oslo-office.jpg

Danmarkskontoret:

DK-Office-2-web.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, J-Å said:

Fred Olsen Windcarrier, hvor norske er de? 

Oslokontoret:

Danmarkskontoret:

Regner med at Danmark-virksomheten har betydelig mer aktivitet enn den norske. Det er Danmark som er vindkraftlandet, ikke Norge.

Forøvrig huser det danske bygg 2 bedrifter, ikke kun Fred Olsen.

Lenke til kommentar
3 hours ago, trikola said:

Regner med at Danmark-virksomheten har betydelig mer aktivitet enn den norske. Det er Danmark som er vindkraftlandet, ikke Norge.

Nettopp.  Og hvordan skal det da forstås at "Norge" kan omsette for 85 milliarder. Hvis utstyr og tjenester blir kjøpt inn fra utlandet. Er det nok at det er gjennom selskap med eiere som har norske aner?

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...