Gjest eddc4...8a5 Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Hei Har arvet en bolig som etter salg og alt oppgjør har resultert i 1,7 millioner kroner inn på konto og lurer litt på hva som er fornuftig bruk av disse. Personlig har jeg rundt 360k i studielån, og kona og jeg har i underkant av 4 mill i boliglån, pris på bolig da vi kjøpte for to år siden var 4,65 mill. Vi venter barn og har behov for større bil etterhvert og har en reservasjon på en Tesla Model Y, men denne kommer ikke før 2021 en gang. Hva burde man gjøre med pengene som skal gå til bil (600k), er snakk om kanskje opp til ett år før den er klar. Innen fem-seks år ønsker vi gjerne en større bolig også, hva gjør man med den resterende 1,1 millionen? Har skjønt at dette er litt på korte siden hva gjelder å investere i fond f.eks. Et trygt valg er jo bare å betale ned på boliglånet, men det er jo ikke spesielt med renter der heller. Sånn ellers har vi også solid økonomi, vi har både felles og privat bufferkonto og privat sparing i fond. Med de mulige endringene i BSU så blir de kanskje løst inn neste år, som gir en nedbetaling på lån på ca 350k Anonymous poster hash: eddc4...8a5 Lenke til kommentar
Revie Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Rekordlave renter gir god mulighet for nedbetaling av lån. I mitt hode er det trygt og smart å banke en god sum ned på lånet. Pr i dag har dere antakelig en lånegrad på huset på rundt 75-82% avhengig av prisvekst siste to år. Om du holder av til bil og skyter inn 1,1 + 350 (runder av til 1,5 mnok) så vil dere sitte med en lånegrad på drøyt 50%. Dette gir en trygghet i form av rammelån/lengre avdragsfrihet ved behov, samt beskytter dere bedre mot renteøkning. Det er stor sjans for at rentene stiger når befolkningen er koronavaksinert og aktivitetene er i gang igjen for fullt. Det spekuleres i lave renter i "evig tid", men det er aldri noe som er sikkert. Man må uansett betale rentene også, det er skatteprosenten av disse du får til fradrag. Selv om lånebetaling er kjedelig og man til tider får langt bedre avkastning på andre måter, er det sjelden feil å redusere belåningen. Denne lånerammen/"lånepotensialet" forsvinner heller ikke, så når/om dere skal se på større bolig om noen år, vil jo selvsagt mulighet for lån være der. 1 Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 (endret) Hadde fortsatt med BSU så langt det går. Også sett på muligheten for BSU 2.0 konto. Noen lar deg sett inn hele maks beløpet på første innskudd. Dette er den absolutt beste måte å spare penger på i dag om du har tenkt å kjøpe bolig i nær fremtid. Resten av det som ikke kan fylles på BSU og BSU 2.0 ville jeg fordelt litt. 70% nedbetaling av lån og 30% litt mer risikabel investering som i et Global Indeks fond. Om du klarer deg uten de 30% ved neste boligkjøp vil det nok på lang sikt være en lønnsom investering. Det er hva JEG ville ha gjort da. Vi er alle forskjellige hva angår risiko. Også ja kanskje unnet meg og familie en skikkelig god ferie når den tid kommer! Hva gjelder bilen ville jeg bare satt de på den beste sparekontoen som finnes. Den gir vel kanskje noe sånn som 1,5% rente. Studielånet skal du aldri betale en krone mer på enn hva som er planen! Det er billig, gis uten sikkerhet og tar da ikke opp hva du kan låne totalt. I tillegg har du innbakt gjeldsforsikring ved uførhet og død samt rentefritak ved sykdom eller arbeidsledighet over 3 mnd. Edit: Når du sier 5-6 år til neste boligkjøp ville jeg egentlig satt alt inn i boliglånet og ikke endret terminbeløp og heller justert nedbetalingstid. Veldig ofte kan de 5-6 årene blir til 2-3 år og da er det kjedelig om de står i rødt på fondet ditt Endret 20. oktober 2020 av Mr. Spaceworld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå