Gå til innhold

EU-land etterlyser felles strategi for å bekjempe falske 5G-nyheter [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En start er at de ordentlige mediene får gjennopprettet tilliten sin, slik at folk slipper å få nyhetene sine via tvilsomme innlegg på Facebook. Men for at det skal skje, har mainstream media en lang vei å gå. Når nyhetsbildet stort sett handler om hvilke kjendiser som ligger med hvem, svært partiske lederartikler, og "agenda-filtrerte" nyheter som er mest mulig clickbait-verdig, så kommer vi aldri dit. Og da vil folk velge å få "nyhetene" sine andre steder. 

Media er dessverre selv skyld i den store spredningen av falske nyheter og sitt eget omdømme-tap.

• Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

En start er at de ordentlige mediene får gjennopprettet tilliten sin, slik at folk slipper å få nyhetene sine via tvilsomme innlegg på Facebook. Men for at det skal skje, har mainstream media en lang vei å gå. Når nyhetsbildet stort sett handler om hvilke kjendiser som ligger med hvem, svært partiske lederartikler, og "agenda-filtrerte" nyheter som er mest mulig clickbait-verdig, så kommer vi aldri dit. Og da vil folk velge å få "nyhetene" sine andre steder. 

Media er dessverre selv skyld i den store spredningen av falske nyheter og sitt eget omdømme-tap.

så du mener NRK, VG og DB har nebbe sjansj og gjenopprette tillitt?    de har knapt journalister igjen og kun aktivister og roabloggforfattere

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Jeg forstår ikke helt kritikken, at VG eller Dagbladet er tabloid søppel har jo vært kjent lenge, må folk finne alternative fakta bare fordi disse avisene er særlig dårlig?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (47 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt kritikken, at VG eller Dagbladet er tabloid søppel har jo vært kjent lenge, må folk finne alternative fakta bare fordi disse avisene er særlig dårlig?

Problemet er vel at vi nå flommes over av det du velger å kalle "alternative fakta". Du trenger ikke å finne dem, de finner deg. Når da resten av media gjør en svært elendig jobb i å formidle faktiske nyheter og å bedrive kritisk journalistikk, og det lille de gjør er bak betalingsmurer, er det klart at folk finner fake news som et friskt pust i nyhetshverdagen.

Media er nødt til å vise at de ikke er partiske sladreblader, men seriøse nyhetsformidlere. Da først vil de kunne bli tatt seriøst igjen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kajac said:

Media er nødt til å vise at de ikke er partiske sladreblader, men seriøse nyhetsformidlere. Da først vil de kunne bli tatt seriøst igjen.

Jo, men utgangspunktet ditt er jo tabloide dårlige aviser, hvorfor er ikke løsningen å bare finne seg bedre nyhetsformidlere, fremfor å kritisere dårlige aviser for å ikke være noe de ikke er, samt at det liksom skal rettferdiggjøre å heller velge seg desinformasjon.

Det blir som å skylde på at nille-butikker ikke holder høyere kvalitet, når jeg velger å handle ett eller annet av enda lavere kvalitet på nett. Eller begrunne det å spise bæsj, med at mcdonalds serverer dårlig mat.

Dersom ønsket er høyere kvalitet står man jo fritt til å velge Le Monde, New york times, the guardian, BBC, The associated press, Reuters, osv.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Man kan vel si at man vet så lite at man diskuterer hvilke begrensninger man skal innføre. Vi kjenner jo utviklingen som har vært for de tidligere generasjonene, og det er lite informasjon om bakgrunnen for dette. Basestasjonene står ganske tett nå, og det koster penger. 5G er tydeligvis helt avgjørende for "grønn vekst" osv., mend det er behov for mer forskning. Føre var-prinsippet, som det heter.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (24 minutter siden):

Jo, men utgangspunktet ditt er jo tabloide dårlige aviser, hvorfor er ikke løsningen å bare finne seg bedre nyhetsformidlere, fremfor å kritisere dårlige aviser for å ikke være noe de ikke er, samt at det liksom skal rettferdiggjøre å heller velge seg desinformasjon.

Det blir som å skylde på at nille-butikker ikke holder høyere kvalitet, når jeg velger å handle ett eller annet av enda lavere kvalitet på nett. Eller begrunne det å spise bæsj, med at mcdonalds serverer dårlig mat.

Dersom ønsket er høyere kvalitet står man jo fritt til å velge Le Monde, New york times, the guardian, BBC, The associated press, Reuters, osv.

Jeg har ikke nevnt en eneste avis eller annet media. Det var du som foreslo VG og Dagbladet.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kajac said:

Jeg har ikke nevnt en eneste avis eller annet media. Det var du som foreslo VG og Dagbladet.

Du har rett, jeg mener ikke legge ord i munnen på deg, det var en annen bruker som nevnte dem, men jeg leste denne beskrivelsen:

3 hours ago, Kajac said:

hvilke kjendiser som ligger med hvem, svært partiske lederartikler, og "agenda-filtrerte" nyheter som er mest mulig clickbait-verdig

-Som en beskrivelse av slike aviser som Dagbladet eller VG. Poenget var uansett at dersom du velger bedre nyhetsformidlere så ungår du i stor grad kjendissladder og clickbait-eri.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 timer siden):

Sitatet ovenfor er i seg selv "fake news". Det er ikke seriøse media som sprer slike konspirasjonsteorier som artikkelen viser til. Men leser en kun "nyheter" om hvilke kjendiser som ligger med hvem, blir en ikke særlig opplyst.

Endret av ulrikX
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ulrikX skrev (6 minutter siden):

Sitatet ovenfor er i seg selv "fake news". Det er ikke seriøse media som sprer slike konspirasjonsteorier som artikkelen viser til. Men leser en kun "nyheter" om hvilke kjendiser som ligger med hvem, blir en ikke særlig opplyst.

Jeg vet ikke hva artikkelen skriver da jeg ikke er Ekstra-medlem. Mitt poeng er at folk går til "alternative medier" som blant annet sprer konspirasjonsteorier når de ikke lenger har tillit til mainstream media. For å få folk til å slutte å strømme til slike falske nyhetskilder, må de ordentlige mediene ta seg sammen. Jeg mener ikke å si at vanlige medier sprer konspirasjonsteorier.

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (48 minutter siden):

-Som en beskrivelse av slike aviser som Dagbladet eller VG. Poenget var uansett at dersom du velger bedre nyhetsformidlere så ungår du i stor grad kjendissladder og clickbait-eri.

Nå er det vel ikke Kajac vi prater om, men den gemene hop, som leser søppelaviser og er totalt ubevisst i forhold til personlig innholdstilpasning og click-looping.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Nå er det vel ikke Kajac vi prater om, men den gemene hop, som leser søppelaviser og er totalt ubevisst i forhold til personlig innholdstilpasning og click-looping.

Nei, ja, men jeg vet ikke helt hva man skal gjøre med ubevissthet.
Jeg reagerte bare på at man ville rettferdiggjøre et hopp til alternative fakta, med at tabloide aviser er tabloide.

Man kan jo prøve seg med at VG har et slags ansvar, men de holder seg jo innenfor regelverket, samtidig som de har rendyrket denne faktoren som har gjort dem til norges mest leste avis (deprimerende nok)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (10 minutter siden):

tabloide aviser er tabloide.

Det blir for enkelt beskrevet. Tabloidene har utviklet seg fra halvseriøse papiraviser til rene søppel-click-feller fullstendig blottet for fornuft. Tabloid er ikke et være eller ikke-være, men en analog skala som stadig setter nye rekorder for søplete innhold.

Jeg mener PFU burde utvikles til å være et mer faktasjekkende organ og at det burde være en form for straff for å spre falske nyheter og annet samfunnsskadelig søppel.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

Det blir for enkelt beskrevet. Tabloidene har utviklet seg fra halvseriøse papiraviser til rene søppel-click-feller fullstendig blottet for fornuft. Tabolid er ikke et være eller ikke-være, men en analog skala som stadig setter nye rekorder for søplete innhold.

Det er mulig, nå var ikke hensikten min å beskrive disse avisene i detalj, bare å påpeke at det finnes bedre aviser man kan oppsøke, og at man ikke bør skylde på dårlige aviser for å søke seg til enda dårligere kilder.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

5G-motstand, vaksinemotstand og hauger av diverse konspirasjonsteorier om alt fra klima til allskens "alternative" remedier viser tydelig at manglen på faktabasert innhold har gått for langt. Det bør reguleres på et vis. Fake news bør bli straffbart og en business å avsløre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (20 minutter siden):

Jeg vet ikke hva artikkelen skriver da jeg ikke er Ekstra-medlem. Mitt poeng er at folk går til "alternative medier" som blant annet sprer konspirasjonsteorier når de ikke lenger har tillit til mainstream media. For å få folk til å slutte å strømme til slike falske nyhetskilder, må de ordentlige mediene ta seg sammen. Jeg mener ikke å si at vanlige medier sprer konspirasjonsteorier.

Nå viser tall for Norge at folk generelt har høy tillit til media, se her fra Medietilsynet (https://medietilsynet.no/globalassets/dokumenter/203023_tillitsmaling_medier.pdf), så påstand om at folk går til alternative media pga manglende tillit har ikke belegg.

Som det fremgår av overskriften, handler artikkelen om EU-land. Digi viser til denne artikkelen som omhandler samme tema https://www.politico.eu/article/eu-needs-plan-to-counter-anti-5g-movement-capitals-say/

Interessant å se på årsaker til at konspirasjonsteorier og fake news får slik grobunn som i dag - men å skylde på seriøse media blir heller ikke riktig i EU-land.

Lenke til kommentar
ulrikX skrev (1 time siden):

Nå viser tall for Norge at folk generelt har høy tillit til media, se her fra Medietilsynet (https://medietilsynet.no/globalassets/dokumenter/203023_tillitsmaling_medier.pdf), så påstand om at folk går til alternative media pga manglende tillit har ikke belegg.

Som det fremgår av overskriften, handler artikkelen om EU-land. Digi viser til denne artikkelen som omhandler samme tema https://www.politico.eu/article/eu-needs-plan-to-counter-anti-5g-movement-capitals-say/

Interessant å se på årsaker til at konspirasjonsteorier og fake news får slik grobunn som i dag - men å skylde på seriøse media blir heller ikke riktig i EU-land.

Har jeg skrevet at jeg snakker om Norge og norske medier? 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 20.10.2020 den 17.39):

Har jeg skrevet at jeg snakker om Norge og norske medier? 

Neida, du har sikkert god kontroll på lederartikler i EU media siden du karakteriserer dem som partiske - eller kanskje siktet du ikke til EU heller - ikke godt å vite. Men argumentasjonen din er fortsatt "fake news"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...