Gå til innhold

Laptop til en eldre mann

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ønsker å kjøpe en rimelig laptop til et eldre familiemedlem. Laptopen skal utelukkende brukes for email, youtube/Netflix. 

Jeg har personlig kun hatt Mac så er litt usikker på hva slags pc man trenger for å dra dette. Kan noen komme med noen eksempler på budsjett pcer til typ 3000 som kan være hensiktsmessig?

En grei skjerm og ok batteritid er det viktigste. Skjermstørrelse bør være 13-15.

Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (2 timer siden):

Chromebook 

Min mor på 87 fikk Chromebox når var 85, etter hun byttet fra Windows laptop trenger hun ikke hjelp til noe som helst. Roter de det til er det bare og re-starte nettleser .

Chromebook om aktuelt og ta med ut av boligen  og/eller ikke ønsker og sitte på fast plass i boligen for og bruke pc.

Er fast plass som gjelder ville jeg kjøpt Chromebox og brukt den på Tv'n + trådløs mus og tastatur. (eventuelt tastatur med pekeplate, dog trolig best med mus for eldre ) Ved fast plass ville jeg vurdert en rimelig IPS skjerm(drøy 1K) med Chromebox om ikke ønsker og bruke på TV. + 24" skjerm er myyyye bedre for en eldre person enn en 13-15", i allefall på sikt.

Eneste han trenger og lære seg utover bruke nettleser er og bruke den innebygde Chromecast'n på chrome box/book.  Og at det blir satt opp de faste snarveiene han ønsker og bruke på "hylla"(meget enkelt) Resten av snarveiene er veldig lett tilgjengelig via "hylla". Enklere enn og bruke snarveier i nettleseren

Skal han bruke book eller box for og se film og YouTube på pc skjerm bør Ram oppgraderes til raskere(3200 til 3600 MHz)og og ville nok hatt  8Gb Ram. Skal han bruke Chromecast på TV holder det med Ram som er levert originalt, men må regne med litt laste tid.

Ville valgt Asus(har god erfaring med ), Acer som en litt tvilsom nr 2 og styrt unna HP. Lenova har jeg ikke noe erfaring med.

Er du i tvil finner du en butikk hvor du kan få testet dette, må kanskje til og og forstå hvor enkelt det er med Chrome box/book om ikke erfaring med dette fra før.

Edit:

Chromebox

Chromebook

Til ferier og slikt er Chromebox svært enkelt og ta med seg om det finnes Tv på stedet, samt et lite reise tastatur, for de fleste av oss . 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...