Sarasin Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Så er det (igjen) tid for å oppgradere maskinvare, men i en økonomi som er begrenset + en konemor som ikke tillater for mye på én gang, er det viktig å planlegge økonomien i det på forhånd. Samtidig som pcen skal takle det som er av spill der ute (her kommer kr vs ytelse inn), må jeg forholde meg til det som kan forventes av utvikling på markedet fremover. Pcen står i stua, og skal være optimalt stille, og gjerne med delikat RGB, uten at det er full disco i hjørnet Åja - Jeg er utrolig glad i MSI - - - For å gjøre det "enkelt", så lister jeg opp hva jeg har i dag: Fractal Design MiniC MSI B450 Mortar Max Ryzen 3600X Noctua U12S med push/pull til CPU 2x8gb G.skill 3200mhz CL14 Sapphire Nitro+ 5700XT Samsung 970 Evo plus 1tb M.2-disk (OS+Programmer) Samsung 850 Evo 1tb ssd (Spill) Samsung 860 Evo 250gb (Dokumenter) Seagate 4tb HDD (Media + dill) EVGA SuperNova 750w PSU 2x 140mm Noctua innvifter 2x 120mm Noctua utvifter - - - Her er det jo en del jeg kan ta med meg videre i buildet, håper jeg. Planen i første omgang er å kjøpe nytt skjermkort (vi får se hva som skjer med levering på den fronten), men fordi disse kortene er såpass store, er jeg redd jeg også må ha et nytt kabinett. Vurderer derfor Fractal Designs Define 7 Compact, som gir rom for både ATX skjermkort og litt ekstra cm i forhold til GPU (pluss USB-C i front). Jeg vurderer også å gå for vannkjøling av prosessor, da jeg synes prosessoren min er for varm (55grader idle) og viftestøyen blir litt høyere enn det jeg ønsker. Her vurderer jeg NZXT Kraken x53 og MSI CoreLiquid 240R - fortell meg gjerne om erfaringer knyttet til disse to. Problemet som da dukker opp, er at jeg ikke har ARGB på hovedkortet jeg har i dag, dersom jeg skulle gått for en løsning fra MSI på vannkjøling. Dette kan jeg naturligvis løse gjennom å oppgradere hovedkortet til et annet, men er det egentlig verdt det? Jeg vet ikke når neste generasjon HK kommer, men det er det sikkert noen andre som har snøring på Om hovedkortet byttes, så er det jammen ikke utenkelig å bytte prosessor heller - til en økonomisk god løsning som 3600 egentlig var (fikk 3600X på tilbud, derfor valgte jeg den). Regner med at 5600/X blir tilsvarende "best value" når den tid kommer RAMen jeg har er jo strålende, og jeg vurderer å kjøpe enda et kit, men det er kanskje ikke nødvendig? Hva er prosjektert utvikling for minne? Diskene min kan jo enkelt flyttes, og det samme med kabinettviftene og CPU-kjøler (om jeg beholder luftkjølingen). Strømforsyningen håper jeg holder enda - jeg ønsker egentlig å holde load til <50%, slik at viften ikke spinner opp. Likevel kommer skjermkortviftene til å lage noe lyd under gaming, og da er det ikke PSU-vifta som "plager" - - - Spørsmålet er vel da egentlig; hvilke komponenter er smarte å oppgradere og i hvilken rekkefølge? Hva forestiller man seg at skjer på HW-fronten i første halvdel av 2021? Det er viktig for meg at de komponentene jeg kjøper kan brukes i lang tid fremover, og at de nødvendigvis vil passe sammen selv om det skulle komme noe nytt. Beklager lang post - men det er bedre å gi all informasjon med en gang, så slipper man hundre poster med updates Takk for tålmodigheten til de som leser gjennom og hjelper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå