NTB - digi Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Nasa-romskip gjør landingsforsøk på asteroide Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Spennende! Er det noen her som vet hvorfor den bare skal lande i 5-10 sekunder? Jeg ser sonden har 880 kg tørrvekt og er "på størrelse med en varebil". Tyngdekrafta på Bennu er 6 mikro-g. Dvs. hjul hadde neppe fungert bra der, men hvis man utstyrte sonden med tynne og lette edderkopplignende bein, så kunne den gått rundt der og scannet overflaten i detalj mange steder og samlet prøver fra flere steder. Siden radien bare er rundt 250-280 meter så kunne den gått rundt store deler av asteroiden på relativt kort tid, selv om bevegelsene må være trege pga tyngdekrafta. Etter en runde på asteroiden kunne OSIRIS-REx forankret "roveren" og sendt prøvekammeret opp med en rakett mot jorda. Hvis roveren overlever det kan den utforske videre. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Fordi etter 325 millioner kilometer og sikkert like mange dollar gange pi^(Bennu's omkrets) vil du maksimere sjansen for å lykkes. En lett berøring av asteroiden er lettere å gjennomføre samtidig som man kan oppnå målet med å returnere ett sample til jorden. Meste parten av informasjonen kan man uansett samle inn remote med sensor planken. Det handler også om at mye av detalj informasjonen man har om Bennu er samlet inn de to årene man har vert der oppe. Å forberede på jorden i forkant en annen form for landing og bevegelse rundt på ett objekt man egentlig ikke kjenner ville ha vert meget vanskelig og ikke minst ett sjansespill i forhold til å lykkes med hovedmålet, å sende ett sample tilbake til jorden. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Simen1 skrev (46 minutter siden): Spennende! Er det noen her som vet hvorfor den bare skal lande i 5-10 sekunder? En kombinasjon av lav tyngdekraft og hurtig rotasjon tror jeg. De 'henger' heller et stykke over overflaten og bruker en lang arm på å plukke fra overflaten. For øvrig et veldig kult prosjekt. Gleder meg til fortsettelsen. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 52 minutes ago, Kahuna said: En kombinasjon av lav tyngdekraft og hurtig rotasjon tror jeg. Det får meg til å lure på om det finnes noe der til å plukke opp: med så lav tyngdekraft og rotasjon må vel alt som ligger løst på overflaten har blitt kastet ut i rommet rundt for lenge siden med unntak av ved polene. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Noe er det nok. Rotasjonstid er 4 timer, diameter er 565m. Om jeg skal prøve meg på et regnestykke blir overflatehastighet 565*3,14/(4*3600) = 0,12 m/s Sentripetalakselerasjon blir da 0,12*0,12/(565/2)= 0,00005 m/s2 eller 5 mikro-g. Om tyngdekraften der er 6 mikro-g er det akkurat nok til at ting blir liggende. 1 2 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 (endret) 11 hours ago, Kahuna said: Noe er det nok. Rotasjonstid er 4 timer, diameter er 565m. Om jeg skal prøve meg på et regnestykke blir overflatehastighet 565*3,14/(4*3600) = 0,12 m/s Sentripetalakselerasjon blir da 0,12*0,12/(565/2)= 0,00005 m/s2 eller 5 mikro-g. Om tyngdekraften der er 6 mikro-g er det akkurat nok til at ting blir liggende. Tante Sofie ville sakt "Huff" røfflig 50ug er tallet og det er forøvrigt observert masse som kastes ut fra Bennu, men siden det meste alikavel blir liggende må man anta at det ikke er mye løsmasse på overflaten men også at massen holdes sammen av mer enn bare tyngdekrefter, eller så er 6ug feil. Svake elektriske interaksjoner som van der waalske krefter er en mulig forklaring. Forskerne er alikavel overrasket over at overflaten er såpass ujevn som den er. Det er dessuten ikke riktig som artikkelen sier at fartøyet har sirklet rundt Bennu i to år, den har derimot fulgt asteroidens bane rundt solen i to år i relativt kort avstand til Bennu. Det riktige er altså at Osiris-Rex har roterer rundt solen i samme bane som Bennu. Endret 20. oktober 2020 av EremittPåTur Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 Man kan jo gå inn på wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/101955_Bennu "Equatorial surface gravity 60 micro-g" Om sentripentalakselerasjonen var større enn gravitasjonen ville Bennu rett og slett eksplodere. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 (endret) Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden): Man kan jo gå inn på wikipedia Det var jo akkurat det jeg gjorde og jeg var steike sikker på at det var nettopp 6 det sto. Så jeg kikket noen dager tilbake i historikken og ser at jeg både så og husket rett. Noen endret det fra 6 til 60 i går kveld kl 22.06. Regner med 60 er korrekt for det hørtes veldig rart ut at Bennu skulle være helt på randen av å gå i oppløsning rundt ekvator som en slags fluid bed*. * En industriprosess der man holder faste partikler flytende / flyvende i en oppadgående strøm av gass. Endret 21. oktober 2020 av Simen1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 (endret) 4 hours ago, Simen1 said: Det var jo akkurat det jeg gjorde og jeg var steike sikker på at det var nettopp 6 det sto. Så jeg kikket noen dager tilbake i historikken og ser at jeg både så og husket rett. Noen endret det fra 6 til 60 i går kveld kl 22.06. Regner med 60 er korrekt for det hørtes veldig rart ut at Bennu skulle være helt på randen av å gå i oppløsning rundt ekvator som en slags fluid bed*. * En industriprosess der man holder faste partikler flytende / flyvende i en oppadgående strøm av gass. Jepp det er det jeg og så i går, det stod 6 og ikke 60. Fikk meg til å stusse men fant ikkke noe tall hos NASA sånn i farta. 5 hours ago, Espen Hugaas Andersen said: Man kan jo gå inn på wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/101955_Bennu "Equatorial surface gravity 60 micro-g" Om sentripentalakselerasjonen var større enn gravitasjonen ville Bennu rett og slett eksplodere. Nei, det er ikke en eksplosjon, men massen ville gli fra einannnan, men som nevnt, det er observert masseflyt fra Bennu, enten pga, den svake balansen som er mellom sent.aks og gravitasjonen eller impact fra mindre objekter. Men det er også van der waalske krefter inne i bildet som holder massene sammen.. Endret 21. oktober 2020 av EremittPåTur added image Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 EremittPåTur skrev (17 timer siden): Tante Sofie ville sakt "Huff" Hvor er feilen? Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 2 minutes ago, Kahuna said: Hvor er feilen? Her On 10/20/2020 at 11:42 AM, Kahuna said: Sentripetalakselerasjon blir da 0,12*0,12/(565/2)= 0,00005 m/s2 eller 5 mikro-g. Om tyngdekraften der er 6 mikro-g er det akkurat nok til at ting blir liggende. Ingenting alvorleg annet enn en faktor 10. Skal ikke holde det mot deg Wiki hadde også feil Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 2 minutes ago, EremittPåTur said: Nei, det er ikke en eksplosjon, men massen ville gli fra einannnan, men som nevnt, det er observert masseflyt fra Bennu, enten pga, den svake balansen som er mellom sent.aks og gravitasjonen eller impact fra mindre objekter. Men det er også van der waalske krefter inne i bildet som holder massene sammen.. Jeg tror man kan fint kalle det en eksplosjon. Bennu ville ha flydd utover i en slags spiral, og bare kjernen ville være igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå