Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Endring av arbeidstid

Gjest 154a1...ed4

Anbefalte innlegg

Gjest 154a1...ed4
  • Hei! Har en problemstilling ift arbeidsgiver og endring av skiftplan. Arbeidsgiver har sagt at vi mulig må bytte til en mer Smittevennlig turnus (Lengre jobbperioder) og det er forsåvidt greit.
  • Bedriften sendte ut melding 1 oktober at turnusen kunne bli endret den 12 oktober, men de var usikker og skrev de skulle ta endelig avgjørelse 6.oktober. Den 6 oktober bestemte de seg for å endre turnus fra og med 12 oktober, for min del innebærte det at jeg måtte jobbe Nattskift istedenfor dagskift og jeg måtte jobbe ekstra den helgen uten noen form for kompensasjon.

• Bedrifta mener de har varslet 1.Oktober og setter seg på bakbeina når vi tar opp tema om kompensasjon og sier de varslet 1.oktober og sier at i AML er det ikke krav om 14 dagers varsling i endring av turnus. Er det noen som har vært borti lignende og fått gjennomslag eller har tips? 

Anonymous poster hash: 154a1...ed4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 96170...885

1. Ble endringen drøftet med tillitsvalgte? 

2. Har dere tariffavtale? 

3. Hva mener du med at du ikke har fått noen kompensasjon? Du har fått lønn og evt tillegg etter avtale? Mener du at du med endringen jobber overtid? 

Anonymous poster hash: 96170...885

Lenke til kommentar
Gjest 154a1...ed4
Gjest 96170...885 skrev (22 minutter siden):

1. Ble endringen drøftet med tillitsvalgte? Ja den ble drøftet og de ble enige om at endring kunne gjennomføres og bedriften skulle varsle i god tid (14 dager) ved endring. Problemet er jo at bedriften mener de varslet 1.oktober noe jeg er uenig i, bedrifta skrev den kan bli endret og det er for usikkert mener jeg. 

2. Har dere tariffavtale? Det har vi 

3. Hva mener du med at du ikke har fått noen kompensasjon? Du har fått lønn og evt tillegg etter avtale? Mener du at du med endringen jobber overtid? Jeg mener at jeg burde fått kompensert overskytende timer på årsverket mitt da dette resulterer i at jeg jobber en god del ekstra, ender opp med 200 arbeidstimer denne måneden.  

Anonymous poster hash: 96170...88

Anonymous poster hash: 154a1...ed4

Lenke til kommentar
Gjest 96170...885

Om dere har en tariffavtale og din tillitsvalgte lokalt ikke klarer å bli enig med arbeidsgiver om hva som menes med 14 dagers varsel bør tillitsvalgte ta kontakt med forbundet for å løfte saken høyere. Hva slags tariffavtale dere har er relevant for svarene som kan gis her, så du bør oppgi hvilken avtale det er snakk om. Om du ender opp med å jobbe for mye innenfor noen perioder gitt i AML skal dette i utgangspunktet selvsagt tilgodeses som overtid. Jeg regner med dere har en avtale om gjennomsnittsbereging siden dere jobber skift? Da må du se hva som står i avtalen og når/hvor du skal registrere timene dine som overtid. Om det ikke foreligger en slik avtale forholder du deg til tariffavtalen og AML.

Du skriver at turnusen endres til en mer "smittevennlig turnus" ved å jobbe lengre jobbperioder. Om dette også innebærer at dere jobber lengre perioder med nattskift kan det være at dette må drøftes i lys av helsepåvirkning, lovlighet osv, med mindre nattarbeidet ikke er  ulovlig i AML eller er avtalt i tariffavtalen.

Men det virker jo som om tillitsvalgte allerede har vært involvert hos dere? Er du ikke fornøyd med arbeidet denne har gjort?

Anonymous poster hash: 96170...885

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...