Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feilsøking etter diagnose


Pstereo

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg feilsøkte Audien (A3 8PA 1,9 tid ´09) med en feilkodeleser fra Biltema etter at det var diskolys i dashbordet etter at jeg hadde hatt av bremser foran. Skulle bare rense og smøre opp.

Feilkoden leser: 01130 - ABS operation: Implausible signal. Etter jeg sletter koden tar det 15 sekunder med kjøring før den kommer igjen.

Er det noen måte å snevre søket etter feil her? Tror dere dette kan forårsakes av evt. brudd i kabel fra bremsekloss foran? Kan dette være ABS-sensorer som jeg har tatt livet av? Eller ville dette gitt andre koder? Annet? Tenker å starte billigst mulig i mulige årsaker her. Har hatt av hjulene igjen og ikke sett noe åpenbart feil. Ei heller merker jeg noe ved kjøring, annet enn at ABS og ESP er koblet ut.

Setter stor pris på innspill.

Endret av SecoY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som gåen ABS-sensor, eller ledningen til en av disse. Uten diagnoseutstyr må du nesten bare gjette deg frem.

Du kan muligens teste selve sensorene ved å måle mostanden (ohm). Hvis én av de er forskjellig fra de andre er mest sansynlig den gåen. Vet dog ikke om du har aktive (3 ledere) eller passive (2 ledere) sensorer. De aktive tror jeg du må måle med oscilloscope.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått hjelp til å feilsøke bilen med VCDS. Får kontakt og alle sensorer viser korrekt hastighet/signal i sanntid. Klarte ikke å få lest ut noe mer spesifikt. ABS-sensorene er nye. Alle sikringer er kontrollerte.

Ifølge Ross-Tech wiki er dette følgende årsaker til feilkoden 01130 ABS operation - implausible signal:

Possible Causes

  • Fuse(s) faulty
  • Modifications/Retrofits incompatible
  • Wiring from/to Brake Electronics Control Module (J104) faulty
    • Electrical Interference from External Sources
      • High Frequency Radiation (e.g. non-insulated Ignition Cable)
  • Brake Electronics Control Module (J104) faulty

Hvordan feilsøker jeg nå videre? Burde jeg bare få den på verksted? Eller vil de lese av med det samme og konkludere med at ABS-styrenheten er dårlig? Er lite lysten på å bytte ABS-sentralen selv også, for så og sitte med samme feilkoder.

Håper på videre innspill.

Endret av SecoY
Lenke til kommentar

Oi, her var det mye trolldom.

Er noe dritt når sånt skjer etter at man har demontert et hjul. Han som tok i det sist får skylda og nå ser du åssen vi mekanikere har det 😛

Har du sjekka kontakten inn på ABS pumpa? Ta en visuell inspeksjon etter irr/rust og prøv å rens stikket.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mekker'n: Det har jeg ikke. Skal prøve på det. Må vel ha av innsuget til egr-ventilen (eller hva det er) for komme til, men skal gjøre det sporenstreks. 

For slik jeg forstår det er pumpa og ABS-sentralen samme enhet, stemmer det? Er det noen målinger jeg burde gjøre i kontakten de i samme vending?

Tenker også nå at det kan være greit å bite i det sure eplet og få en proff til å feilsøke. 

Men er det en grei sak å bytte selve hjernen selv? Har funnet en brukt abs-sentral til 1250 kr. Donorbilen har gått svært kort og har identisk delenummer. Samme motorkode (BLS) men DSG, ikke 5-t manuell som min. Så jeg vet ikke hvor mye programmering som trengs heller.

Annet jeg bør gjøre her?

Lenke til kommentar
SecoY skrev (1 time siden):

Men er det en grei sak å bytte selve hjernen selv?


ECU et vel ikke det første jeg ville tenkt på å bytte, så lenge det ikke dukker opp noen eksplisitte feilkoder knyttet til den (eks. 01435, defekt G201 trykkføler). Ville ha feilsøkt fra enden ved hjulene og så inn mot ECU, iom. at du gjorde noe der i utgangspunktet. 

Hjernen (ECU-en) skal normalt kunne skrus av fra den hydrauliske delen (HCU) av enheten men usikker på hvor enkelt det er når/hvis du tenker å ikke ta ut hele (HCU+ECU) men bytte ECU når hele enheten er montert på bilen. Hvilken ABS-/ESP enhet sitter det på bilen din? MK60? Ta eventuelt ut info fra VCDS og post det her.

Er du sikker på at ECU-en i din bil og den du vurderer er helt like? Her er en instruksjon for programmering av ECU  (for A4) men det er bare et eksempel. Fremgangsmåten viser også hvordan  identifisere ECU. Gjør du noen feil under programmeringen, kan det bli vanskelig å rette opp i det. Pass uansett på at du henter ut all info om programmeringen til den gamle enheten. Hvis du velger å bytte ECU.

Tipper at du uansett må programmere ECU-en for å få det til å fungere med bilen din. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...