nyttmedlem Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Hei Vi er samboere og jeg planlegger å flytte ut. Hvis jeg flytter ut må min samboer betale meg rundt 2.000.000,- kroner Det jeg lurer på er om jeg må betale skatt på det beløpet? Hvordan kan jeg unngå å betale skatt på det? Opprette et aksjeselskap og overføre pengene dit? Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Nøkkelen her er hvorfor må samboern din betale deg 2.000.000,- ? Lenke til kommentar
nyttmedlem Skrevet 19. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2020 Vi eier hus sammen, vi kjøpte hus sammen for 9 år siden. Jeg hadde 1.600.000 i cash som jeg spyttet inn i ett hus som da var verdt 2.600.000,-. Og så har det vært prisstigning alle årene, kanskje opp mot 6% hvert år. Vi bor i Trondheim. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Det blir jo da egentlig ett bolig kjøp, og da slipper du å skatte av det så lenge du har bodd der lenge nok, er vel 1 år eller mer så vidt jeg husker. Ta en takst på boligen så blir det riktig, i stedet for å synse på prisen, kan jo hende huset er verdt mer enn det du tror. Men kan også være greit å bli enig om pris uten å krangle også. Lenke til kommentar
nyttmedlem Skrevet 19. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2020 Får taksten i løpet av dagen regner jeg med. Så får min samboer også skaffe seg en takst. Så vi får sammenligne og ta en gjennsomsnitt av hva 2 meglere foreslår. Jeg ønsker ingen konflikt. Jeg ønsker å finne løsninger som er gode for alle parter. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 nyttmedlem skrev (2 timer siden): Får taksten i løpet av dagen regner jeg med. Så får min samboer også skaffe seg en takst. Så vi får sammenligne og ta en gjennsomsnitt av hva 2 meglere foreslår. Jeg ønsker ingen konflikt. Jeg ønsker å finne løsninger som er gode for alle parter. Er beste løsning det ja. Det beste er å gå via en eiendomsmegler slik at alt blir 100% riktig. Det er så dyrt når det ikke er arbeid med salget. Betalte 10.000,- selv hos eiendomsmegler når jeg kjøpte leilighet av en kompis av meg. (Jeg valgte å ta kostnaden siden jeg fikk leiligheten til prisen han hadde fått etter megler honorarer uansett). Siden der er boligsalg, så ingen beskattning. Annet enn formueskatt hvis de blir stående på konto over nyttår, og det blir over grensen for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå