Odd R. Valmot Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Norge får sentral rolle i EUs batteriprosjekt: – Skal redusere behovet for kritiske råmaterialer med 85 prosent Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 (endret) Jeg antar at Kina ser på batteriproduksjon som kritisk teknologi og vil fortsette politikken sin med å dumpe prisene for å slå utenlandske konkurrenter konkurs for å oppnå hovedmålet, nemlig å overta markedet for batteriproduksjon. Endret 19. oktober 2020 av Xantippe 3 Lenke til kommentar
n.v.t. Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Skrivefeil i "Det forgår intens forskning...". Lenke til kommentar
trikola Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Quote I motsetning til mange andre land i Europa har vi en industri som drives av fornybar kraft. Mange av de andre gigafabrikkene som bygges rundt i Europa vil i praksis drives av kullkraft. Det vil gi norske produkter gode salgsargumenter. Jada, et helt nytt og revolusjonært argument. Til og meg vår olje er jo så ren, så ren at man om noen få år kommer til legge ned alle andre oljebrønner i verden og bare vil kjøpe olje fra norske brønner som drives fra plattformer forsynt med vårt verdenskjente akk så rene, så rene fornybar kraft. Vær obs på sarkasme/ironi 🙄 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Sitat I motsetning til mange andre land i Europa har vi en industri som drives av fornybar kraft. Mange av de andre gigafabrikkene som bygges rundt i Europa vil i praksis drives av kullkraft. Det vil gi norske produkter gode salgsargumenter. Kunne ikke vært mer enig. Når man ser at VAG f.eks setter mer og mer fokus i å ha et totalt null-utslipps verdikjede i alle retninger inn mot sine biler, så vil de kanskje pushe EU for å øke CO2 skattene og avgiftene kjappere enn normalt (tipper det er litt av en langvarig strategi, nå som de hoppet inn i å være tidlig ute) slik at norske varer med tilsvarende lite utslipp kjapt kan utkonkurrere de som må betale større andeler for punktutslipp av GHG ved sine fabrikker. Vi har muligheten til å komme langt fremme med varer som i stor grad kan automatiseres innunder produksjon, som kun krever i større grad spesialister for vedlikehold og oppetid. Vi vil ikke klare å utkonkurrere utlandet med fabrikker med høye tall for ansatte grunnet våre lønninger, men vi vil klare å utkonkurrere dem med et mindre antall ansatte i høy utdannelse. Våre spesialister tjener faktisk litt mindre enn de i utlandet, dog de får bedre goder her hjemme, så her må vi kjøre på så tidlig som mulig! Også håper jeg vi som land kan få litt mer fokus i å støtte disse gjennom å investere oss inn i dem fremfor å kun spare penger gjennom eiendom. Våre børser er regelrett trege i forhold til de svenske og danske børsene, med mye større andel folk som er villige til å hoppe inn tidlig i slikt arbeid som dette hos lokale bedrifter. Vi må få opp dampen betydelig for å bytte ut eksport-inntektene fra O&G industrien, mot 100 ulike mindre firma der batterier er inkludert som her. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 (endret) On 10/19/2020 at 10:40 AM, trikola said: Jada, et helt nytt og revolusjonært argument. Til og meg vår olje er jo så ren, så ren at man om noen få år kommer til legge ned alle andre oljebrønner i verden og bare vil kjøpe olje fra norske brønner som drives fra plattformer forsynt med vårt verdenskjente akk så rene, så rene fornybar kraft. Kolkraft vert dei nok ikkje produsert med – då må fabrikken liggje i Polen – men vi har ein nokon lunde rein verdikjede samanlikna med dei fleste andre land. Volkswagen skal til dømes kjøpe nikkel og kobolt frå Nornickel i Russland (via joint venture med Northvolt). Russisk nikkel- og koboltproduksjon er ekstremt miljøøydeleggjande, med enorme utslepp til både luft, land og vatn. Seriøse bilprodusentar ligg difor langt unna Nornickel. Fabrikken til Nornickel i Nikel på Kola-halvøya åleine slepp ut meir svovel enn alle norske svovelutslepp til saman. Ikkje berre har han lagt eit stort område på Kola-halvøya heilt aude – Aust-Finnmark er det mest svovel-forureina området i landet pga den eine fabrikken. Noreg har tilbydd pengar for å installere reinseanlegg, men oligarken som eig Norilsk er ikkje interessert. Noreg har ein stor del av verdas produksjon av raffinert nikkel (og kobolt) i Kristiansand. Den er godt reinsa og Kristiansand er langt frå ei audemark. (Det var ein del verre før.) Med produksjon av katode-materiale på Herøya og i Bremanger, katode-materiale (nikkel og kobolt) i Kristiansand og batterifabrikkane til m.a. Corvus og Siemens, er det vel berre sjølve celleproduksjonen som manglar før Noreg har ein meir eller mindre komplett verdikjede frå råmateriale til ferdige batteri? Endret 21. oktober 2020 av Sturle S 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå