Gå til innhold

Hvilken CPU å gå for?

Anbefalte innlegg

Hei

Skal oppgradere CPU og har akuratt nu en I7 8700k med MSI Z370 Gaming Pro Carbon AC, S-1151, 32GB Ram

Skal kombineres med en Asus 3080 Tuf Gaming. PC'en blir brukt primært til gaming og streaming samtidig. Det jeg personlig har  tenkt på er å:
1. Vente på 5000 serien som kommer ut 05. November (Spørsmålet er om det blir samme launch som Nidvia)
2. Kjøpe en 3900X og nytt hovedkort
3. Kjøpe en I9 9900k

Noen som har andre gode ideer eller hva jeg burde gå for?

Budsjett: 6000-7000kr gjerne mindre

Endret av Nians
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hørtes ekstremt lite gjennomtenkt ut, fint å ha penger, men ingen vits å kaste penger ut av vinduet.

La oss gå gjennom de 3 valgene, som etter min mening er elendige valg og totalt pengesløs.

1) Ryzen 5000 blir nok på høyde med intel, minuset med denne plattformen er at den er en av de siste socketene som vil kjøre DDR4. Men kjøper med andre ord en DDR4 socket på slutten av sin levetid. I tillegg er AMD kjent for å ha dårlig enkelttråd ytelse, som er en ulempe i gaming, så ikke førstevalget om man skal game.

2) Dette er en nedgradering. 3900x er dårligere til gaming enn det oppsettet du har i dag. Dette er kun en oppgradering om du ønsker lavere fps. 

3950X bottlenecker 3080, så 3900x er veien å gå om man ønsker og få minst mulig ut av 3080: https://www.google.no/amp/s/www.techspot.com/amp/article/2103-amd-vs-intel-rtx-3080/

3) Det er så og si tilnærmet 1% forskjell i ytelse på 8700k og 9900k i gaming, dette er ingen oppgradering.

Mitt tips, om du må, kjøp en 10900k og blodklokk den til 5.5ghz med custom vannloop. 

Men det åpenbare valget burde være å vente på Intel Alder Lake som kommer 3Q neste år (tatt i betrakning det oppsettet du sitter på). Det blir første socket med DDR5 minne. 

Annet alternativ kan være å kjøpe raskere minne og bedre kjøling for å få mer ut av det systemet du har nå, om du ikke allerede har gjort det.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Ingen av CPU-ene er særlig raskere enn 8700K. Det er så små forbedringer i ytelse at jeg foreslår du putter de pengene i lomma, eller bruker de på andre oppgraderinger.

Alternativt, hvis Streaming er en primærkilde til inntekt, så kjøp en separat streaming-pc med capture-card. Del skjermbilde til PC-skjerm og capture-card. Er dette bare hobby, så putt pengene i lomma.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Streaming er en bi inntekt vedsiden av jobben og oppgraderingen er kommet fra den inntekten. Hovedsakelig er oppgraderingen primært for å gi meg selv en bedre spill opplevelse når jeg streamer og gi bedre kvalitet ut til seerne. 2 pc settupp til streaming føler jeg ofte er rotete for min egen del.

Derfor tenker jeg jo flere cores og threads som jobbe jo bedre fps gain får jeg også ingame og kvalitet til streamen. (feil?) 

Lenke til kommentar
Nians skrev (11 timer siden):

Streaming er en bi inntekt vedsiden av jobben og oppgraderingen er kommet fra den inntekten. Hovedsakelig er oppgraderingen primært for å gi meg selv en bedre spill opplevelse når jeg streamer og gi bedre kvalitet ut til seerne. 2 pc settupp til streaming føler jeg ofte er rotete for min egen del.

Derfor tenker jeg jo flere cores og threads som jobbe jo bedre fps gain får jeg også ingame og kvalitet til streamen. (feil?) 

Det er nok feil. Eneste forskjellen blir lavere fps om CPU har dårlige IPC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...