jakanskje Skrevet torsdag kl 19:53 Del Skrevet torsdag kl 19:53 Prøver å få Altibox fiber rett i UDM SE. Får det ikke til! Har satt VLAN ID til 102 på port 10, og klonet mac adresse. Får link i porten, men ingen nett. Sliter også med å velge port 10 som primær. Deaktiverer jeg sekundær port (10), og velger p10 som primær, mister jeg connection med UDM. Og får ikke logget på. Noen som kan forklare ? 😅 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet fredag kl 15:04 Del Skrevet fredag kl 15:04 (endret) 19 hours ago, jakanskje said: Prøver å få Altibox fiber rett i UDM SE. Får det ikke til! Har satt VLAN ID til 102 på port 10, og klonet mac adresse. Får link i porten, men ingen nett. Sliter også med å velge port 10 som primær. Deaktiverer jeg sekundær port (10), og velger p10 som primær, mister jeg connection med UDM. Og får ikke logget på. Noen som kan forklare ? 😅 Hvorfor har du klonet MAC adresse? Har to siter her som fungerer uten kloning. Kun vlan 102 så er man oppe å går. Endret fredag kl 15:05 av Marzo 1 Lenke til kommentar
dolten Skrevet fredag kl 16:46 Del Skrevet fredag kl 16:46 jakanskje skrev (20 timer siden): Prøver å få Altibox fiber rett i UDM SE. Får det ikke til! Har satt VLAN ID til 102 på port 10, og klonet mac adresse. Får link i porten, men ingen nett. Sliter også med å velge port 10 som primær. Deaktiverer jeg sekundær port (10), og velger p10 som primær, mister jeg connection med UDM. Og får ikke logget på. Noen som kan forklare ? 😅 Følg min lille guide frå punkt nr2, valgfritt via app eller nettlesar. Trengte heller ikkje å klone mac med Altibox og viktig å sette opp til WAN2 slik på mine screenshot. Prøv den guiden først og spør om det er noko du ikkje ser, da UI til unifi endrer seg ofte. Lenke til kommentar
jakanskje Skrevet i går, 20:53 Del Skrevet i går, 20:53 Fikk det til etter jeg satt altibox ruter i bromodus, og startet oppsettet med UDM på nytt. 👍 Lenke til kommentar
Kennet_H Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Sorry hvis dette blir for OT. Har altibox hjemmesentral v3. Har utleiedel, å bare en fiber kabel. Hva blir letteste måten å få to helt separate nettverk på, der ingen får tilgang til den andre sine enheter/trafikk? Lenke til kommentar
corvy Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Kennet_H skrev (21 minutter siden): Sorry hvis dette blir for OT. Har altibox hjemmesentral v3. Har utleiedel, å bare en fiber kabel. Hva blir letteste måten å få to helt separate nettverk på, der ingen får tilgang til den andre sine enheter/trafikk? Har du UDM/Unifi? Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Kennet_H skrev (2 timer siden): Sorry hvis dette blir for OT. Har altibox hjemmesentral v3. Har utleiedel, å bare en fiber kabel. Hva blir letteste måten å få to helt separate nettverk på, der ingen får tilgang til den andre sine enheter/trafikk? Letteste, enkleste og det sikreste for både utleier og leietaker er at leietaker tegner sitt eget abonnement. Lenke til kommentar
dolten Skrevet 8 minutter siden Del Skrevet 8 minutter siden Kennet_H skrev (3 timer siden): Sorry hvis dette blir for OT. Har altibox hjemmesentral v3. Har utleiedel, å bare en fiber kabel. Hva blir letteste måten å få to helt separate nettverk på, der ingen får tilgang til den andre sine enheter/trafikk? Om det er på rein wifi, er det normalt å ha gjestenettverk som ekstra wifi nett heilt isolert frå hoved wifien. Fleste kommersielle rutere har dette valget. Alternativt er som nevnt tidligare å ha eget abonnement eller kjøpe dyrere management svitsj/ruter, men kan kreve litt egen innsats å lære seg å sette opp. Sistnevnte er mest å anbefale om du er i intresert å lage ein "homelab" for å ha kontroll sjølv på trafikk ut og inn og bygge ut i fra det vidare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå