trrunde Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars Dersom du fjerner hjemmesentral er du avhengig av å kjøre vlan 102 tagget på interface mot Altibox jo, dersom du har hjemmesentral i bridge trenger du ikke bry deg med vlan 102, da vil hjemmesentralen ha tagget vlan 102 på WAN og native vlan 102 på lan siden. 1 Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars 2 hours ago, Corlan said: Ja, endrer til google/cloudflare DNS. Har noen en anbefaling på hva som bør anbefales av fiberutstyr? har du testa forskjellen i responstid mellom Altibox dns og google/cloudflare/opendns osv? Jeg vil tro du ser en ganske stor forskjell, spesielt folk som bor nordover og ikke trenger å sende all dns trafikken til Oslo og potensiellt enda lengre dersom de ikke har en lokal instans i Oslo. Lenke til kommentar
Corlan Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars trrunde skrev (50 minutter siden): Dersom du fjerner hjemmesentral er du avhengig av å kjøre vlan 102 tagget på interface mot Altibox jo, dersom du har hjemmesentral i bridge trenger du ikke bry deg med vlan 102, da vil hjemmesentralen ha tagget vlan 102 på WAN og native vlan 102 på lan siden. Ja, det var det jeg trodde også. Lenke til kommentar
Corlan Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars trrunde skrev (47 minutter siden): har du testa forskjellen i responstid mellom Altibox dns og google/cloudflare/opendns osv? Jeg vil tro du ser en ganske stor forskjell, spesielt folk som bor nordover og ikke trenger å sende all dns trafikken til Oslo og potensiellt enda lengre dersom de ikke har en lokal instans i Oslo. Ja det har du helt sikkert rett i. Lenke til kommentar
corvy Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars VLAN 102 påkrevd med fiber rett i UDM ja. Fin fin guide. Lenke til kommentar
bmork Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars 3 hours ago, trrunde said: har du testa forskjellen i responstid mellom Altibox dns og google/cloudflare/opendns osv? Er nok ikke slik. Jeg ble også litt skuffet siden vi i Telenor også har jobbet en del med å bygge anycast-noder utover i nettet vårt. Lenger nord er det nok målbare forskjeller. Men i Oslo er det ikke målbar, og ihvertfall ikke merkbar, forskjell i responstid mellom Cloudflares lokale instans og Altibox eller Telenors instanser. Må selvsagt kjøre dette noen flere ganger for at det skal bli statistisk relevant, men det illustrerer poenget: bjorn@canardo:~$ time dig . soa @109.247.114.4 ; <<>> DiG 9.18.24-1-Debian <<>> . soa @109.247.114.4 ;; global options: +cmd ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 42587 ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1 ;; OPT PSEUDOSECTION: ; EDNS: version: 0, flags:; udp: 512 ;; QUESTION SECTION: ;. IN SOA ;; ANSWER SECTION: . 85784 IN SOA a.root-servers.net. nstld.verisign-grs.com. 2024030500 1800 900 604800 86400 ;; Query time: 0 msec ;; SERVER: 109.247.114.4#53(109.247.114.4) (UDP) ;; WHEN: Tue Mar 05 18:53:08 CET 2024 ;; MSG SIZE rcvd: 103 real 0m0.030s user 0m0.014s sys 0m0.005s bjorn@canardo:~$ time dig . soa @1.1 ; <<>> DiG 9.18.24-1-Debian <<>> . soa @1.1 ;; global options: +cmd ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 13134 ;; flags: qr rd ra ad; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1 ;; OPT PSEUDOSECTION: ; EDNS: version: 0, flags:; udp: 1232 ;; QUESTION SECTION: ;. IN SOA ;; ANSWER SECTION: . 77896 IN SOA a.root-servers.net. nstld.verisign-grs.com. 2024030500 1800 900 604800 86400 ;; Query time: 0 msec ;; SERVER: 1.0.0.1#53(1.1) (UDP) ;; WHEN: Tue Mar 05 18:53:19 CET 2024 ;; MSG SIZE rcvd: 103 real 0m0.030s user 0m0.012s sys 0m0.008s Årsaken er at Cloudflare har en node veldig nær Oslo-kundene både geografisk og logisk. Faktisk tilsynelatende ett router-hopp nærmere kundene enn Altibox' egen DNS-node: bjorn@canardo:~$ traceroute 109.247.114.4 traceroute to 109.247.114.4 (109.247.114.4), 30 hops max, 60 byte packets 1 246.79-160-116.customer.lyse.net (79.160.116.246) 1.108 ms 1.226 ms 1.340 ms 2 * * * 3 * * * 4 109.81-166-123.customer.lyse.net (81.166.123.109) 0.579 ms 0.559 ms 0.971 ms 5 dns-site-a.altibox.no (109.247.114.4) 0.359 ms !X * * bjorn@canardo:~$ traceroute 1.1 traceroute to 1.1 (1.0.0.1), 30 hops max, 60 byte packets 1 246.79-160-116.customer.lyse.net (79.160.116.246) 1.502 ms 1.573 ms 1.722 ms 2 99.213-167-114.customer.lyse.net (213.167.114.99) 0.750 ms 0.678 ms 0.693 ms 3 75.81-167-46.customer.lyse.net (81.167.46.75) 1.783 ms 1.711 ms 1.639 ms 4 one.one.one.one (1.0.0.1) 0.435 ms 0.465 ms 0.394 ms Du skal nok ha noen titalls millisekunder før du merker forsinkelsen på DNS. Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 5. mars Del Skrevet 5. mars (endret) I Oslo er det nok ikke store forskjellen nei, cloudflare peeres det lokalt med i Oslo, Google går til Sverige, 9.9.9.9 mener jeg også peeres med lokalt i Oslo, men det er en minimal forskjell ifra vestlandet (ikke merkbar) men nordover var det visst en merkbar forskjell. La ved noen grafer som viser dns responstid for google og for Altibox dns, grafene viser ifra Vesterålen så er jo litt worst case med tanke på distanse, men får nå i hvertfall vist at det er en forskjell på hvilke dns en bruker, alt etter hvor en bor i landet. Endret 5. mars av trrunde bilder Lenke til kommentar
Altibox_user Skrevet 18. juni Del Skrevet 18. juni Hei Har satt opp en UDM-SE til en kompis. Men får ikke Huawei q22 dekoderen på nett. Den får ip og dns, men "tv service unavaiable" Har prøvd med eget vlan som kalles dekoder med vlan 102 - Alt ellers fungerer utmerket. Bare ikke de 3 dekoderne. Hva er det jeg har glemt i vlan-oppsettet til? Har samme oppsettet hjemme, og der fungerer det fint, testet kun med annen dekoder. Lenke til kommentar
dolten Skrevet 18. juni Del Skrevet 18. juni Altibox_user skrev (1 time siden): Hei Har satt opp en UDM-SE til en kompis. Men får ikke Huawei q22 dekoderen på nett. Den får ip og dns, men "tv service unavaiable" Har prøvd med eget vlan som kalles dekoder med vlan 102 - Alt ellers fungerer utmerket. Bare ikke de 3 dekoderne. Hva er det jeg har glemt i vlan-oppsettet til? Har samme oppsettet hjemme, og der fungerer det fint, testet kun med annen dekoder. Har ikkje hatt Altibox på årevis, men husket eg brukte vlan 102 for internett tilgang. Så om du håper å få tv signal via udm pro se med dette vlanet, så skal ikkje det gå. Tidligere med cisco sg serie svitsjer fungerte det å sette opp tv og data med trunk og forskjellige vlan ut fra kva port du hadde konfig på, men det fungerte da støtten til den svitsjen hadde IGMP. Dette har ikkje UDM pro eller se, per dags dato som eg veit. Normalt var tv vlanet på 101. Så ein løsning er å kjøpe ein billig management ruter med mikrotik med sfp inngang å stille inn den. Er en del meir trykking enn med Cisco svitsjer, så om du orker ikkje å sette deg inn i dette os'et så gå for cisco. Har udm pro sjølv og er godt fornøgd med denne da eg ikkje bruker den til TV. Men er andre eg kjenner som har lineær tv, og da må eg bruke andre ting for å kutte ut ISP boksene. Såg litt seint du skriver du har samme oppsett heime med dette fungerande med tv? Må være litt tilfeldigheter om du fekk dette til utan rett vlan. Lenke til kommentar
corvy Skrevet 18. juni Del Skrevet 18. juni Android dekoderen fungerer uten eget nett men jeg mener de gamle dekoderne trenger et eget nettverk for IPTV tilgang (vlan 101?). Enklest er det å be om å få den nye dekoderen så du slipper Huaweien med IPTV nettverket Lenke til kommentar
Altibox_user Skrevet 19. juni Del Skrevet 19. juni 10 hours ago, corvy said: Android dekoderen fungerer uten eget nett men jeg mener de gamle dekoderne trenger et eget nettverk for IPTV tilgang (vlan 101?). Enklest er det å be om å få den nye dekoderen så du slipper Huaweien med IPTV nettverket Ja, Android-saken funket fint, hadde en i reserve. Anbefalte "kunden" å kjøpe seg Apple TV / skaffe flere Android-bokser fra Altibox. 1 Lenke til kommentar
Altibox_user Skrevet 19. juni Del Skrevet 19. juni 10 hours ago, dolten said: Har ikkje hatt Altibox på årevis, men husket eg brukte vlan 102 for internett tilgang. Så om du håper å få tv signal via udm pro se med dette vlanet, så skal ikkje det gå. Tidligere med cisco sg serie svitsjer fungerte det å sette opp tv og data med trunk og forskjellige vlan ut fra kva port du hadde konfig på, men det fungerte da støtten til den svitsjen hadde IGMP. Dette har ikkje UDM pro eller se, per dags dato som eg veit. Normalt var tv vlanet på 101. Så ein løsning er å kjøpe ein billig management ruter med mikrotik med sfp inngang å stille inn den. Er en del meir trykking enn med Cisco svitsjer, så om du orker ikkje å sette deg inn i dette os'et så gå for cisco. Har udm pro sjølv og er godt fornøgd med denne da eg ikkje bruker den til TV. Men er andre eg kjenner som har lineær tv, og da må eg bruke andre ting for å kutte ut ISP boksene. Såg litt seint du skriver du har samme oppsett heime med dette fungerande med tv? Må være litt tilfeldigheter om du fekk dette til utan rett vlan. Hadde en Android-bok i reserve. Skulle hatt 3. Android-boksen funker fint den. Bare ikke Huawei Q22 (for min del) Lenke til kommentar
AndrèFronDrei Skrevet 19. juni Del Skrevet 19. juni Har et nytt, litt interessant problem. Oppgraderte nettop fra 500/500 til 750/750. Endringen skulle skje umiddelbart og etter samtale med kundeservis ser alt i skjønneste orden fra deres side. Problemet er at jeg fremdeles får 500/500. Kjører daglige, automatiserte speed test's via en kablet hjemmeserver (speedtest-tracker på docker på en Unraid-burk). Tracking viser at jeg fremdeles ligger 500/500 +- 5% konsekvent helt siden endring skulle skjedd 13.06. Om jeg kjører samme test direkte fra UDM SE er det og 500/500 som måles. Infrastruktur er som følger Fiber - FiberTwist (RJ45 gigabit til Port 9 WAN) - UDM SE (SFP+ DAC 10 gbit fra Port 11) - USW E 24 POE (2.5 gbit RJ45 fra Port 24) - Server Har forsøkt å restarte FiberTwist, UDM SE og Av/På bridge mode i Altibox uten hell. IDP/IPS er på, men kapasiten skulle uansett være godt over 500 mbit/s. Noen som har opplevd lignende? Vurder å midlertidig bestille lavere hastigheter for se om 150/150 gjør utslag. Vil nødig grave opp hjemmesentralen om det ikke er nødvendig. Lenke til kommentar
ssaeth Skrevet 19. juni Del Skrevet 19. juni @AndrèFronDrei kan det hende at dem kjører forskjellige ip range på hastighetene og viss du ikke har fast ip så må ip fornyes. Dette er bare en tanke i fra meg så om du kan skru av strømmen på udm din og vent i 30 minutter (den bruker litt tid for og frigjøre ip) så kan du se om du får ny ip og da ta en speed test. Somregel trenger fibertwisten 4-5 minutter for og oppdatere seg etter strømbrudd. Lenke til kommentar
AndrèFronDrei Skrevet 19. juni Del Skrevet 19. juni 4 hours ago, ssaeth said: @AndrèFronDrei kan det hende at dem kjører forskjellige ip range på hastighetene og viss du ikke har fast ip så må ip fornyes. Dette er bare en tanke i fra meg så om du kan skru av strømmen på udm din og vent i 30 minutter (den bruker litt tid for og frigjøre ip) så kan du se om du får ny ip og da ta en speed test. Somregel trenger fibertwisten 4-5 minutter for og oppdatere seg etter strømbrudd. En halvtime+ offline på både fibertwist og UDM var desverre ikke godt nok. Fikk samme IP, selv uten fast. Skal ta kontakt og høre om de kan flushe en ny IP til meg og se om det hjelper. Om ikke så blir det tilbake til Hjemmesentralen og manuell speedtesting en stund. Lenke til kommentar
AndrèFronDrei Skrevet 19. juni Del Skrevet 19. juni (endret) Ny runde meg kundeservice. Ble bedt om å plugge inn en maskin i LAN1 på FiberTwist for å se om det hjalp (bridge/router-moduls hadde ingenting å si). Får da 700-ish MBit/s rett mot en trollgammel maskin med samme WAN-IP så ser ut til at er noe i routeren som struper fra 750 til 500. Forhører meg om hvorvidt det er noen instillinger jeg har (IPv4/IPv6/IDM/IPS/Porter-forwards/Rules...) som kan være årsaken til at jeg ikke ser full speed For info; WAN-IP release-tiden fikk jeg bekreftet til 8 timer ved FiberTwist uten strøm, men selv etter da er en ikke garantert ny IP. EDIT: I made a dum-dum. Hadde på Smart Queues på 550/550 og dermed fikk jeg ikke 750/750. Deaktivering av dette spant hastigheten opp til det den skulle være. PEBKAK! Endret 19. juni av AndrèFronDrei 2 Lenke til kommentar
Corlan Skrevet 26. juni Del Skrevet 26. juni Du burde vel i utgangspunktet ikke hatt smart queues på en 500/500 linje uansett. Anbefales vel egentlig ikke på linjer over 300 da det som regel er nok til å eliminere behover SQ skal løse. Lenke til kommentar
Corlan Skrevet 17. juli Del Skrevet 17. juli Hei, fikk akkurat installert fiber, og skal bruke min UDM men patchekabel er i korteste laget. Hva må jeg ha her: Lenke til kommentar
dolten Skrevet 17. juli Del Skrevet 17. juli Corlan skrev (46 minutter siden): Hei, fikk akkurat installert fiber, og skal bruke min UDM men patchekabel er i korteste laget. Hva må jeg ha her: Trenger SC/UPC til SC/UPC, mest sannsynlig, du må berre sjekke om det er samme plugg på den kvite boksen(kan ikkje skjønne det skal være noko annet enn SC/UPC. Bestill da noko sånt:https://www.dustinhome.no/product/5011338422/--nettverkskabel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå