CetOr Skrevet 16. oktober 2020 Del Skrevet 16. oktober 2020 (endret) Hei! Solgte for 2 døgn siden en datamaskin med blant annet i7 4790k, 16GB ram og GTX 970 skjermkort. Etter litt frem og tilbake ble vi enige om pris. Kjøperen var en gutt i 20 årene som også hadde med seg kompisen sin. Han/de sa at de skulle gi maskinen i gave. Jeg sa takk for handelen, og sa de skulle gi beskjed om noe skulle oppstå. Det skulle uansett åg bra, da de begge var datakyndige sier han. Nå, to døgn senere får jeg melding hvor han skriver at etter han etter mye feilsøking har kommet frem til at skjermkortet er gåent. Da de skulle starte maskinen for første gang i dag, gikk maskinen i endeløs loop. De har forsøkt å bytte ram og PSU uten hell. De byttet til slutt skjermkortet til et annet, da gikk alt uten problemer mener dem. De har også forsøkt å sette 970 kortet i en annen maskin , og da oppstod visst samme problemet. Det jeg blir litt irritert over, er at om det dem sier stemmer, så skulle jeg ønske at dem sa ifra med en gang, før dem begynte å ta deler fra hverandre, da jeg selv har over snittet snøring på data. Maskinen har fungert uten noen problemer i 6 år, så det er besynderlig at skjermkortet skal ryke etter første oppstart hos dem. Jeg har tilbudt dem 700 kroner, for erstatning for et tilsvarende kort, men fikk link tilbake om et 970 kort til 1000 kroner som var det eneste i nærheten. Dessverre vil ikke selgeren av det kortet selge det før han får sitt 3080. Jeg antar at dem nå ønsker å returnere tilbake maskinen og få pengene tilbake. I utgangspunktet ikke et problem for meg, men mtp det jeg har skrevet over blir jeg litt tvilsom. Mer en prinsippsak. Jeg har heller aldri opplevd eller hørt at skjermkort fører til at Windows ikke starter opp, og at maskinen går i loop for det. For alt jeg vet, hadde de et tilsvarende 970 kort som var defekt. Men liker og tro at folk ikke er så sleipe, og samtidig er villige til å ta sjansen på noe sånt Hva tenker folk? Er det en selvfølge å gi dem pengene tilbake og få tilbake en maskinen med nå et ødelagt skjermkort? Endret 16. oktober 2020 av CetOr Lenke til kommentar
Rasjonelt Skrevet 16. oktober 2020 Del Skrevet 16. oktober 2020 (endret) Gir du de 700 kr. for et tilsvarende kort er det en god nok erstatning. Krev gjerne det defekte kortet tilbake før du utbetaler noe. Endret 16. oktober 2020 av Rasjonelt Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 16. oktober 2020 Del Skrevet 16. oktober 2020 Fryktelig kjedelig situasjon da, men dessverre er det ikke uvanlig at flytting av maskiner er det som fremprovoserer en latent feil. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 16. oktober 2020 Del Skrevet 16. oktober 2020 Det kan godt hende at de er ærlige, men å skru maskinene fra hverandre og flytte kort deler mellom maskiner uten å reklamere først er en gedigen tabbe. Hvorfor sender de ikke en rask melding før de starter å skru? Jeg hadde ikke sett noen som helst plikt til å erstatte eller ta tilbake varen her, og det tror jeg hadde holdt seg i retten også. Dog hadde jeg heller tilbudt de noe penger kun for å være hyggelig (men det avhenger av din personlige økonomi, og hvilket ønske du har om å være hyggelig). 2 Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 16. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2020 Jeg har et ønske av å være hyggelig, og har solgt mange varer på finn. Ønsker jo og opprettholde en god rating, men kan jo se for meg de gir meg en elendig score om de ikke får tilbake hele beløpet for maskinen. Har som sagt tilbudt 700 kroner for kortet. Selv om det ligger 970 kort ute på finn til 1300 kroner, så er jo ikke det realistisk. Jeg tror også at han er ærlig (men en vet jo aldri). Hadde jeg fått melding samme dagen om at den ikke fungerer som den skal, ville jeg tatt den tilbake på flekken. Jeg har sendt han melding om at jeg ønsker å få skjermkortet til meg, slik at jeg får sett og testet det selv. Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 16. oktober 2020 Del Skrevet 16. oktober 2020 Ta alltid bilde av gjenstanden, gjerne lur inn en "usynlig" merking som dog er synlig på bildet når man vet om det. Sørg også at det er bilde av hele lappen med serie nr etc. på samme bilde som merkingen. De som driver med "bytte" svindel av brukt kjøp av ulike grunner, er ofte våkne nok til og bytte rundt lappen/ene med info. Pris i forhold til verdi forteller noe om hva man kan med rimelighet forvente. Uansett og selge/kjøpe såpass gammel hardware har alltid en relativ grad av risiko, og det vet vel to data kyndige unge menn? 700,- høres for meg ut som en kurant erstatning, ..... et lite tillegg kan gi maskinen en del mer futt. Best og ikke skaffe de et nytt kort fordi det også kan medføre ansvar om det "ryker" nok en gang, ......... Usikker om man mister reklamasjons retten fordi de har feil søkt ved og ha drevet en naturlig funksjons testing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå