Gå til innhold

Solceller skal bygges over motorveiene: Beskytter mot overoppheting og genererer energi.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dovreekspressen; vil nok øke vedlikeholdskostnadene litt for mye, og ved en tungt trafikkert motorvei vil jo dette genere en del mindre strøm. For lite trafikerte strekninger kan det kanskje ha mer for seg å legge SolarRoadways

Lenke til kommentar

Med tanke på brann så er den jo ikke den løsningen tett.

I tillegg så leder den regnvann bort fra veibanen noe som både minsker jo faren for vannplaning og i tillegg mindre energiforbruk på grunn av mindre rullemotstand enn om alt vannet ville kommet ned i veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Slik kan de komme til å se ut.

Jeg liker det designet. Glimrende dobbel arealbruk, høy takhøyde, god utlufting, støyreduserende, semitransparent. Fagverket bør selvsagt være så sterkt at taket ikke ramler ned om et par stolper meies ned, selv med snølast. Snø kan potensielt skyves av med en diger "vindusvisker" / takplog som kjøres langs taket.

Jeg ser for meg at disse kombinert med støyvoller og noen strategisk plasserte støydempende takplater kan gi ganske god støydemping til tross for at det er semi-åpent. Nok åpent til at brannrøyk slipper ut. Under solcellene kan man henge veilys mer optimalt rett over veibanen enn det gjøres i dag med rette stolper på siden av veiene. Man slipper egne lysstolper.

Tyskland og Østerrike har totalt 14903 km autobahn, så er det mye å ta av. Med 25m gjennomsnittlig bredde er det snakk om ca 370 kvadratkilometer.

Jeg ser for meg tre problemer som må løses: Tåle nok snølast, kjøling av solcellene og tilgang for ambulansehelikopter ved ulykker.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Det koster mye penger å drive tunneller, de må ha lys, vifter og nødutstyr, også krav om nødutganger
Med løsningen i artikkelen trenger man ikke noen av delene

Utlufting og nødutganger er kostbart om tunnellen er inne i et fjell. Er den i en profilert halvsirkelformet metallplate er det billig.

Lenke til kommentar

Får håpe dette blir en suksess

Mindre behov for salting eller brøyting
Mindre bruk av vindusviskere
Gatelys vil ikke koste noe å drive
Vi vil ikke ha behov for vindturbiner

Eneste negative er at panelene må brøytes, men det kan man finne på noe automatisk system for

Lenke til kommentar
Viggo Dahl skrev (2 minutter siden):

Hvor lenge kan en sånn solcelle plate fungere før man må skifte den ut??

Sitat

Solceller selges ofte med en garanti på 25 år og antas å ha en levetid på rundt 30 år, men anlegg fortsetter å produsere strøm også etter det. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlaML skrev (10 minutter siden):

Helt topp idé. De kan jo også hjelpe til med å mate hurtigladere, og mesteparten av trafikken skjer i dagslys når det er solproduksjon.

Solcellene bør mate strøm inn i kraftnettet og hurtigladere forbruke strøm fra kraftnettet, uten noen "øremerking" i mellom de. Det gir bedre utnuyttelse av krafta og bedre stabilitet enn en mer øydrift-lignende tilnærming.

Det sagt, så kan gjerne hurtigladere justere prisene ut fra reelle timepriser sånn at folk kan velge å legge langturen på den tiden av døgnet strømmen normalt er billigst.

Edit: Hvor stor installert effekt og årsproduksjon, kan vi regne med fra 370 km2 solcelleoverdekt autobahn?

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jan Johansen 123 skrev (19 minutter siden):

Norge kunne bidra med et prøveprosjekt hvor solcellepaneler over veien ble brukt til oppvarming av veibanen, slik at problemet med glatt veibane ble eliminert. Da ville man jo også oppnå de andre fordelene som nevnes i artikkelen.

Selv uten aktiv oppvarming så vil et tak gjøre at det kommer mindre snø og regn i veibanen pluss at veiene ikke vil kjøles ned så mye om natten når du får tak over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...