Lugia Skrevet 16. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2020 Oppover går det til en slags beholder/tank, videre innover går det bak skapet og inn i den eksospotta fra forrige post. Røret som leder til sirkulasjonspumpen går inn øverst i potta, det nederste røret som går ut bak potta leder til returrøret. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. oktober 2020 Del Skrevet 16. oktober 2020 Fikk du satt slideren på siemens boksen helt til høyre? Går de to rørene som går bak skapet (det siste bildet du postet) inn nede på den sølvfargede sylinderen? Lenke til kommentar
Lugia Skrevet 16. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2020 Det er litt vanskelig å få vist ordentlig på bilder, både trangt og mørkt og mange rør, men røret til turvannet går via den gule boksen du ser på bildet og ned i sylinderen, mens returrøret kommer inn på ned- og baksiden av sylinderen. Jeg åpnet i tillegg panelet på Siemens boksen i tilfelle det er noe relevant der inne. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. oktober 2020 Del Skrevet 16. oktober 2020 (endret) Det er ikke noe interessant bak panelet på siemens boksen. Det kom ikke noe varme i rørene med slideren helt til høyre? Går de to rørene i topp/front på den sølvfargede sylinderen rett inn i skapet/fjernvarmesentralen? Endret 16. oktober 2020 av mobile999 Lenke til kommentar
Lugia Skrevet 16. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2020 Det ene røret går via en sirkulasjonspumpe og videre til det store røret med skum-padding som går litt diagonalt bak T-koblingen, på neste bilde, mens røret som ikke går via sirkulasjonspumpen går inn i skapet bak den rød krana på bilde 3. Ingen endring i temperatur enda, vil endringen komme så momentant? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. oktober 2020 Del Skrevet 16. oktober 2020 Temperaturendring bør komme ganske raskt. Går den sirkulasjonspumpa i forrige inlegg? Hvor går strømledningen til denne pumpa? Lenke til kommentar
Lugia Skrevet 16. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2020 Ja jeg kjenner en svak during fra pumpa, forsøkt å koble den fra og til strøm nå, og det virker som den går. Forøvrig kanskje verdt å nevne at fra sirkulasjonspumpa går røret via en grå skru-dings før det går ned i skapet. På bilde to er pumpa rett under røret som er nærmest, lengst til høyre. Det er kaldt frem til den grå skru-dingsen, men mer varmt på venstresiden (skapsiden) av skruern. Det skal sies at jeg, så vidt jeg vet, aldri har skrudd på denne tidligere. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. oktober 2020 Del Skrevet 16. oktober 2020 (endret) Lugia skrev (29 minutter siden): Forøvrig kanskje verdt å nevne at fra sirkulasjonspumpa går røret via en grå skru-dings før det går ned i skapet. Det ser ut som en rørtermostat. Dette kan være feilkilden. Går røret videre rett inn i skapet uten avgreninger? Endret 16. oktober 2020 av mobile999 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. oktober 2020 Del Skrevet 16. oktober 2020 Sett hastigheten på sirkulasjonspumpen til gulvkretsen tilbake og sett slideren på siemens boksen på sol eller tilbake til opprinnelig stilling. Lenke til kommentar
Lugia Skrevet 17. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2020 Røret går delvis uten avgreininger tilbake til skapet, det går ett rør ut til to overtrykksventiler som det virker som. Ellers går det rett til skapet. Det går også en slags stålvaier mellom termostaten og til den gule boksen hvor tur-røret går via. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 (endret) Det er ganske vanlig at ventilen inne i rørdelen av termostaten setter seg fast. Du kan forsøke å banke litt (ikke hardt) på siden av rørdelen av termostaten med f.eks. håndtaket på en skrutrekker. Det kan løsne ventilen. Du kan også dunke litt på undersiden av rørdelen. Endret 17. oktober 2020 av mobile999 Lenke til kommentar
Lugia Skrevet 17. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2020 Forsøkt å kakke litt på rørene nå. Ingen sånn umiddelbar effekt av det. Er det sånn at man kan/skal prøve å skru eller justere noe på den? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. oktober 2020 Del Skrevet 17. oktober 2020 (endret) Det ser ut som en skrue på venstre side av termostaten mellom wire og rørdelen. Den kan skrus ut og toppen av termostaten kan deretter tas av. Under finner du en tapp som du kan dytte inn og ta ut et par mm med en tang (ikke dra den lenger ut). Ved å jobbe litt med tappen så kan innmaten i ventilen begynne å virke. Endret 17. oktober 2020 av mobile999 Lenke til kommentar
Lugia Skrevet 18. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2020 For svingende, jeg tok av toppen på termostaten og manipulerte tappen litt med en tang, og presto! Nå er det varme i rørene! Blir spennende å se nå om det blir varme i gulvene og! Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 18. oktober 2020 Del Skrevet 18. oktober 2020 Godt gjort hvis du fant ut av det nå ... men jøye meg ^^ Det ser ut som noe NASA har i bruk på romstasjonen ^^ Jeg ville vurdert å betale en rørlegger for en time eller to for å finne ut av det, og montere eller finne ut én eneste tapp som du kan skru på, som virker skikkelig. Eller finne ut hvem som monterte det og spørre dem. Lenke til kommentar
Lugia Skrevet 18. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2020 (endret) Jeg kan ikke få takket deg nok mobile999 og alle andre som har hjulpet meg i denne tråden. Du har nok spart meg for en tusenlapp eller to. Nå begynner gulvvarmen å komme snikende, også må jeg bare finne ut av innreguleringen etter hvert her. Jeg aner jo ikke hvilke kretser som er lengst eller engang hvilke rør som går til hvilke rom, så her blir det å kjenne seg litt frem. 5 hours ago, Taurean said: Godt gjort hvis du fant ut av det nå ... men jøye meg ^^ Det ser ut som noe NASA har i bruk på romstasjonen ^^ Jeg ville vurdert å betale en rørlegger for en time eller to for å finne ut av det Haha, jo takk, vi har egentlig plan om å modernisere hele opplegget til noe som ikke minner om en sovjetisk ubåt etter hvert, men i første omgang var det greit å bare få litt varme i gulvene 🥶 Endret 18. oktober 2020 av Lugia 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. oktober 2020 Del Skrevet 18. oktober 2020 (endret) Bare hyggelig. Det er bra det ordnet seg. Jeg ser det står "TASB" på rørene. Jeg gjetter på Trapp (gang), Arbeidsrom (sannsynligvis det minste soverommet), Soverom og Bad. Tatt fra hukommelsen; Skrev du at du har skrudd på noe av det som sees på det første bildet du postet i tråden? Endret 18. oktober 2020 av mobile999 Lenke til kommentar
Knoyken Skrevet 18. oktober 2020 Del Skrevet 18. oktober 2020 Lugia skrev (På 16.10.2020 den 19.41): Det er tre sirkulasjonspumper, men det er denne som virker som er koblet til gulvvarmen: Nå skal du et tips andre betaler 4000kr for men ille får opplysninger om hvordan det gjøres. sett pumpen på 2 og ta et stort flatt skrujern og fjern den store skruen i midten. Så tar du et mindre stjerneskrujern inni der og og hjelper pumpen igang.. Mest sannsynlig står pumpen og bare viklingene blir varme. Det kommer litt vann ut når du fjerner den store skruen. Pass på å skru den tilbake for hånd før du strammer med det flate skrujernet. Da det er veldig fine gjenger på den pluggen. Fortell hvordan det gikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå