Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor bør ladeporter på el-biler være plassert?


Complexity

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Evil-Duck said:

Med å ha laderen bak møter en fort problemer om en skal lade med henger eller campingvogn da, har selv møtt en Model X med campingvogn som tok opp 3 av 3 ladestasjoner når han sto på tvers å ladet over alle 3 😅

Der det er mulig prøver Tesla å ha en eller flere ladere med god plass rundt seg så man skal slippe dette problemet.
Men det lar seg ikke gjøre over alt nei. Men uansett hvilken bil du skal lade så vil jeg tro den hengeren\campingvogna kommer til å bli litt i veien.

20190703_143127.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (11 minutter siden):

En del av grunnen til at ladeporten plasseres fremme på bilene er vel og fordi selve laderen (AC-DC) er plassert under panseret. Slipper å kjøre flere meter ekstra kabel gjennom bilen.

Det er ett argument, men det er flere fordeler enn dette. Slik som å ha ladeporten symmetrisk og for å kunne tilrettelegge det jeg mener er den eneste riktige konvensjonen, som er ladere foran eller bak bilen.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Ikke bare sus og dus når ladestasjonene står på siden som ei bensinpumpe. Jeg har måttet parkere i vinkel for å ikke subbe i lakken på min som har ladeport på panseret.

Jeg mener at det bør være standard med ladeport i fronten og ladere som står foran parkeringsplassen.

Nei med ladeporten plassert midt på panseret kan det kanskje være en problemstilling. Men ser ikke helt samme problemet i biler hvor porten ligger helt mot fronten 

Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Det er uansett ikke veldig gunstig å stå med fronten inn og henger stående rett ut i transportkorridor på en parkeringsplass e.l.

Det riktige er å ha noen spesielt tilrettelagte plasser for de med henger. Gjerne slik at man kan kjøre rett gjennom.

Helt ideelt er det ikke nei, men det er bedre enn å måtte blokkere flere stasjoner for å få lade, da de fleste ladestasjoner jeg vertfall har vært innom har mer en god nok plass til å ha en bil stående med fronten inn og en campingvogn bak ute at det er til betydelig ulempe for andre.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Men ser ikke helt samme problemet i biler hvor porten ligger helt mot fronten 

I dette tilfellet så var begynnelsen på kabelen langt bak med førerdøra når jeg var kjørt helt inn på parkeringsplassen. De to alternativene jeg hadde var å kjøre inn med vinkel, eller rygge halvveis ut av parkeringsplassen.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Varierer jo litt. Noen ladere er montert så man kan parkere sidelengs ved den, men mange er og bare stablet tett i tett så man må rygge eller kjøre fronten inn for å få ikke oppta to ladere.

Da er det mye bedre å ha ladeporten fremme eller bak på bilen. Ikke bare slipper man å parkere på skrå for at kabelen skal nå (og kansje få kjeft av andre som ikke får plass på laderen ved siden) men vannkjølte ladekabler vibrerer. Så må man strekke kabelen over panseret kan man få lakkskader av kabelens vibrasjoner.

 

436550.jpg

Er lange kabler på den stasjonen det er bilde av og går vel ca akkurat med e-tron der. Men på vinteren når det ligger en halvmeter sne i veien må man bli kreativ.

Forresten, ein ting eg aldri har forstått...

Kvifor plasserer dei ladestasjonen på midten foran bilen egentlig? Skulle tru det var enklere om det var plassert på hjørnet - spesielt etter kvart som nye stasjoner no kjem og framleis gjere det i 2020...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Gavekort said:

I dette tilfellet så var begynnelsen på kabelen langt bak med førerdøra når jeg var kjørt helt inn på parkeringsplassen. De to alternativene jeg hadde var å kjøre inn med vinkel, eller rygge halvveis ut av parkeringsplassen.

Jeg antar det er Ionity du snakker om. Disse er vel plassert gunstig i forhold til den mest idiotiske plasseringen av ladeluken, som e-tron og Taycan har.

Å ha laderen på siden er uproblematisk, så lenge den er plassert i den ene enden. Det passer da både for biler med ladeluken i fronten og med ladeluken på siden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Jeg antar det er Ionity du snakker om. Disse er vel plassert gunstig i forhold til den mest idiotiske plasseringen av ladeluken, som e-tron og Taycan har.

Å ha laderen på siden er uproblematisk, så lenge den er plassert i den ene enden. Det passer da både for biler med ladeluken i fronten og med ladeluken på siden.

I dette tilfellet så var det Grønn Kontakt faktisk.

Er den plassert på siden så må du forholde deg til 1 av 4 hjørner av bilen i stedet for ett sted, samt at det er mer effektiv bruk av plass å ha biler stående vinkelrett til lader og ikke parallelt. Ladeport på siden er etter min mening noe som henger igjen fra fossile biler sin logiske plass å ha drivstofftanken.

Lenke til kommentar
Just now, Gavekort said:

I dette tilfellet så var det Grønn Kontakt faktisk.

Er den plassert på siden så må du forholde deg til 1 av 4 hjørner av bilen i stedet for ett, samt at det er mer effektiv bruk av plass å ha biler stående tangent til lader og ikke parallelt.

Skjønner. Fordelen med å ha laderen på siden er at man da kan legge opp til å kunne kjøre gjennom, som er optimalt for biler med henger. 

På plasser der man ikke kan kjøre gjennom er det helt ok å ha laderen sentrert foran/bak bilen, så lenge kabelen er lang nok til å nå rundt til hjørnene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Skjønner. Fordelen med å ha laderen på siden er at man da kan legge opp til å kunne kjøre gjennom, som er optimalt for biler med henger. 

Alle løsninger har sine fordeler, men jeg tenker at det er kronglete å lade med henger uansett hvordan du står. Jeg kan tenke meg at det står og hviler mest på hvor romslig parkeringsplassen til laderen er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Flere plasser spør du meg, skulle helst hatt minst en fremme og en bak. Helst høyre venstre også. Evt en god standard på ladeløsninger så alle legger opp likt.

Haha! Hva med en strømskinne (a la spot-lamper) som går rundt hele bilen, så man kan plugge til hvor man vil? :p

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Den enkleste løysinga er vel at ladestasjoner slutter å ha komiskt korte kabler, og byrje erstatte dei med dugelig rekkevidde? Gjerne montert på ein arm som kan vippe eine eller andre vegen så det er lettere å navigere den.

Det er ikke så lett siden kablene er steike dyre, vannkjølte og står for mye av strømtapet.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Haha! Hva med en strømskinne (a la spot-lamper) som går rundt hele bilen, så man kan plugge til hvor man vil? :p

Hehe beste løsningen er vell en standard på laderene slik at en sikrer at en "normal" parkering vill fungere for alle som legger opp til samme standard på bilen:)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det gjør det bedre for enten e-tron/i3/osv eller Tesla/Citroën/Polestar/osv.

Mange plasser har gjerne to ladere, og to plasser. Utvid til tre plasser så er alle orienteringer egentlig dekket. Når mange ladere gjerne berre er nokre plasser på ein stor og vid plass er dette ikkje store problemet, men det er sjølvsagt eit større problem om det er fysiske barrierer til stede.

Endret av Drunkenvalley
Skriveleif.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Men hvilket hjørne? Dersom det er trangt så bør man jo prioritere at føreren klarer å klatre ut av førerdøra. Da kan eventuelt passasjerene gå ut før man parkerer. Å gå rundt bilen til passasjersida tar ekstra sekunder og det kan være trangere der enn på førersida. Derfor bør ladeporten alltid være på bakre hjørne på førersida. Det gjelder både biler med rattet på høyresida og de som har det på venstresida.

Hva med land der man kjører på venstre side av veien? 😉 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...