Alexander4840 Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 (endret) Ett årsverk, på 1m vei, hvor er logikken? Dvs motorvei-prosjekter https://www.nrk.no/osloogviken/ny-e18-i-baerum-og-asker-kan-koste-60-milliarder-kroner-1.14936335 En som kan koste 60mrd for 17,3km. 3,4mill per meter. https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/e18orjevinterbro/Retvet-Vinterbro Koster i underkant av 500k per meter, bygget over jorder med null behov for omkjøring i byggeperioden. Hvor går penga? Hvordan klarer noen å bruke 500 000 på 20kvm vei, eller 3.4mill i bærum. Endret 15. oktober 2020 av Alexander4840 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 Har jeg alltid lurt på også, det er nok endel arbeid som må gjøres som ikke synes, samt at det koster å kjøpe ut jorda osv. Regner også med at det er en del byråkrati som koster. Så kan man jo ta med stupetårnet på hamar i samme slengen, hvordan i huleste kan ting komme opp i slike summer? https://no.wikipedia.org/wiki/Stupetårnet_på_Hamar Ble satt av 40.000kr først, endte på 23 millioner.... Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 Du tror vel ikke at kaffen på de termosene er gratis? Men, for å være alvorlig, det er en bråte med mennesker involvert i slike prosjekter, og når alle skal tjene fra 6-700 000 i året hver så baller det fort på seg. Det skal jo møtes og planlegges og diskuteres og involvere kommunestyrene slik at man må tilbake til start og møtes og planlegge og og og ... Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 Håper dere kommer en offentlig redgjøring - som inkluderer prisen for denne offentlige redgjøringen -- inkludert reisepenger. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 16. oktober 2020 Del Skrevet 16. oktober 2020 Det er mange årsaker til at veibygging er dyrt. Den viktigste grunnen er at veibygging ikke kun handler om å legge asfalt, men alt det andre arbeidet rundt dette, som f.eks. : - Planlegging av hvor veien skal gå - Utredninger for å kartlegge konsekvenser av veibyggingen der veien er planlagt å gå - Innblanding fra lokalpolitikere, interessegrupper, naturvernsorganisasjoner etc. Disse tre punktene kan gå kontinuerlig i mange omganger i flere år før endelig beslutning blir tatt. Når endelig beslutning til slutt blir vedtatt, gjerne etter å ha brukt flere ti- eller hundretalls millioner på å krangle med hverandre, kan veibyggingen endelig begynne. Da kan grunnarbeidene og det mer konkrete veiarbeidet endelig begynne. En annen viktig årsak til at veier blir dyre, er at man bygger det mange mener er for høy standard, se f.eks. til det nye veiutbyggingsselskapet Nye Veier. Her bygger man vei ved at Staten sier: Her er "100" millioner, bygg vei mellom A og B. I Statens vegvesen var det tidligere heller: Bygg vei mellom A og B (uten særlig fokus på å holde kostnadene nede). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå