Ellen Viseth Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 Statkraft og Finnfjord går sammen om metanol-produksjon [Ekstra] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 Skuffende korttenkt fra et ellers så miljøfokusert selskap. Dette flytter i praksis bare CO2-utslippene fra fabrikkpipene til eksosrørene og har null effekt på klimaet. CO2-en blir i praktisk talt umulig å fange. Karbonet og oksygenet gjør seg mye bedre hver for seg. Oksygen til å puste i og fast karbon kan potensielt lages pellets av og kjøres tilbake til prosessen. Da gjør man seg uavhengig av karbon-leveranser med de kostnader, utslipp og leveringsrisiko det utgjør. Det er ikke gratis å splitte CO2, men det er heller ikke gratis å kjøpe og frakte kull/koks. Tar man et steg tilbake og ser helheten får man følgende totalprosess: Metalloksider + strøm -> metall + oksygen. Karbonet i prosessen kan i prinsippet sirkulere som i et lukket system. 5 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 (endret) "Et anlegg som kan ta unna de 300.000 tonnene CO₂ som Finnfjord slipper ut per år, og vil kreve om lag 1 TWh strøm." Hvilken strømpris regner Statkraft med når de sammenligner metanolprisen fra Tjeldbergodden med metanol fra hydrogen fremstilt ved elektrolyse? Trolig vil CO2-agiftene stige vesentlig fra dagens nivå på ca kr 500,-/tonn til kanskje så mye som kr 2000,-/tonn i 2030. Med andre ord vil CO2-avgiftene betale for fangst av CO2 ved f. eks. Klemetsrud, og CO2 kan derfor leveres gratis til metanolfabrikken i stedet for lagring i Nordsjøen. Endret 15. oktober 2020 av aanundo Lenke til kommentar
dguzs Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 15 minutes ago, Simen1 said: Skuffende korttenkt fra et ellers så miljøfokusert selskap. Dette flytter i praksis bare CO2-utslippene fra fabrikkpipene til eksosrørene og har null effekt på klimaet. CO2-en blir i praktisk talt umulig å fange. Karbonet og oksygenet gjør seg mye bedre hver for seg. Oksygen til å puste i og fast karbon kan potensielt lages pellets av og kjøres tilbake til prosessen. Da gjør man seg uavhengig av karbon-leveranser med de kostnader, utslipp og leveringsrisiko det utgjør. Det er ikke gratis å splitte CO2, men det er heller ikke gratis å kjøpe og frakte kull/koks. Tar man et steg tilbake og ser helheten får man følgende totalprosess: Metalloksider + strøm -> metall + oksygen. Karbonet i prosessen kan i prinsippet sirkulere som i et lukket system. Hva går mesteparten av metanolen i verden til - som drivstoff/innblanding i drivstoff? Eller som en råvare til andre industrielle prosesser? Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 Simen1 skrev (8 minutter siden): Skuffende korttenkt fra et ellers så miljøfokusert selskap. Dette flytter i praksis bare CO2-utslippene fra fabrikkpipene til eksosrørene og har null effekt på klimaet. CO2-en blir i praktisk talt umulig å fange. Karbonet og oksygenet gjør seg mye bedre hver for seg. Oksygen til å puste i og fast karbon kan potensielt lages pellets av og kjøres tilbake til prosessen. Da gjør man seg uavhengig av karbon-leveranser med de kostnader, utslipp og leveringsrisiko det utgjør. Det er ikke gratis å splitte CO2, men det er heller ikke gratis å kjøpe og frakte kull/koks. Tar man et steg tilbake og ser helheten får man følgende totalprosess: Metalloksider + strøm -> metall + oksygen. Karbonet i prosessen kan i prinsippet sirkulere som i et lukket system. "Skuffende korttenkt fra et ellers så miljøfokusert selskap. Dette flytter i praksis bare CO2-utslippene fra fabrikkpipene til eksosrørene og har null effekt på klimaet. CO2-en blir i praktisk talt umulig å fange." Dersom de 400 000 tonnene fra Klemetsrud brukes til metanolproduksjon som så brukes i tungtransport i stedet for diesel forsvinner ca 400 000 tonn CO2 fra veiene. Klemetsrud + tungtransport = 800 000 tonn, som blir til 400 000 tonn. Med andre ord 50% reduksjon i CO2-utslippene. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 dguzs skrev (13 minutter siden): Hva går mesteparten av metanolen i verden til - som drivstoff/innblanding i drivstoff? Eller som en råvare til andre industrielle prosesser? Godt poeng. Det går ca 10 ganger så mye til produksjon av formaldehyd, som det som går til innblanding i drivstoff. 1 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 Simen1 skrev (36 minutter siden): Skuffende korttenkt fra et ellers så miljøfokusert selskap. Dette flytter i praksis bare CO2-utslippene fra fabrikkpipene til eksosrørene og har null effekt på klimaet. CO2-en blir i praktisk talt umulig å fange. Rett må være rett da. Det spørs hvilken sluttbruker de skal utnytte, og de sier jo at formålet er å kunne skape verdier for å gjøre prosessen med CO2 fangst billigere. Altså finne forbruk for CO2 en ekstra gang før den lagres er jo mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå