mimmimor Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 Eller forbli ugift? Har vært sammen i 16 år. Og barn sammen Lurer på om det er best å gifte seg eller om det går likt ut Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 Det lønner seg vel skattemessig? Vi brukte ca. 150.000 på bryllup og bryllupsreise. Forholdet skar seg og vi skilte oss halvannet år etter. Så for vår del lønte det seg IKKE. Om man tenker og tror at dette vil vare livet ut finnes det en del andre fordeler som forenkler ting om man er gift. https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/i/dOz7LO/samboerskap-eller-ekteskap-fem-store-oekonomiske-forskjeller-du-boer-vi Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 Det kan være noe skattemessig. Men det er veldig mye enklere hvis den ene dør. Er veldig mye mer automatikk i ting da, enn med samboerskap. Kjenner flere som har giftet seg rett før den ene skal dø for at den gjenlevende part med barn skulle få rettighetene de hadde krav på. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 16. oktober 2020 Del Skrevet 16. oktober 2020 On 10/15/2020 at 10:54 AM, AndersT2 said: Det kan være noe skattemessig. Men det er veldig mye enklere hvis den ene dør. Er veldig mye mer automatikk i ting da, enn med samboerskap. Kjenner flere som har giftet seg rett før den ene skal dø for at den gjenlevende part med barn skulle få rettighetene de hadde krav på. Akkurat det med død kan lett løses med dødsforsikring. Dama får 1.8 Mill hvis jeg dør f.eks. Blir kanskje litt mer stress hvis motparten har veldig mange store verdier. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Emsal skrev (På 16.10.2020 den 21.35): Akkurat det med død kan lett løses med dødsforsikring. Dama får 1.8 Mill hvis jeg dør f.eks. Blir kanskje litt mer stress hvis motparten har veldig mange store verdier. en ting er forsikring, en annen er formue som de fleste får litt av når de blir litt eldre. Det må vel også være spesifisert hos deg hvis dama di får det, og dere ikke er gift. Etter det jeg har sett så står det etterlatte, og det er ektefelle, eller ellers nærmeste familie, barn så foreldre/søsken. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 1 hour ago, AndersT2 said: en ting er forsikring, en annen er formue som de fleste får litt av når de blir litt eldre. Det må vel også være spesifisert hos deg hvis dama di får det, og dere ikke er gift. Etter det jeg har sett så står det etterlatte, og det er ektefelle, eller ellers nærmeste familie, barn så foreldre/søsken. Tenkte mer på å klare seg etter at den andre dør (betale ned huslån osv..). Står forøvrig spesifisert damen ja, samme gjelder henne for meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Den største forskjellen er arveloven. Samboere har ikke rett til arv fra hverandre, heller ikke til å sitte i uskiftet bo når den ene faller fra. Mer info her: https://www.tv2.no/a/11713695/ og her https://www.huseierne.no/nyheter/stor-forskjell-pa-gifte-og-samboende-i-den-nye-arveloven/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå