Gå til innhold

Facebook og Google sensur?

Anbefalte innlegg

Thorny skrev (5 minutter siden):

Og hvor er den kvalitative forskjellen mellom det de gjør og det andre gjør? Sånn rent bortsett ifra at de er på den andre politiske siden?

Det bokstavelig talt florerer av drapstrusler, voldsfantasier, planlegging av terror og nye angrep på Parler nå, uten at de gjør noe med det.

Angrepet på Capitol ble delvis koordinert på Parler. 

Det er helt riktig det Google gjør og Apple bør skamme seg for at de er så trege.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thorny skrev (4 minutter siden):

Og hvor er den kvalitative forskjellen mellom det de gjør og det andre gjør? Sånn rent bortsett ifra at de er på den andre politiske siden?

...jeg kan ikke huske sist noen av platformene jeg henger på ble brukt til å planlegge terror og henrettelsen av visepresidenten, lederen for huset og andre politikere for å sikre at min politiske frontfigur som tapte valget fikk fortsette i jobben i et ikke-demokrati...

Men du husker det kanskje..?

---

Apple sier at de ikke har lyst å bli brukt til terrorplanlegging eller spredningen av ekstremisme, drapstrusler og fascisme, og har bedt Parler om å rydde opp.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Det bokstavelig talt florerer av drapstrusler, voldsfantasier, planlegging av terror og nye angrep på Parler nå, uten at de gjør noe med det.

Det florerer av drapstrusler og diverse faenskap på twitter også. Men det gjør tydeligvis ingenting.

Det er jo ingen tvil lengre om at apple og google er med på spillet om å sensurere konservative.

Dette er mye farligere enn noe av retorikken til Trump som folk reagerer så voldsomt på. Å sensurere enkelte grupper fra å si meningene sine har vi altfor god erfaring med hva resultatet kan bli av her hjemme i norge.

• Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Angrepet på Capitol ble delvis koordinert på Parler. 

Det er helt riktig det Google gjør og Apple bør skamme seg for at de er så trege.

Mange andre organisasjoner organiserer sine angrep via sosiale medier også. Parler er klare og tydelige på at de ikke tar noe redaksjonelt ansvar. De er bare en plattform. Å holde dem ansvarlig for hva andre gjør er ikke i tråd med demokratiske skikker eller rettssikkerhet.

Lenke til kommentar

Ja -- og blir bannet så fort platformens eiere blir klar over at det er innhold som bryter retningslinjene.

Når ikke platformen banner folk som planlegger drap og terror, så er det forståelig at Apple ikke vil ha appen der.
Det er som et kjøpesenter uten sikkerhetsvakter, som ikke kaster ut rølpete ungdommer, narkomane eller fulle folk...

...eller folk med automatvåpen som snakker åpent om at de skal skyte de ansatte i gullsmeden...
Hva slags sted er det dere ønsker dere..?!

...Apple blir berørt av at de tillater planleggingen av terror uten å varsle myndighetene, og tillater ekstremisme å blomstre og gro.
Det er mot retningslinjene til Apple, for bruk av app store.

Endret av Red Frostraven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (6 minutter siden):

Det florerer av drapstrusler og diverse faenskap på twitter også. Men det gjør tydeligvis ingenting.

Det er jo ingen tvil lengre om at apple og google er med på spillet om å sensurere konservative.

Dette er mye farligere enn noe av retorikken til Trump som folk reagerer så voldsomt på. Å sensurere enkelte grupper fra å si meningene sine har vi altfor god erfaring med hva resultatet kan bli av her hjemme i norge.

Thorny skrev (6 minutter siden):

Mange andre organisasjoner organiserer sine angrep via sosiale medier også. Parler er klare og tydelige på at de ikke tar noe redaksjonelt ansvar. De er bare en plattform. Å holde dem ansvarlig for hva andre gjør er ikke i tråd med demokratiske skikker eller rettssikkerhet.

Jøss. Sykt å mene det er ok for apper og sosiale nettverk å tillate å spre drapstrusler og la brukerne planlegge terrorangrep og angrep på folkevalgte uten konsekvens. Det er helt sykelig å synes dette er greit. Ekkelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er greit på noen måte å oppfordre til vold, ikke tilegn meg meninger jeg ikke har. 

Poenget er jo at det skjer på Twitter daglig, men på Parler så er det plutselig krise og appen ble fjernet det sekundet de ble klar over at konservative stemmer flyktet dit. Kan det ha noe med at konservative ikke bør få en egen plattform kanskje?

Lenke til kommentar

Da har du misset poenget og hva som har skjedd.

På Twitter utestenges man dersom man oppfordrer til drap og planlegging av terror.

På Parler utestenges man ikke dersom man oppfordrer til drap og planlegging av terror.

Derfor.

Sitat

Jeg synes ikke det er greit på noen måte å oppfordre til vold, ikke tilegn meg meninger jeg ikke har.

Det skrev jeg ikke. Les igjen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å komme med noen betrakninger. Media i sin helhet er under reformering. Hva som vi har sett på Facebook med sosial uthengning og press i ungdomsmiljøer har nå spredt seg til hva våre voksen medier formidler. Vi har altså sett hva 'fri tale' kan gjøre. Vi har sett at både nynazister, nyanarkister og andre som hadde blitt revet ned av prekestolen av mot-demonstranter i den virkelige verden har fritt spillerom. La oss se på hvordan et slikt forum som det vi bruker her er konstruert. Rettningslinjer og moderatorer. Det virker i liten skala, men ikke i stor skala. Vi må få en revisjon av bestemmelser som gjør at folk må betale bøter hvis de bryter reglene. Hvordan? Linke profiler til virkelige personer. En bindende kontrakt som gjør det mulig å forfølge personer som publiserer materiale som er skadelig. Nå kan hvem som helst si hva som helst uten noen som helst risiko. Parkeringsbot om du vil. Er man enig i slike betingelser kan man skille ut de som er 'ko ko' fra de 'normale'. Det er en enorm jobb/ansvar som har blitt overlatt til Google, Twitter, Facebook og de andre mediene.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
1 minute ago, Oddvardm said:

Jeg har lyst til å komme med noen betrakninger. Media i sin helhet er under reformering. Hva som vi har sett på Facebook med sosial uthengning og press i ungdomsmiljøer har nå spredt seg til hva våre voksen medier formidler. Vi har altså sett hva 'fri tale' kan gjøre. Vi har sett at både nynazister, nyanarkister og andre som hadde blitt revet ned av prekestolen av mot-demonstranter i den virkelige verden har fritt spillerom. La oss se på hvordan et slikt forum som det vi bruker her er konstruert. Rettningslinjer og moderatorer. Det virker i liten skala, men ikke i stor skala. Vi må få en revisjon av bestemmelser som gjør at folk må betale bøter hvis de bryter reglene. Hvordan? Linke profiler til virkelige personer. En bindende kontrakt som gjør det mulig å forfølge personer som publiserer materiale som er skadelig. Nå kan hvem som helst si hva som helst uten noen som helst risiko. Parkeringsbot om du vil.

SoMe er *relativt* nytt i forhold til lover og regler og det regjerer i stor grad fullstendig lovløshet der. I likhet med resten av samfunnet bør det helt klart opprettes lover der også.

Lenke til kommentar

Det som er klinkende åpenbart er at SoMe har for mye makt over politiske ytringer.

Ja, de er private entiteter, men de er også plattformene folk flest nå får nesten alle sine nyheter ifra.

Ikke bare sensurerer de aviser, politisk, som det måtte passe dem, de sensurerer også en demokratisk valgt president.

Lenke til kommentar
Thorny skrev (4 timer siden):

Det som er klinkende åpenbart er at SoMe har for mye makt over politiske ytringer.

Ja, de er private entiteter, men de er også plattformene folk flest nå får nesten alle sine nyheter ifra.

Ikke bare sensurerer de aviser, politisk, som det måtte passe dem, de sensurerer også en demokratisk valgt president.

Betenkelig...

Lenke til kommentar

Buzzfeed skriver at Amazon kutter sine hostingtjenester til Parler. Bekreftes også av NPR. Det betyr at Parler vil gå offline ved midnatt amerikansk tid, eller må finne seg en annen hostingtjeneste.

Som kjent nekter Parler å fjerne drapstrusler og oppfordringer til å gjennomføre drap, terrorplanlegging og koordinering av angrep på sin tjeneste, noe som naturlig nok strider med Amazons policy.

Angrepet på kongressen onsdag ble i stor grad koordinert via Parler, hvor det også blant annet florerte oppfordringer til henrettelser av folkevalgte kongressmedlemmer, og å drepe visepresident Mike Pence ved henging. Dette innholdet har fått stå i mange dager.

Sitat

In an email obtained by BuzzFeed News, an AWS Trust and Safety team told Parler Chief Policy Officer Amy Peikoff that the calls for violence propagating across the social network violated its terms of service. Amazon said it was unconvinced that the service’s plan to use volunteers to moderate calls for violence and hate speech would be effective.

“Recently, we’ve seen a steady increase in this violent content on your website, all of which violates our terms," the email reads. "It’s clear that Parler does not have an effective process to comply with the AWS terms of service.”

Hele brevet fra Amazon Web Services til Parler:

Spoiler

Dear Amy,

Thank you for speaking with us earlier today.

As we discussed on the phone yesterday and this morning, we remain troubled by the repeated violations of our terms of service. Over the past several weeks, we’ve reported 98 examples to Parler of posts that clearly encourage and incite violence. Here are a few examples below from the ones we’ve sent previously: [See images above.]

Recently, we’ve seen a steady increase in this violent content on your website, all of which violates our terms. It’s clear that Parler does not have an effective process to comply with the AWS terms of service. It also seems that Parler is still trying to determine its position on content moderation. You remove some violent content when contacted by us or others, but not always with urgency. Your CEO recently stated publicly that he doesn’t “feel responsible for any of this, and neither should the platform.” This morning, you shared that you have a plan to more proactively moderate violent content, but plan to do so manually with volunteers. It’s our view that this nascent plan to use volunteers to promptly identify and remove dangerous content will not work in light of the rapidly growing number of violent posts. This is further demonstrated by the fact that you still have not taken down much of the content that we’ve sent you. Given the unfortunate events that transpired this past week in Washington, D.C., there is serious risk that this type of content will further incite violence.

AWS provides technology and services to customers across the political spectrum, and we continue to respect Parler’s right to determine for itself what content it will allow on its site. However, we cannot provide services to a customer that is unable to effectively identify and remove content that encourages or incites violence against others. Because Parler cannot comply with our terms of service and poses a very real risk to public safety, we plan to suspend Parler’s account effective Sunday, January 10th, at 11:59PM PST. We will ensure that all of your data is preserved for you to migrate to your own servers, and will work with you as best as we can to help your migration.

- AWS Trust & Safety Team

Dette ble ikke tatt godt imot på Parler da meldingene om dette begynte å komme tidligere:

ErW5qXbVQAEBbsL?format=jpg&name=large
sub-buzz-2473-1610252143-7.png?downsize=800:*&output-format=auto&output-quality=auto

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
5 hours ago, Snikpellik said:

Buzzfeed skriver at Amazon kutter sine hostingtjenester til Parler. Bekreftes også av NPR. Det betyr at Parler vil gå offline ved midnatt amerikansk tid, eller må finne seg en annen hostingtjeneste.

Jeg installerte Parler som protest når jeg fikk høre at de ble kastet ut av Google Play.

Det er faktisk vesentlig mer aktivt og mindre ekstremt enn jeg forventet.

Det skal bli interessant å se om de faktisk klarer å holde Parler nede.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 minutter siden):

Jeg installerte Parler som protest når jeg fikk høre at de ble kastet ut av Google Play.

Det er faktisk vesentlig mer aktivt og mindre ekstremt enn jeg forventet.

Det skal bli interessant å se om de faktisk klarer å holde Parler nede.

Neida. Det er bare å skifte hosting tjeneste (I Kina, Russland eller Island?), finne en distrubusjons platform og Vips så er du oppe og går igjen. Google, Amazon og de andre er private platformer og kan nekte hvem de vil. Her er det butikk folkens.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Det fortsetter på Parler...

Skjul innhold

ErZSPieUYAAarqx?format=jpg&name=large

ErUIUrPVcAEK4f4?format=jpg&name=large

1801150785_Screenshot2021-01-10at20_54_37.png.94ab4b6a224012ceed53ccd14166ccef.png

864844536_Screenshot2021-01-10at20_55_20.thumb.png.afba48e141f8c0854422808dc50591b2.png

ErVd1RgVcAAFyo4?format=jpg&name=900x900

661178193_Screenshot2021-01-10at20_56_59.thumb.png.aa3d4bd179710bdf95bc57adb9ce0d4b.png

1292458935_Screenshot2021-01-10at20_57_45.thumb.png.72a31cfecb9e0da1e4a45b8fd02ea610.png

ErJ7MeLXEAAuV3y?format=jpg&name=900x900

2090499779_Screenshot2021-01-10at21_00_48.thumb.png.18c6440fc749248e8f36215e25091019.png

Etter norsk lovgivning kan disse folkene straffes og/eller bøtlegges. Disse folka kan plukkes opp fordi Parler har plikt til å oppgi hvilke data de har på dem. Det er opp til myndighetene i USA å straffeforfølge dem. Det er ingenting som jeg vet som kan hindre dem å gjøre det.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Oddvardm skrev (17 minutter siden):

Etter norsk lovgivning kan disse folkene straffes og/eller bøtlegges. Disse folka kan plukkes opp fordi Parler har plikt til å oppgi hvilke data de har på dem. Det er opp til myndighetene å straffeforfølge dem. Det er ingenting som jeg vet som kan hindre det.

Det er også Parlers jobb å fjerne slike innlegg. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 minutt siden):

Det er også Parlers jobb å fjerne slike innlegg. 

Derom strides de lærde. Det er ikke et bokutsalg's jobb å endre innholdet i bøkene de utgir. Det er hva Trump ville ha endret. Loven som skjermer publisister fra å bli saksøkt over innholdet de publiserer 😏

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...