Arne Fenstad Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 Norskutviklet Ladar for skip er snart klar: Kan bli øynene til framtidens autonome skip [Ekstra] Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 (endret) Arne Fenstad skrev (5 timer siden): Norskutviklet Ladar for skip er snart klar: Kan bli øynene til framtidens autonome skip Selvsensur Endret 15. oktober 2020 av Trestein Lenke til kommentar
Atl Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 Her kunne jeg ønske meg mer informasjon. Er det kun en stråle som måles eller er det en scanner. I så fall, hvilket prinsipp benytter de for strålestyring? Bevegelige speil, phased array, metamateriale, eller er det hele basen som beveges? Hvilken oppløsning og oppdateringsfrekvens vil dette scannemønsteret gi? At de fokuserer på at det benyttes laser ved å bruke LaDAR betegnelsen er for øvrig ikke så merkelig da LiDAR er en betegnelse i bredeste laget for dette apparatet. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 Jeg vil anta at det scannes og at rotasjon av hele basen + vertikal scanning med speil er den rimeligste scannemetoden. Skip er jo såpass trege objekter at det neppe gir mening å øke samplingsfrekvensen med dyre metoder. Vil tippe det gir et felt på 360° horisontalt, 30-45° vertikalt, oppløsning på 1-4 samplinger per grad i begge akser og en bilderate på ca 1 runder per sekund. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå