Gå til innhold

Model Y kan komme til Norge med Teslas nye battericeller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

De resirkulerer alt i dag, men det er satt ut til en underleverandør.

Ja, det er blitt snakket om denne underleverandøren flere ganger, uten at vi har sett noen rapporter om det. Rart siden de årlig lager rapporter som skal vise hvor "grønt" ting er. 

Hvor ofte blir batteripakker sendt den veien? Jeg finner det merkelig at folk som Rich rebuilds kan kjøre en kanal som utelukkende handler om å finne slike på skrapen som har stått der en god stund. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Grunnen til at de ikke har gjort det selv er jo ganske enkelt fordi det er svært lite å resirkulere. Man trenger et visst volum for at det skal være noen vits med et anlegg for det.

Man trenger godt med R&D for å bygge teknologien som skal skaleres opp. Dette kunne de gjort for lengst og vist frem. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, oophus said:

Ja, det er blitt snakket om denne underleverandøren flere ganger, uten at vi har sett noen rapporter om det. Rart siden de årlig lager rapporter som skal vise hvor "grønt" ting er.

Hva forventer du egentlig at de skulle ha i rapporten?

6 hours ago, oophus said:

Hvor ofte blir batteripakker sendt den veien? Jeg finner det merkelig at folk som Rich rebuilds kan kjøre en kanal som utelukkende handler om å finne slike på skrapen som har stått der en god stund.

Dette er litt av utfordringen i forhold til å ha et nevneverdig volum å resirkulere. Batteripakkene har masse nytteverdi i seg selv når de havner på skrapen. Så i stedet for å leveres til Tesla omsettes de i bruktmarkedet. Det er lite Tesla kan gjøre med dette ettersom de ikke eier batteripakkene etter bilene er levert til kunde. Det er først når batteripakken er oppbrukt at batteripakken vil finne veien til Tesla.

6 hours ago, oophus said:

Man trenger godt med R&D for å bygge teknologien som skal skaleres opp. Dette kunne de gjort for lengst og vist frem. 

Ser ikke på dette som noen særlig utfordring. Muligens vil de vise det frem når det er i drift. Men det er sjeldent fabrikker viser frem avfallsanleggene sine.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, oophus said:

Hvor ofte blir batteripakker sendt den veien? Jeg finner det merkelig at folk som Rich rebuilds kan kjøre en kanal som utelukkende handler om å finne slike på skrapen som har stått der en god stund. 

Skraphandlere i USA (som her i Norge), er selskaper som lever av overskudd på omsetning av varer. Når de får inn en batteripakke vil vel de vurdere hva som er mest lønnsomt, selge den til noen som har bruk for den, eller levere inn til gjenvinning. Foreløpig vil jeg tro at det mest lønnsomme for de er å selge pakkene videre, i stedet for å levere de til gjenvinning.

Tesla renoverer visstnok alle batteripakker som byttes ut (via den offisielle kanalen) på bilene, og da blir det foreløpig relativt lite avfall.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Oklo skrev (1 time siden):

Skraphandlere i USA (som her i Norge), er selskaper som lever av overskudd på omsetning av varer. Når de får inn en batteripakke vil vel de vurdere hva som er mest lønnsomt, selge den til noen som har bruk for den, eller levere inn til gjenvinning. Foreløpig vil jeg tro at det mest lønnsomme for de er å selge pakkene videre, i stedet for å levere de til gjenvinning.

Tesla renoverer visstnok alle batteripakker som byttes ut (via den offisielle kanalen) på bilene, og da blir det foreløpig relativt lite avfall.

Rich Rebuilds har gått på flere smeller og kjøpt batterier som ikke kan brukes. Altså er det null etterkontroll for å måle "lønnsomhet" tydeligvis i pakkene, og man kjøper ting som det er. Et tegn på at det ikke eksisterer noen systemer designet for å få batteripakker inn igjen til Tesla. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):
oophus skrev (8 timer siden):

Ja, det er blitt snakket om denne underleverandøren flere ganger, uten at vi har sett noen rapporter om det. Rart siden de årlig lager rapporter som skal vise hvor "grønt" ting er.

Hva forventer du egentlig at de skulle ha i rapporten?

De lager en rapport for de andre segmentene. Altså vil den jo ligne resten. Karbonavtrykk er jo viktig, hvordan de håndterer kjemikalier, hvor mye energi som brukes for knusing og smelting og hvor rene råmaeriale blir i etterkant - kan de brukes til nye batterier. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Dette er litt av utfordringen i forhold til å ha et nevneverdig volum å resirkulere. Batteripakkene har masse nytteverdi i seg selv når de havner på skrapen. Så i stedet for å leveres til Tesla omsettes de i bruktmarkedet. Det er lite Tesla kan gjøre med dette ettersom de ikke eier batteripakkene etter bilene er levert til kunde. Det er først når batteripakken er oppbrukt at batteripakken vil finne veien til Tesla.

Hvem tar ansvaret for å sjekke at pakkene er oppbrukte? Rich Rebuilds har jo kjøpt pakker han ikke kan bruke, så hvorfor havnet den pakken hos han og var mulig å kjøpe, fremfor at den ble sendt til, eller hentet av Tesla? 

Dette er jo et tema de har tatt opp i 10 år allerede, om ikke mer. Da velger jeg å forbli skeptisk til at de prater fint om det igjen, når de ikke har vist noe fremgang på 10 år. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Ser ikke på dette som noen særlig utfordring. Muligens vil de vise det frem når det er i drift. Men det er sjeldent fabrikker viser frem avfallsanleggene sine.

1. Kan du forklare hvorfor du ikke ser på det som en utfordring? 
2. Batteriretur hører fra OEM's om problemet, og er delaktig i samtaler for å løse det. Man ønsker helst å havne på en standard for utformingen for celler og moduler for å kunne nå storskalafordeler for utstyret. De har altså snakket med flere bilprodusenter, men ikke Tesla. 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, oophus said:

Rich Rebuilds har gått på flere smeller og kjøpt batterier som ikke kan brukes. Altså er det null etterkontroll for å måle "lønnsomhet" tydeligvis i pakkene, og man kjøper ting som det er. Et tegn på at det ikke eksisterer noen systemer designet for å få batteripakker inn igjen til Tesla. 

Det er fullstendig opp til selgeren og kjøperen hvilke tester som gjennomføres og hvilken pris man blir enig om. Selgeren vil så klart ikke dokumentere at batteripakken de har fått inn er verdiløs, om de kan selge den for gode penger om de ikke gjør det. Men om det er åpenbart at den er verdiløs, så vil de bare levere den videre til Tesla.

Det viktige i forhold til batteri-resirkulering er at batteripakker ikke dumpes i naturen eller lignende. Så lenge man har på plass et system der batteripakker kan leveres kostnadsfritt til Tesla så vil man stort sett unngå dette. Man kan så klart diskutere om en panteløsning på batteripakken også kan gi mening, men det blir litt komplisert når mange av batteripakkene som har vært i ulykker tas fra hverandre og selges i mindre biter.

Man får nesten bare håpe at enkeltceller og slikt kommer seg inn i de eksisterende innsamlingssystemene. Der kan alt som er merket Tesla sendes til Tesla kostnadsfritt, så da kan man f.eks samle inn en kontainer med avfall og så sende den til Tesla.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

En ting som mange tydeligvis ikke har fått med seg fra Battery Day, er at Elon Musk forteller at det er veldig få batterier der det er feil ved enkeltceller som repareres on-site. Å designe batteripakken for at det skal være enkelt å bytte enkeltceller eller moduler er derfor unødvendig og fordyrende. Det vil være mere lønnsomt å bytte hele pakken og så eventuelt reparere ved fabrikk eller resirkulere pakken.

Resirkulering krever en viss tilgang til batterier. Foreløpig er det produsert så få biler at man ikke får tilstrekkelig mange tilbake med den feilraten som finnes nå. Og det har vært stor etterspørsel etter batterier til second life bruk, noe som er helt greit. Bedre å utnytte batteriene der de kan benyttes, frem til de er "oppbrukt". 

Så fremst folk ikke kaster batteriene i vanlig søppel, så skal alt av li-ion batterier tas vare på ihvertfall i Norge, for deretter å sendes til egnede steder for resirkulering. Disse vil ikke bli destruert som med annet avfall. Vi kan derfor med økende volum se at batterier fra Tesla havner hos Tesla etterhvert, som vil gjenvinne materialer slik de sier.

Så er det dessuten greit å se på hva som skjer hos andre produsenter enn bare Tesla. Hvordan forholder så de seg til dette? Jo, vi vet allerede at noen bruker celler/moduler til å reparere egne batteripakker, og det som ikke er godt nok til bilbruk, settes i hyttebruk om de ikke er defekt. I så tilfelle leveres de inn til resirkulasjon.

Men vet vi hvordan f.eks. VW-gruppen, BMW, MB, Nissan/Renault, FCA, GM, Ford og eventuelt andre bilprodusenter eller LG, Panasonic og de andre batterifabrikantene har tenkt å løse problemene produsentene? Synes det er underlig, dog ikke overraskende, at det alltid blir snakk om dette rundt Tesla som faktisk sier ganske åpenlyst at dette er endel av livsløpet, og at det etterhvert vil bli mest tilgang av materialer fra resirkulasjon, og mindre behov for nytt materiale, når man bare er kommet opp i riktige volumer?

Er spesielt interessert i svar fra dere som hamrer løs mot Tesla på dette, hvordan dere mener de andre håndterer dette bedre enn Tesla. Dere må jo tydeligvis vite mye om dette, som gir grunnlag for å kritisere Tesla for dems tanker og planer rundt dette.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
41 minutes ago, oophus said:

De lager en rapport for de andre segmentene. Altså vil den jo ligne resten. Karbonavtrykk er jo viktig, hvordan de håndterer kjemikalier, hvor mye energi som brukes for knusing og smelting og hvor rene råmaeriale blir i etterkant - kan de brukes til nye batterier. 

Skal ikke utelukke at det kommer mer i rapporten når de gjør dette selv.

41 minutes ago, oophus said:

Hvem tar ansvaret for å sjekke at pakkene er oppbrukte? Rich Rebuilds har jo kjøpt pakker han ikke kan bruke, så hvorfor havnet den pakken hos han og var mulig å kjøpe, fremfor at den ble sendt til, eller hentet av Tesla?

Jeg vil si at kjøperen må egentlig forsikre seg om at de ikke kjøper katta i sekken. Men så klart bør ikke selgeren komme med feilinformasjon om hva de kjøper.

Og det er eieren av batteripakken som bestemmer når verdien er null og det er på tide å sende batteripakken inn til Tesla eller annen resirkulering.

41 minutes ago, oophus said:

1. Kan du forklare hvorfor du ikke ser på det som en utfordring? 

Det er ikke spesielt avanserte greier. Man gjør først litt grovsortering der man får tatt ut det meste av aluminium og slikt, så kjører man resten i en kvern og henter ut diverse metaller og slikt kjemisk og mekanisk. Plast kan brennes for varme, med rensing av avgassene. (Så klart, jo mer sortering man gjør i forkant jo enklere kan de neste trinnene bli, og andelen resirkulering kan økes.)

41 minutes ago, oophus said:

2. Batteriretur hører fra OEM's om problemet, og er delaktig i samtaler for å løse det. Man ønsker helst å havne på en standard for utformingen for celler og moduler for å kunne nå storskalafordeler for utstyret. De har altså snakket med flere bilprodusenter, men ikke Tesla. 

Naturlig når Tesla fikser sin egen resirkulering.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (34 minutter siden):

Det er fullstendig opp til selgeren og kjøperen hvilke tester som gjennomføres og hvilken pris man blir enig om.

Som altså blir ren gambling, så lenge man ikke har systemer på plass som kan undersøke dem. Altså noe man trenger for å få en verdikjede inn i å utnytte mulig restkapasitet for andre formål, samt for å vite når pakkene må shippes til korrekt plass for gjenbruk/resirkulasjon. Dette er altså ikke eksisterende for Tesla pakkene, der man har kommet lengre hos de andre. Batteriretur har allerede prototype systemer for PHEV pakker, siden de er enklest å ha med å gjøre nå i starten for å bygge systemer og testbenker. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (36 minutter siden):

Det viktige i forhold til batteri-resirkulering er at batteripakker ikke dumpes i naturen eller lignende. Så lenge man har på plass et system der batteripakker kan leveres kostnadsfritt til Tesla så vil man stort sett unngå dette. Man kan så klart diskutere om en panteløsning på batteripakken også kan gi mening, men det blir litt komplisert når mange av batteripakkene som har vært i ulykker tas fra hverandre og selges i mindre biter.

Det er jo nettopp derfor det er viktig! Man er 100% nødt til å utvikle testbenker for å finne ut av kvalitet og sikkerhet i resterende celler for å i det hele tatt vurdere å kunne bruke dem. Idag så risikerer man at "Rich Rebuild" folk bare kjøper ei pakke som ser ok ut, og kaster den på hytteveggen. 

Panteløsning har jeg snakket om ei god stund, ettersom det hadde fjernet redselen folk har på vei inn i elbilene. Om man vet at det som består av 40% CAPEX kostnader inn i bilen faktisk forblir der, selv etter at den må på dynga pga god effektivitet i resirkulasjons-prosessen, så hadde nok flere hoppet inn i skiftet og kjøpt bilene. Altså er det penger å hente for kunder å betale avfallsanlegget i å undersøke saken. Alternativet er at pakker blir slengt veggimellom og havner i naturen "eller lignende". 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (39 minutter siden):

Man får nesten bare håpe at enkeltceller og slikt kommer seg inn i de eksisterende innsamlingssystemene. Der kan alt som er merket Tesla sendes til Tesla kostnadsfritt, så da kan man f.eks samle inn en kontainer med avfall og så sende den til Tesla.

Ja, denne forhåpningen hadde man altså for omtrent 10 år siden, uten at vi har sett noe om det. Idag så sier Tesla at de bare utnytter normale avfallsanlegg uten innsyn i det. Jeg forblir altså skeptisk, men håper jo at de involverer seg inn sammen med bransjen for å løse problemer. 

Lenke til kommentar
55 minutes ago, oophus said:

Rich Rebuilds har gått på flere smeller og kjøpt batterier som ikke kan brukes. Altså er det null etterkontroll for å måle "lønnsomhet" tydeligvis i pakkene, og man kjøper ting som det er. Et tegn på at det ikke eksisterer noen systemer designet for å få batteripakker inn igjen til Tesla. 

Ja, selvfølgelig. Ser du for deg at "bilopphoggeren på hjørnet" her i Norge kjører en test på batteriet før det selges videre? (Bortsett fra kanskje Grønvold, som faktisk har spesialisert seg på salg av elbildeler.) 

Jeg vil vel heller ikke tro at det er etablert et nasjonalt system i USA enda for å samle inn defekte batterier og resirkulere de. Pr i dag vil jo ikke det være lønnsomt på noe sett og vis, for noen parter, med det relativt lave antallet batteripakker som ikke kan gjenbrukes. -Men når Tesla sier at de gjenvinner alle sine batterier, regner jeg med at det handler om batterier som faktisk er i Tesla sin eie. Altså de som er byttet ut på biler pga reparasjoner, og batterier fra prototyper.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Oklo skrev (16 minutter siden):

Ja, selvfølgelig. Ser du for deg at "bilopphoggeren på hjørnet" her i Norge kjører en test på batteriet før det selges videre? (Bortsett fra kanskje Grønvold, som faktisk har spesialisert seg på salg av elbildeler.) 

De største bilopphuggere ser faktisk verdier i å stå klare med teknologi for å hente restverdier i batteriene, så ja - jeg ser for meg at bilopphuggere finner ut av verdien i dem gjennom testbenker. Ring til Batteriretur for en god samtale der, ettersom de prater med bilopphuggerne, og OEM's for å finne løsninger for nettopp dette problemet. 

Lenke til kommentar
30 minutes ago, oophus said:

De største bilopphuggere ser faktisk verdier i å stå klare med teknologi for å hente restverdier i batteriene, så ja - jeg ser for meg at bilopphuggere finner ut av verdien i dem gjennom testbenker. Ring til Batteriretur for en god samtale der, ettersom de prater med bilopphuggerne, og OEM's for å finne løsninger for nettopp dette problemet. 

Nettopp, de største ja. Så i Norge, gjelder dette i dag Grønvold, og ingen andre. I USA er det vesentlig færre elbiler pr. kvadratkilometer, og siden vrakede biler normalt sendes til en opphogger innen rimelig nærhet til der vraket er, er det sannsynlig at antall batteripakker de får inn hvert år er rimelig lavt. Hva er da investeringskosten i testbenker, sett i forhold til kostnaden ved å bare selge batteriene, og så forvente å få et visst antall tilbake? (Man må gå ut fra at skraphandlere i USA stort sett er mer opptatt av god økonomi enn av miljøvern.) 

Jeg tror du er inne på noe i forhold til at det er viktig å få til god resirkulering, og at dette må være en del av hele livssyklusen til batterier. -Men jeg tror også at dette er noe som kommer til å utvikles og som vokser etterhvert som elbiler blir mer vanlig også i resten av verden. Du snakker stadig om "for ti år siden". For ti år siden hadde Tesla solgt noen få Roadster. Det var riktig av de å begynne å fokusere på resirkulering allerede da, men antallet batterier som skulle resirkuleres var nødvendigvis ekstremt lavt, og å utvikle et globalt nettverk for innsamling og resirkulering av de få batteriene som var solgt på det tidspunktet ville nok krevd mer ressurser enn de du klarer å resirkulere. -Så selv om Tesla har snakket om resirkulering av batterier i flere perioder, er vel det helt naturlig, ettersom det hele tiden har vært et område de prøver å ha fokus på. De må jo nødvendigvis tilpasse teknologien for dette etter hvordan behovet utvikler seg fra år til år.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oklo skrev (8 minutter siden):

Nettopp, de største ja.

Er helt naturlig at de største hopper inn først. De når skalaen som trengs først også for å få igjen pengene sine på dette, og de har størst sannsynlighet for å få hjelp og subsidier for nettopp dette. De små har ikke sjanse til dette, og de er avhengig av at resten finner ut av det. 

Men poenget er altså over tid at man finner standarder for det, slik at man kan produsere utstyr billigere som så shippes rundt til selv de mindre opphuggerne. De må uansett gå igjennom kursing for å i det hele tatt kunne ta imot elbiler, så alle jobber jo mot et nytt segment. 

Oklo skrev (11 minutter siden):

Du snakker stadig om "for ti år siden". For ti år siden hadde Tesla solgt noen få Roadster.

Jeg refererer til uttalelser, som altså kom tidlig rundt det at Tesla skulle jobbe med å fikse det problemet. Til nå så gjør dem som normalt, og lar andre ta seg av problemet uten at man finner måter å gjøre det segmentet profitabelt på. 

Det burde være fult mulig å skape verdier og en verdikjede i dette, men da må en altså jobbe for å nå dit. Ergo burde man sett i R&D budsjett og gjennom rapportering at de er på vei. Det gjør vi jo ikke. Dog her i EU så er vi kommet betydelig lengre med dette. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

En ting som mange tydeligvis ikke har fått med seg fra Battery Day, er at Elon Musk forteller at det er veldig få batterier der det er feil ved enkeltceller som repareres on-site. Å designe batteripakken for at det skal være enkelt å bytte enkeltceller eller moduler er derfor unødvendig og fordyrende. Det vil være mere lønnsomt å bytte hele pakken og så eventuelt reparere ved fabrikk eller resirkulere pakken.

Resirkulering krever en viss tilgang til batterier. Foreløpig er det produsert så få biler at man ikke får tilstrekkelig mange tilbake med den feilraten som finnes nå. Og det har vært stor etterspørsel etter batterier til second life bruk, noe som er helt greit. Bedre å utnytte batteriene der de kan benyttes, frem til de er "oppbrukt". 

Så fremst folk ikke kaster batteriene i vanlig søppel, så skal alt av li-ion batterier tas vare på ihvertfall i Norge, for deretter å sendes til egnede steder for resirkulering. Disse vil ikke bli destruert som med annet avfall. Vi kan derfor med økende volum se at batterier fra Tesla havner hos Tesla etterhvert, som vil gjenvinne materialer slik de sier.

Så er det dessuten greit å se på hva som skjer hos andre produsenter enn bare Tesla. Hvordan forholder så de seg til dette? Jo, vi vet allerede at noen bruker celler/moduler til å reparere egne batteripakker, og det som ikke er godt nok til bilbruk, settes i hyttebruk om de ikke er defekt. I så tilfelle leveres de inn til resirkulasjon.

Men vet vi hvordan f.eks. VW-gruppen, BMW, MB, Nissan/Renault, FCA, GM, Ford og eventuelt andre bilprodusenter eller LG, Panasonic og de andre batterifabrikantene har tenkt å løse produsentene? Synes det er underlig, dog ikke overraskende, at det alltid blir snakk om dette rundt Tesla som faktisk sier ganske åpenlyst at dette er endel av livsløpet, og at det etterhvert vil bli mest tilgang av materialer fra resirkulasjon, og mindre behov for nytt materiale, når man bare er kommet opp i riktige volumer?

Er spesielt interessert i svar fra dere som hamrer løs mot Tesla på dette, hvordan dere mener de andre håndterer dette bedre enn Tesla. Dere må jo tydeligvis vite mye om dette, som gir grunnlag for å kritisere Tesla for dems tanker og planer rundt dette.

Tviler på at du får noe saklig svar fra noen av Tesla-haterne her. Og der ligger også svaret.

VW-gruppen, BMW, MB, Nissan/Renault, FCA, GM, Ford har ikke hatere på samme måte som Tesla. Det folk ikke forstår hater de gjerne. Sånn er det med mye, fra innvandrere, muslimer, homofile etc.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
43 minutes ago, oophus said:

Det burde være fult mulig å skape verdier og en verdikjede i dette, men da må en altså jobbe for å nå dit. Ergo burde man sett i R&D budsjett og gjennom rapportering at de er på vei. Det gjør vi jo ikke. Dog her i EU så er vi kommet betydelig lengre med dette. 

Ok, dette fremstår mer og mer som en av dine vanlige rants, hvor Tesla er "bad boy", og alle de andre gjør tingene sine rett. Du innrømmer til og med at det trengs skala før dette lønner seg, samtidig som du klager på at ikke noe har skjedd på ti år.

Du kan søke på Tesla sin "Impact Report" fra 2019 (som omhandler 2018), og lese det de skriver om batterigjenvinning der. -Og gjenbruk var et viktig tema på "battery day", der de fortalte om teknikken de har valgt å bruke. Disse tingene oppstår ikke helt av seg selv. Jeg vet ikke hvor du har lest rapporter om hva slags R&D Tesla har gjennomført, men jeg vil gå ut fra at de har jobbet med dette kontinuerlig, noe som understøttes av uttalelser de har kommet med gjennom årene. Hittil har de valgt å sende batteriene til en underleverandør, mens nå øker volumet, sånn at det kan bli mer lønnsomt å ta seg av det selv. Hvordan du klarer å koke så mye suppe på dette, er nærmest uforståelig!

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Oklo skrev (14 minutter siden):

Ok, dette fremstår mer og mer som en av dine vanlige rants, hvor Tesla er "bad boy", og alle de andre gjør tingene sine rett. Du innrømmer til og med at det trengs skala før dette lønner seg, samtidig som du klager på at ikke noe har skjedd på ti år.

Tesla som består i hovedsak av flinke ansatte er ikke "bad boys". Det er sjefen i toppen som sier ting man ikke ser snurten av om og om igjen. 

Jeg "innrømmer" ikke, jeg forteller. Det er storskala man trenger for å løse problemet, og den kommer igjennom standarder. Man kan ikke ha OEM's som har hver sin løsning. Det som altså foregår i EU er samtaler og diskusjoner for å havne på disse felles løsningene. 

 

Oklo skrev (22 minutter siden):

Du kan søke på Tesla sin "Impact Report" fra 2019

Ja, det er den jeg snakker om. 

 

Oklo skrev (23 minutter siden):

Hittil har de valgt å sende batteriene til en underleverandør, mens nå øker volumet, sånn at det kan bli mer lønnsomt å ta seg av det selv. Hvordan du klarer å koke så mye suppe på dette, er nærmest uforståelig!

Alternativ 1: Tesla må få shippet halve biler til seg og inn til sine underleverandører.
Alternativ 2: Gjør det EU gjør, som er å havne på en standard for måten å håndtere dette på. Utstyr blir altså utviklet og eksportert ut lokalt, slik at alle lokale bilopphuggere kan gjøre dette selv.

Dog dette vil ikke være en løsning om de trenger utstyr for BMW's batterier, for Audi's batterier og for Teslas batterier, med testbenker som skal kunne sjekke alle. Formålet er jo å gjøre segmentet lønnsomt. Det gjøres ikke ved å risikere at 70-80% gode celler blir knust allerede. 

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (18 timer siden):

Så det du egentlig beskriver er at de ikke helt vet hvordan de skal produsere bilen så de må finne ut av det på en lokasjon før de setter opp produksjonslinjer andre steder? Det gir ingen mening overhodet. Grunnen til at de lar de forskjellige fabrikkene produsere forskjellige iterasjoner av modellen er at hvis man endrer underveis går produktiviteten og kvaliteten rett i dass.

Egentlig så er det poengløst å diskutere dette da hverken du eller jeg er eksperter på dette, mens Tesla faktisk har mye erfaring med slikt.

Men de vet nok hvordan de skal produsere, og så ønsker de vel å starte produksjon på en lokasjon for å luke ut eventuelle problemer og utfordringer så de slipper å gjenta de samme tingene flere steder. Husk at det de gjør er nybrottsarbeid.

Sitat

Man kan ikke starte produksjonen av noe halvferdig og forvente bra kvalitet samt høye produksjonstall, det har Tesla nå lært vil jeg tro...

De produserer ikke noe halvferdig. De produserer de beste bilene i verden. Ferdig snakka.  

6RCURCGB skrev (18 timer siden):

Om 10 år? De burde jo kunne avsløre en PoC allerede idag hadde de tatt resirkulering alvorlig...

Resirkulering gjøres når det er aktuelt. Foreløpig er det jo for få gamle elbiler på veiene uansett, så det er "lite" å gjenvinne. Mange eldre batterier brukes også til andre ting så det er uansett få som sendes til gjenvinning.

Det foregår gjenvinning i dag, men storskala resirkulering er avhengig av mange biler som går ut av drift.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...