torest Skrevet 13. oktober 2020 Del Skrevet 13. oktober 2020 Skal løse skipsfartens klimagassproblem med multifuel brenselcelle [Ekstra] Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 13. oktober 2020 Del Skrevet 13. oktober 2020 Meget interessant og positiv utvikling! 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. oktober 2020 Del Skrevet 14. oktober 2020 Sitat – Med en brenselcelle får du 60 prosent elektrisk effekt og i tillegg varme. Total energieffektivitet kan da komme opp i 80-85 prosent. Fint at man får flere og flere bekreftelser på høy effektivitet over hele linja nå. Blir stort dette når R&D øker betydelig over tid. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. oktober 2020 Del Skrevet 14. oktober 2020 oophus skrev (9 timer siden): Fint at man får flere og flere bekreftelser på høy effektivitet over hele linja nå. Blir stort dette når R&D øker betydelig over tid. Fuel celler har mye kraftigere konkurranse i skip. Dagens motorer oppnår godt over 50% virkningsgrad. Spillvarme blir alltid utnyttet. Dessuten finnes det motorer som brenner både hydrogen og Amoniakk. Problemet er kost. Potensialet i skipstrafikken er rimelig stort. Halveres hastighet synker energiforbruket til 13% Problemet er at da trenger man dobbelt så mange skip og dobbelt mannskap. Dette kan til en viss grad ordnes med autonomi. Som sagt mangen ganger før. Det er energi produksjon vi må forske på. Å flytte den fra ett sted til et annet er ikke løsning på noe. Lagring og bruk klarer vi greit. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. oktober 2020 Del Skrevet 14. oktober 2020 Trestein skrev (1 minutt siden): Det er energi produksjon vi må forske på. Enig der, og absolutt alle former for lagring vil måtte skaleres opp betydelig, inkludert PtX. Er jo det man ser forekommer også, med nye prosjekter som totalt triumferer alt annet i skala av hva man så tidligere, nå som PtX i større grad inkluderes. 1 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 14. oktober 2020 Del Skrevet 14. oktober 2020 Trestein skrev (6 timer siden): Fuel celler har mye kraftigere konkurranse i skip. Dagens motorer oppnår godt over 50% virkningsgrad. Spillvarme blir alltid utnyttet. Har vært på mange skip og plattformer, men kan ikke huske å ha sett noen som utnytter spillvarme. Har ofte vært litt oppgitt over at man kjører alt kjølevann overbord og har egne oljefyrer til oppvarming, eller elektrisk oppvarming fra dieselaggregat. Har lest om hybridskipet til Colorline som sparer på kjølevarme, hvilke andre kjenner du til? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. oktober 2020 Del Skrevet 14. oktober 2020 RJohannesen skrev (1 time siden): Har vært på mange skip og plattformer, men kan ikke huske å ha sett noen som utnytter spillvarme. Har ofte vært litt oppgitt over at man kjører alt kjølevann overbord og har egne oljefyrer til oppvarming, eller elektrisk oppvarming fra dieselaggregat. Har lest om hybridskipet til Colorline som sparer på kjølevarme, hvilke andre kjenner du til? Veit om mange båter som både utnytter kjølevann og eksos. Fabrikktrålere bruker mye varmtvann til vasking og oppvarming. Danske båtene som går fra bergen har også steam turbin som bruker eksosvarme til strømproduksjon. Tror de lager ca 1,3MW fra steam generatoren. Det er mulig at båter bruker olje oppvarming pga enkelhet men svært mange som jeg kjenner til tar vare på varme for oppvarming av båten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå