Zeph Skrevet 19. januar 2023 Del Skrevet 19. januar 2023 M2023 skrev (5 timer siden): Men tror dere jeg har fått den siden jeg blir kalt inn? De sa velkommen og gratulerer som andelseier. Veldig stort borettslag Har du ikkje fått melding eller telefon frå meglar om at du fekk den? Ring og spør. Lenke til kommentar
M2023 Skrevet 19. januar 2023 Del Skrevet 19. januar 2023 Zeph skrev (33 minutter siden): Har du ikkje fått melding eller telefon frå meglar om at du fekk den? Ring og spør. Ja får ringe megleren. Merkelig at det ikke har kommet frem isåfall. Jeg er forvirra av hele opplegget med forkjøpsrett 🥵 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 (endret) M2023 skrev (16 timer siden): Ja får ringe megleren. Merkelig at det ikke har kommet frem isåfall. Jeg er forvirra av hele opplegget med forkjøpsrett 🥵 Forkjøpsrett er to forskjellige typer: 1) Forhåndsavklart 20 dager f.eks. -> Da annonseres det at leiligheten skal selges og de som vil bruke forkjøpsretten må melde interesse. Hvis ingen melder seg så er det den som får høyeste bud som får leiligheten (vanlig budgivning). Er det forhåndsavklart forkjøpsrett så står det i prospektet fordi det er positivt. 2) Fastpris. Forkjøpsrett som gjelder etter at selger har akseptert et bud. Da kan det være 20 dager å vente etter budet på om noen i boligbyggelaget/borettslaget (jfr vedtekter) bruker sin forkjøpsrett og melder at de vil kjøpet til denne prisen. De må også kunne tre inn i budets andre betingelser om overtagelsesdato osv. For selger er det ett fett da hen får penger og samme overtagelsesdato etc. For budgiver på en borettslagsleilighet så kan det være kjipt med ventetiden og usikkerheten før man vet om man blir ny eier eller om noen bruker forkjøpsretten. Til sist så er det en lur greie som jeg mistet en borettslagsleilighet på en gang. Det er ikke bare de som bor i borettslaget som kan bruke forkjøpsrett, det kan f.eks. være nok å være medlem av et boligbyggelag. Da er det den med lengst medlemsskap som vinner hvis det er flere som ønsker å bruke forkjøpsretten. I budgivningen jeg var med på så fortalte megler meg at raskeste metode å bli medlem av boligbyggelaget var å sende inn giro for å melde seg inn (ja dette var på 90-tallet) - men det viste seg at raskeste metode var å dra ned på kontoret til boligbyggelaget og betale for innmelding der. Jeg vant budrunden men det var da budgiver nr 2 som dro ned på kontoret og fikk et par medlemsnr tidligere enn meg som fikk bruke forkjøpsretten. Endret 20. januar 2023 av Rune_says Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå