Gå til innhold

10 elbiler til under 300.000 kroner


Anbefalte innlegg

oophus skrev (22 minutter siden):

Når noen refererer til "million robo-taxies" så er åpenbart Tesla nevnt, selv om ordet "Tesla" ikke stod skrevet. 

 

 

Går du glipp av hovedpoenget mitt igjen? Dieselgate håper alle at vil bli løst regner jeg med, og at de ansvarlige aldri får muligheten til å ha ansvar igjen i et firma. De burde også tilbringe litt tid bak murene. Så når du da tar opp Dieselgate, og Tesla åpenbart var referert til før jeg hoppet inn, så kjører man jo samme røde tråd. Om du vil inkludere Polestar, så gjør gjerne det, men ikke feilsiter meg og tillegg meg meninger og uttalelser jeg aldri har hatt. Du antok at jeg aldri har gitt kritikk til Polestar og problemene de nå har møtt, uten å vite om det er sant eller ei. Hvorfor ikke heller finne ut av sannheten før du hopper til konklusjoner? 

Dieselgate er også utenfor tema, men dette er greit og du fører absolutt null dobbeltmoral? 

Dieselgate omhandler VW, altså bilmerket i tema.

OK, Uname -| nevnte robotaxi først, som jeg glatt forbigikk, bortsett fra å hinte om Dieselgate. Du trengte tydeligvis ikke mer enn det for å trekke det videre ut i nok en Tesla-diskusjon.

Nei, jeg føler ikke noen dobbeltmoral her. Hvorfor skulle jeg det?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Poenget til Snowleopard var vel at dieselgate startet ein personlig boikott av VW biler? Fordi dei har demonstrert at dei ikkje er truverdige. Eg ser ikkje nokon openbar dobbeltmoral der når det var diskusjon rundt VW - sjølv om det er elektrisk bil det er snakk om.

Spot on!

Hadde ikke veldig høye tanker om VW før dette, men dette var definitivt dråpen som fikk det til å renne over...

Og jeg spesifiserte at det var en personlig boikott, fordi folk får gjøre opp sin egen mening om de skal boikotte, og når man føler for å si at de har gjort nok for å bli tilgitt. De er der ikke ennå for min del.

På den annen side, det finnes så mye nnet bra og spennende der ute, at det er fint at ikke alle skal kjøpe VW-produkter. Det øker mangfoldet i markedet, og på gata. Det er faktisk et poeng i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til VAG-antipatien er at de er en seriøs konkurrent til noens favorittbilmerke. Dieselgate fra 2014 er bare en rasjonalisering av det hele. Alle bilprodusenter har noen gamle svin på skogen, det viktige er hva de gjør nå.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Dieselgate omhandler VW, altså bilmerket i tema.

"Elbiler til under 300,000 kr" er tema, og Dieselgate hører ingensteds hjemme her. Når du da først tar opp "lovnader" på en bil utenfor trådens tema, samt fyrer opp diskusjon rundt robotaxier og dieselgate - hvor jeg hopper inn, så fører du en viss dobbeltmoral om du mener dette handler om VW, og Dieselgate, samt "bilmerke i tema". 

 

Snowleopard skrev (1 time siden):

OK, Uname -| nevnte robotaxi først, som jeg glatt forbigikk, bortsett fra å hinte om Dieselgate. Du trengte tydeligvis ikke mer enn det for å trekke det videre ut i nok en Tesla-diskusjon.

På hvilken måte er det en ren Tesla diskusjon? Jeg har gjentatte ganger sagt at svindel og tøys må straffes. Det gjelder både innenfor VW konsernet, og Tesla. Dette har jeg gjentatt flere ganger nå. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Finnes det en grei oversikt over hvor i Norge det er TN-nett?

Nei.

Nye boligfelt siden 2000 har nok for det meste. Settes det opp ny trafo for nybebyggelse så får man TN.

Ikke vits å kjøpe hus for å kunne lade Zoe, mye billigere å kjøpe en av de andre som kan lade over alt uten problemer.

Det morsomme med Zoe er at det er eneste bil på markedet som kan makse hjemmeladere med 22kW som standard. Tesla tilbyr ikke dette lenger på nye biler, maks 16,5 kW, og det er ekstra utstyr på noen få andre. Første generasjon Zoe kunne faktisk lade på hele 43kW AC også (63A 400v), og var da like kjapp til å lade de ekstremt få stedene det fantes som det var mulig på de fleste hurtigladestasjoner på den tiden, maks 50kW

 

Det er en fordel med TN for de fleste andre biler også, spesielt de som kommer ut i år og fremover. Da får man brukt 3fas fra de fleste ladestasjoner, og får mye kjappere lading. Kun Tesla Model 3 som kan utnytte 3fas IT 100%, mens de andre får ca 8,6 kW der hvor det er lagt opp til det i IT nett.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 16.10.2020 den 15.15):

Nei.

Nye boligfelt siden 2000 har nok for det meste. Settes det opp ny trafo for nybebyggelse så får man TN.

Ikke vits å kjøpe hus for å kunne lade Zoe, mye billigere å kjøpe en av de andre som kan lade over alt uten problemer.

Det morsomme med Zoe er at det er eneste bil på markedet som kan makse hjemmeladere med 22kW som standard. Tesla tilbyr ikke dette lenger på nye biler, maks 16,5 kW, og det er ekstra utstyr på noen få andre. Første generasjon Zoe kunne faktisk lade på hele 43kW AC også (63A 400v), og var da like kjapp til å lade de ekstremt få stedene det fantes som det var mulig på de fleste hurtigladestasjoner på den tiden, maks 50kW

 

Det er en fordel med TN for de fleste andre biler også, spesielt de som kommer ut i år og fremover. Da får man brukt 3fas fra de fleste ladestasjoner, og får mye kjappere lading. Kun Tesla Model 3 som kan utnytte 3fas IT 100%, mens de andre får ca 8,6 kW der hvor det er lagt opp til det i IT nett.

Takk for svaret!

Vi bor i et gammelt boligområde. Men en av våre naboer har Zoe. Den er uaktuell for oss. For liten bil.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 13.10.2020 den 9.19):

Det bør legges til i artikkelen på Renault Zoe at har man ikke ett 400V TN der man skal lade, så er det bare å droppe å kjøpe denne. Det vanlig IT nettet som de fleste har i Norge gir for mye trøbbel, og krever dyre løsninger for å få ting til å funke. Laderen som følger med er både tung og har vist ikke god nok IP grad heller. Og svindyr å måtte bytte hvis den ryker.

Laderen som fulgte med var veggmontert for garasje. Ellers så har den nye fått kabel med skilletrafo. Du tenker vel på det som omtales som hytteladeren, et kostbart tilvalg en gikk for om en skulle bruke en liten bil til hytta. Masse AC-ladere tilgjengelig langs veien, og det er lite kø på de siden de blir for dyre for andre biler som ikke kan utnytte 22 kW. Ellers så kommer nye utgaven med CCS nå og er helt problemfri å lade langs veien. Hjemme får en jo hjelp av butikken til å finne elektriker som kan montere skilletrafo for veggmontering. 

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (1 minutt siden):

Laderen som fulgte med var veggmontert for garasje. Ellers så har den nye fått kabel med skilletrafo. Du tenker vel på det som omtales som hytteladeren, et kostbart tilvalg en gikk for om en skulle bruke en liten bil til hytta. Masse AC-ladere tilgjengelig langs veien, og det er lite kø på de siden de blir for dyre for andre biler som ikke kan utnytte 22 kW. Ellers så kommer nye utgaven med CCS nå og er helt problemfri å lade langs veien. Hjemme får en jo hjelp av butikken til å finne elektriker som kan montere skilletrafo for veggmontering. 

Er jo stor fare for at man stopper ved en slik ac-lader som har IT-nett, og da må man ha med denne "hytteladeren". Om man har valgt å ikke kjøpe den med, har man da potensielt et problem.

Søsteren min byttet til ny Zoe, fra en eldre av samme type, og fikk med kabelen på kjøpet. Men hun klarte selvsagt å la den ligge igjen da hun besøkte vår mor på gamlehjemmet som ligger litt landlig til. Hun tenkte hun skulle lade litt siden de stod der, men fikk det ikke til å fungere.

Stedet har 3,6 kW effekt, og tydeligvis IT-nett, noe som ble et problem selv om det benyttes type 2 kabel. Heldigvis hadde hun nok strøm til å nå hurtiglader. Hun har tatt med seg laderen i ettertid, av det jeg har forstått, og ikke hørt at hun fikk problemer. Og hastigheten var jo ikke noe større problem, siden den uansett ikke gir høyere hastighet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (11 timer siden):

Laderen som fulgte med var veggmontert for garasje. Ellers så har den nye fått kabel med skilletrafo. Du tenker vel på det som omtales som hytteladeren, et kostbart tilvalg en gikk for om en skulle bruke en liten bil til hytta. Masse AC-ladere tilgjengelig langs veien, og det er lite kø på de siden de blir for dyre for andre biler som ikke kan utnytte 22 kW. Ellers så kommer nye utgaven med CCS nå og er helt problemfri å lade langs veien. Hjemme får en jo hjelp av butikken til å finne elektriker som kan montere skilletrafo for veggmontering. 

Fortsatt ikke en optimal lading. Har priset montering av skilletrafo og ladestasjon for en som skulle ha det i system, og igjen så hadde de spart MYE penger ved å velge en annen bil i samme prisklasse, selv om de hadde fått litt mindre batterikapasitet. Noe folk som skal ha elbil for første gang er litt ved mye opptatt av.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 timer siden):

Er jo stor fare for at man stopper ved en slik ac-lader som har IT-nett, og da må man ha med denne "hytteladeren". Om man har valgt å ikke kjøpe den med, har man da potensielt et problem.

Ladepunkt er stort sett ikke merket med IT/TN, verken på selve ladepunktet eller i app. Derimot kan man anta at de kraftigere AC-ladepunktene er TN-nett. Har ikke hørt om 22kW på IT-nett.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 minutter siden):

Ladepunkt er stort sett ikke merket med IT/TN, verken på selve ladepunktet eller i app. Derimot kan man anta at de kraftigere AC-ladepunktene er TN-nett. Har ikke hørt om 22kW på IT-nett.

22kW får man ikke på IT nett for lading nei, det er trefas 32A i 400V anlegg. Model 3 er eneste som greier 11kW i 3fas IT nett når den har 3fas 32A der med riktig lader.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Må faen være slitsomt å ha en Zoe hvis du er avhengig av lading vekke fra hjemmet 😮 Trodde i hvertfall de kunne lade på alle type-2 stasjoner om ikke i vanlig stikkontakt.

De kan det hvis de har ladekabelen med en gigantisk klump på. Vet første generasjon var 32 kilo.

Den nyeste de har kommet med er litt lettere, og man kan bytte mellom Schuko og Type 2 på den. Får 10A, og har ikke god nok IP grad til å ligge ute i snøen så vidt jeg har lest. (Edit: den nye laderen gir 16A med Type 2)

Man har litt av tredjepart alternativene her: http://www.nofuel.no/renault-zoe-lading

Litt ned på siden så ser man det som følger med: https://jensenogscheele.renault.no/biler/nye-zoe/be-om-tilbud/

Rabattene de annonserer med flere steder får man hvis man dropper å ta med denne. Sparer 10.000,- ekstra. Kan garantere at bilselgerne ikke kan dette godt nok, og ikke greier å forklare kunden hvorfor de bør ha den med. Har møtt flere kunder som har fått mangelfulle opplysninger om lading fra bilselgerne.

 

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

At du trenger skilletrafo for å lade med AC ga for så vidt mening før men siden den siste modellen har DC-lading *burde* det være enkelt å tilby en ombordlader som taklet IT-nett. 

Det jeg tenker på er at DC til batteriet var før bare tilgjengelig fra motorenheten, det fantes ingen steder du enkelt kunne koble deg til for å sende DC til batteriet. Nå som DC er tilgjengelig fra kontakten finnes det åpenbart en DC-inn et sted. Da burde det også gå å mate denne linja fra en svak ombordlader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

All AC lading til elbiler blir om gjort til riktig DC lading, og kobles inn der hvor DC inngangen er. Derfor er det like underlig at Renault ikke har tilbydd DC lading før.

Men at det skal være så utrolig vanskelig for dem å ha riktig AC lader er jo underlig, da alle andre på markedet får det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På den gamle versjonen gikk DC korteste vei fra motorenheten til batteripakka, det fantes ingen forgreininger. Om du skulle matet den med egenprodusert DC måtte du som minimum laget en forgrening på DC-kabelen og muligens et ekstra sett med kontaktorer for å isolere motoren. På den nyeste modellen finnes alt det allerede og da *burde* det være vesentlig enklere å koble til en egen lader.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Personlig erfaring med Seat Mii Electric er at den fint går 260 kilometer på en lading under greie forhold. Jeg klarte det uten problemer i 18-ish varmegrader og på tørre veier.

På en tur fra Gjøvik til Oslo (over Minnesund) her om dagen (snitt-temp på ca 11-12 grader i lufta) hadde jeg et snittforbruk på 10,4 kWh/100 km, hvor motorveipartiet ble foretatt i 90 km/t bak en lastebil.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (29 minutter siden):

At du trenger skilletrafo for å lade med AC ga for så vidt mening før men siden den siste modellen har DC-lading *burde* det være enkelt å tilby en ombordlader som taklet IT-nett. 

Jeg vil tørre å påstå at det ikke gir mening, da alle andre elbiler klarer seg uten. 

 

AndersT2 skrev (43 minutter siden):

De kan det hvis de har ladekabelen med en gigantisk klump på. Vet første generasjon var 32 kilo.

Den nyeste de har kommet med er litt lettere, og man kan bytte mellom Schuko og Type 2 på den. Får 10A, og har ikke god nok IP grad til å ligge ute i snøen så vidt jeg har lest. (Edit: den nye laderen gir 16A med Type 2)

Man har litt av tredjepart alternativene her: http://www.nofuel.no/renault-zoe-lading

Litt ned på siden så ser man det som følger med: https://jensenogscheele.renault.no/biler/nye-zoe/be-om-tilbud/

Rabattene de annonserer med flere steder får man hvis man dropper å ta med denne. Sparer 10.000,- ekstra. Kan garantere at bilselgerne ikke kan dette godt nok, og ikke greier å forklare kunden hvorfor de bør ha den med. Har møtt flere kunder som har fått mangelfulle opplysninger om lading fra bilselgerne.

 

Så gamlefar risikerer å både knekke ryggen og få elektrosjokk når han skal lade bilen. Den gamle såkalte "ladebøtten" støtter heller ikke type-2 så vidt jeg har forstått, så man må ha overgang fra type-2 til schuko for å bruke den på offentlige ladestasjoner. Og da får man selvsagt kun 2.2 kW, fremfor opptil de 42 kW bilen faktisk støtter. 

Det jeg ikke forstår er at jeg ser Zoe-biler absolutt over alt. Hvordan er det mulig at en bil som ikke støtter det norske strømnettet uten masse ekstra transformatorer har solgt så godt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...