Simen1 Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 NRK: Svalbard vil bytte ut kullkraftverket med multifuelmotorer fyrt med diesel, allerede fra 2023 (ingen betalingsmur) Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 Kanskje de heller skulle vurdert et kuldebatteri. https://www.tu.no/artikler/britisk-kuldebatteri-skal-lagre-250-mwh/502670 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 Et energilager er ikke et alternativ til å produsere energi i utgangspunktet. (hvis vi betrakter dieselaggregat for å være energiproduksjon og ikke bare lagringsmedie) Kuldelager passer forresten dårlig som utjevnende lagringsenhet på Svalbard, siden det aller meste av energien som produseres og forbrukes er varmeenergi, distribuert via fjernvarmenettet. En stor isolert "dum" vanntank er mye billgere enn den flytende luft-fabrikken der. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 Et kuldebatteri må selvfølgelig kombineres med en energikilde, for eksempel vindkraft. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 Ja, vindkraft hadde vært fint, men jeg tror hovedhensikten med dieseldrevne multifuelgeneratorer er at utslippskutt kan implementeres på mye kortere tid. Det vil også kunne fungere som backup i vindstille mørketidsperioder og vries over på ennå mindre klimabelastende drivtoff i framtida. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 Hvor lenge er det vindstille om vinteren? Jeg kikket på kostnadsanslagene for de forskjellige løsningene man vurderer på Svalbard og det virker som dette kuldebatteriet rett og slett er skreddersydd for å løse utfordringen med hvordan man skal lagre vindkraft når det ikke blåser. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 Ja, på vesentlig lengre sikt enn 3 år tror jeg kombinasjonen vindkraft og flytende luft-batteriet kan være glimrende. Men det bør fortsatt suppleres av et fjernvarmesystem med varmelager, for å håndtere den største delen av energibruken på Svalbard. Om jeg ikke husker feil er det bare 20-30% av energien fra varmekraftverket som brukes i form av strøm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå