Gå til innhold

Bakoverkompatibilitet av DDR?

Akelbee

Anbefalte innlegg

Jeg skal "ommøblere" litt på de eldste maskinene.

Trenger da ny RAM til mitt ASUS A7A266 HK. Dette kortet har sokler både for DDR RAM og SDRAM. Har hittil kjørt med SDRAM, men skal bruke all SDRAMen i en annen maskin, og tenkte å erstatte med DDR RAM.

I HK-manualen står det at kortet kan benytte PC 1600 og PC 2100 DDR. (Tror ikke det fantes noe høyere den gangen.) Dette er jo litt "gammeldags" med tanke på å eventuelt benytte DDR brikkene på nyere HK i neste omgang, så jeg lurer på om det er mulilg å sette andre DDR-typer på HKet?

Så vidt jeg vet har dette sammenheng med klokkefrekvensen på FSBen til HKet (som er på 266). Er DDR-minnebrikkene "låst" til en bestemt frekvens, eller går det an å benytte raskere DDR-brikker slik at raskere DDR-brikker har "bakoverkompatibilitet og tilpasser seg en langsommere FSB?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er til en viss grad bakoverkompatibelt. Det avhenger nok av brikkesettet og selve hovedkortet. Så vidt jeg vet så er f.eks. ikke i865PE/i875P brikkesettene offisielt godkjent, fra Intel, for noe minne raskere enn PC3200, selv om man kan bruke PC4200 minne på de fleste eller alle disse hovedkortene.

Tror det blir prøving og feiling egentlig.

Lenke til kommentar
Det går fett å bruke PC2700/3200/3500 og eventuelt høyere på den maskinen. Brikkene er 100 % bakoverkompitable...

det er det jeg også mener

men sjekk i manualen om hk takler dualside. tår det a den bare klarer singleside så må du kjøpe denne type brikker for å få utnyttet hele brikken

Lenke til kommentar

Takk for responser!

men sjekk i manualen om hk takler dualside. står det at den bare klarer singleside så må du kjøpe denne type brikker for å få utnyttet hele brikken

Jeg kan ikke se at det står noe om dette (så langt jeg skjønner hva jeg leser...).

"Equipped with two DDR Dual Inline Memory Module....". Har "Dual Inline" noe med dette å gjøre?

Står også at "One side (with memory chips) of the DIMM takes up one row of the motherboard". Skal "side" tolkes i denne sammenhengen?

(PS. Hva mener du egentlig, Admin'c, med "ikke last ned personal fjerning av spyware" i nick'en din?)

Endret av Akelbee
Lenke til kommentar
Takk for responser!

men sjekk i manualen om hk takler dualside. står det at den bare klarer singleside så må du kjøpe denne type brikker for å få utnyttet hele brikken

Jeg kan ikke se at det står noe om dette (så langt jeg skjønner hva jeg leser...).

"Equipped with two DDR Dual Inline Memory Module....". Har "Dual Inline" noe med dette å gjøre?

Står også at "One side (with memory chips) of the DIMM takes up one row of the motherboard". Skal "side" tolkes i denne sammenhengen?

(PS. Hva mener du egentlig, Admin'c, med "ikke last ned personal fjerning av spyware" i nick'en din?)

hehe, setningene står på hver sin linje og har ikke noe med hverandre å gjøre:

1. Rivatuner

2. Aida32, ikke last ned "Personal"-versjonen av Aida32 ;)

3. link til Spybot

mm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...