Gå til innhold

"Nøytral" silikon for liming av ledninger mm.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var en stiv pris?

Nå er vel Elfa "gullsmedforretningen" for elektronikk og annet, med priser som ikke ligner noenting.
Noe sier meg at man får dette middelet fra utlandet for en brøkdel av prisen?

Til hobbybruk ville jeg nok heller brukt litt varmelim, som er enkelt å fjerne igjen med litt varme, eller en tapebit med kapton, men for profesjonelle aktører så spiller det ikke alltid så stor rolle hva ting koster, så lenge det er det beste osv.

Lenke til kommentar
minimax skrev (2 timer siden):

Men superlim gjør det jo permanent, og det er jo ikke ønskelig om jeg skal etter hvert fjerne ledningene (f.eks. en modifikasjon). Jeg har sett inni en del kommersiell elektronikk at løse ledninger er festet med en gummiaktig lim som gjør at de sitter godt fast, men kan veldig lett fjernes ved å bare dra dem av. Det samme med restene av lim -bare dra det av kretskortet/ledningene.

Vet ikke hva det heter og hvor det kjøpes, men ville vært ideelt til dette bruket.

Superlim er ikke så sterkt som du tror, avhengig av hvordan du bruker det. En liten dert med superlim på en ledning hvor du sprayer på en herder funker greit. Er ganske lett og fjerne ledningen igjen hvis du ikke tar for mye. Limet er hardt og porøst og "brekker" fort av. 

Men det blir som sagt mye klin. Skal du bare lime noe kjapt til en overflate hvor limet kan fjernes igjen i etterkant så prøv først med en billig limpistol og lim fra hobbybutikken. Jeg er ganske overnevist om at det er det du er ute etter. 

Skal du lime større områder og har høyere krav til at det sitter skikkelig samt skal bruke det til å gjøre større områder vanntette etc, så bør du nok satse på en dyrere pistol og annet lim. 

disse spesialproduktene som mange firmaer bruker koster skjorta. Du kan sikkert bruke vanlig silikon, men den bruker veldig lang tid på og herde. 

Lenke til kommentar

Vanlig silikon bruker syre som løsemiddel om jeg husker rett. Derfor det lukter litt som eddik av det. Når syren fordamper angriper den metal rundt seg, og det blir dermed å korrodere. Derfor skal man ikke bruke denne typen silikon til elektronikk. 

Se etter "Neutral cure silicone" eller noe spesifikt ment for elektronikk.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr. A skrev (6 minutter siden):

Vanlig silikon bruker syre som løsemiddel om jeg husker rett. Derfor det lukter litt som eddik av det. Når syren fordamper angriper den metal rundt seg, og det blir dermed å korrodere. Derfor skal man ikke bruke denne typen silikon til elektronikk. 

Se etter "Neutral cure silicone" eller noe spesifikt ment for elektronikk.

Ja, det er litt slik jeg tenker også. 

Skal man ha noe som herder fort, kan brukes som beskyttelse mot vann, fåes i flere farger hvor klar, sort og hvit er det mest vanlige samt at det forholdsvis lett kan fjernes igjen så er det kun varmelim og limpistol som gjelder. Det ultimate limet for hobbybruk. Brukes til absolutt alt. Mange møbelsnekkere bruker også smeltelim på steder som dem trenger å feste kjapt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...