Gå til innhold

Uenig med politiet: Polestar avviser at elbil tok fyr under lading


Anbefalte innlegg

bojangles skrev (15 timer siden):

Tja kan det faktisk ha vært akkurat slik vitnet påstod? Nå blir alle Polestar tilbakekalt for å få skiftet ut omformere. Det er dermed ikke utenkelig at om det faktisk var gnister, så stoppet gnistene straks ladekabel ble dratt ut? Ser også ut som Polestar har problemer med varmepumpen til forvarming av batteriene. Dette med varmepumpe problemer gjelder dog kun de tidligst solgte modellene. Men problemet med laderen virker å gjelde alle solgte Polestar. 

Uansett hva som nå skjedde med Polestar'n som røykla hele nabolaget og sendte brannvesenet på utrykning så virker det som ekspertene hos Polestar tok feilen veldig alvorlig når de nå tilbakekaller alle solgte biler for å bytte komponenter. Om det kun var "litt damp fra kjøleveske" er det vel spørs om resultatet ville blitt en full tilbakekalling, mtp på både kostnad og evt. omdømme så det virker som episoden i Oslo må ha vært alvorligere enn det Polestar forsøkte å kommunisere straks etter hendelsen. 

Det er dog veldig bra at Polestar er proaktiv og skroter hardware som kan skape uheldige eller farlige situasjoner,  så her får man bare ta av hatten og si at Polestar har handlet kjapt og effektivt. Såvidt jeg forstod starter tilbakekalling av biler allerede neste uke. 

To tilbakekallinger på én måned. Ikke direkte tillitsvekkende...

Sitat

Problemet nå skal gjelde feil på en omformer mellom batteripakken og de elektriske motorene, på de fleste bilene. Samtidig skal Polestar gjøre en såkalt servicekampanje på kjølesystemet til batteripakken. Her trenger man å skifte ut deler som ikke fungerer godt nok.

https://www.tv2.no/broom/11742803/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 hours ago, bojangles said:

Tja kan det faktisk ha vært akkurat slik vitnet påstod? Nå blir alle Polestar tilbakekalt for å få skiftet ut omformere. Det er dermed ikke utenkelig at om det faktisk var gnister, så stoppet gnistene straks ladekabel ble dratt ut?

??

Inverteren er frå DC til AC for motoren. Altså for å forsyne strøm til motoren under kjøring. Korleis tenke du at den er relatert til ladingen, som er frå AC til DC med laderen, eller DC rett på batteri med hurtiglading?

Skjønt det er ein antagelse ut i frå kontekst, sida eg ikkje finn kilder som indikerer tydelig at Polestar 2 bruke induksjons-motorer (AC) kontra børsteløse motorer (DC), men det er jo det ein inverter er for. Lite vits i ein inverter om det ikkje er AC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...