Templar Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Hei. Vært god diskusjon om PSUer og deres egenskaper her på http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=182014 . Har lyst til at høre litt fra andre om dette topik og hvilken holdinger folk har til PSUer generelt i tilleg hvor godt vi forstår dokumentasjoen og egenskapene til PSUer. Jeg mener at flertallet av PSU produsentene er misvisene eller manglene i sin dokumentasjon. Enten mangler kritikal informasjon så du kan virkelig vite hvor bra/dårlig PSUen er. Gir eksempel. 1) Mange produsenter stempler peak Watt effekt på PSUen, peak kan kun holdes ca. fra 30 til 60 sekunder (avhenging av PSU) mens andre stempler PSUene sine etter "Sustained" Watt, eller effekt du kan få ut av PSUen 24/7. 2)Enermax (en av de kjente) oppgir total effekt som sustained MEN når PSUen er på 20C grader. Ett vanlig PSU hopper i 40+ etter par minutter. Så vi kan spørre, hvor "sustained" er denne watt egentlig? Dem oppgir da hvor meget Watt fallet blir heldigvis men vi har en referanse fra Enermax som man kan gott spørre hvad er nytten egentlig når ingen PSU har en arbeidstemperatur på 20c! 3) Mange hoy effekt PSUer, 400W-600W er veldig dårlig "ballansert", de har en veldig svak volt linje mens en annen er monster, vi kan si at de er sån modded 300W PSUer men en monster volt linje, populert 12+ linjen så produsenten kan smørre på 12V 1.3 (standard) stempel. Jeg kommer med flere punkter etter hvert, har lyst til at se hvilken innleg og erfaringer folk har, poster igjen senere. Ender her med en link til en BeQuiet 520W (www.be-quiet.de)PSU fra 3dFxCool.no som NOTEABENE er veldig god butikk med god service men denne dokumentasjon som sikkert er fra produsent er gott eksempel om manglene/misvisene dokumentasjon. http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet684.htm Quote fra 3dFXcool sin side:"BeQuiet PSU i ny versjon! EKSTREM stabilitet: 5 % Toleranse på 5V, 3.3V & 12V!" Kommentar: 1) Denne stabiliteten er den som påkvreves av atx 2.03 V12 1.0X standarden og derfor kan ikke kalles "EKSTREM stabilitet", dette er påkrevd stabilitet. 2) Vi kan ikke vite sikkert, hverken fra 3dfxCool eller www.be-quiet.de, hvis PSUen er 520W peak eller sustained og hved hvilken temperatur. Vi kan ha 350W PSU men den har Peak 520W hved 10c grader!? Usansynlig men jeg tror det like usansynlig med så dårlig dokumentasjon at du virkelig får 520W under noen omstendingeter ut av PSUen, hvis ikke i labben. 3) Svak 3.3+ volt linje, med 28A, i forhold til andre volt linjer, ett PSU må være ballansert, nytter ikke at sette store dekker på en bil og tro han blir meget raskere, helheten må vurderes. Intel definerer ett 300W(atx v1.3) PSU sin 3,3+ volt linje for 27A så 28A for 500W!? 4) PSUen sies at ha aktiv Power Factor Correction, men i samme PDF fra BeQuiet (http://www.be-quiet.de/pdf/datenblatt_blackline_english.pdf) kan vi se en "sticker" bak på PSU som sier "190-250Vac" som betyr at du må bruke en strømplugg med 190-250 volt. Jeg er ganske sikker på at når du har aktiv Power Factor Correction da har du automatisk justering fra 100-250Vac. Veldig rart dette her. Jeg vil ikke bare kritisere dokumentasjon fra en webbutikk så i neste post tar jeg opp PSUer fra andre butikker som selger på webben. Dette er ikke kritisering av butikken/e som slik, jeg tror at fleste de som jobber i PC butikker har like lite peiling på dette som vi andre og bruker derfor informasjon rett fra produsenter. Håper at dere kommer med innsats og vi kan fordype denne diskusjon, dette er ett negligert komponent av PCen, PSU! Simon Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Jag gillar tråden! En snabb kommentar är väl att den information som ges i lätt tillgängliga datablad och av återförsäljare är ofta mindre än den som ges av etiketten direkt på PSUn. Jag har sett en föredömligt märkt PSU med temperaturanvisningar och allt. /Olle Lenke til kommentar
Novec Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 Jeg er helt enig at det ofte er misvisende informasjon om strømforsyninger, men jeg vil også svare litt på punktene dine: 1) Helt riktig, 5% er standard og ikke noe spesielt. At butikker skryter av helt vanlige ting er derimot ikke noe nytt :-) 2) Dette er dessverre det største problemet med strømforsyninger; det er ingen standard måledata for ut-effekt. Dra noen paralleller til Hi-Fi, så blir plutselig strømforsyninger veldig greie å har med å gjøre :-) THG har også gjort noen tester av div. strømforsyninger, og kommer naturlig nok fram til at det lønner seg å se på kvalitet framfor tall. 3) At de bare har én ampére å gå på ved 3.3V er ikke noe å hoppe i taket for, men det er kanskje like greit. For de fleste PC-brukere som kjøper strømforsyning i den ytelsesklassen er likevel ute etter 12V, så det er den kursen de hovedsaklig øker. 4) Power Factor Correction har ingenting med innstrøm å gjøre, men er automatisk justering av spenningen ettersom hvordan utstyret "reagerer". Se denne artikkelen for mer informasjon. Noen misforståelser altså, men det er helt korrekt av deg å ta opp problemstillingen. Det er veldig viktig at forbrukerne er obs på dette før de bruker en masse penger på strømforsyning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå