Joachim Seehusen Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 Tyskerne har kastet seg på bølgen: Elbilsalget skyter i været Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 Alle monner drar, bra at tyskerne også får sine modeller ut på markedet etterhvert 5 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 Veldig sant! Selv med små tall er en (nesten) dobling på et år en flott vekst. Det er lite grunn til å tro at det bremser opp også, med tanke på at Tyskland nå gir kjøpsinsentiver samt begynner å forstå at elbil faktisk kan kjøre en ok distanse. Fingrene krysset for samme gode utvikling i tiden som kommer, vi er alle tjent med det! 2 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 Syntes årsaken til denne voldsomme økningen burde vert nevt. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 Er vel ganske åpenbart at det er subsidier som er årsaken. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 kremt skrev (1 time siden): Er vel ganske åpenbart at det er subsidier som er årsaken. Ja ca 100 000kr pr bil. Det kan jo forklare noe av interessen? Lenke til kommentar
Øystein Rødstøl Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 Pisk og gulrot. Subsidier og trussel om å forby forbrenningsmotorer. For hvem vil vel kjøpe en bil man ikke vet når blir verdiløs. Etterhvert får man ikke velge. Dette er synd dersom det i fremtiden viser seg at elbiler er mer miljøfientlige. Tenker ikke bare på livstids CO2 avtrykket som blir veldig høyt når mange land ikke har tilgang til fornybar energi, men spesielt på miljøgiftene i batteriene. Med store mengder i omløp er det uungåelig at disse ikke vil forurense luft og vann, og til slutt havne i næringskjeden. I likhet med PCB, DDT, og glyfosat handler det her om stoffer som er spesielt skadelig for kroppen og som akkumulerer seg opp i næringskjeden. Stoffene jeg tenker på er tungmetaller som nikkel, bly, kadmium, og etter min mening verst av dem alle, litium. Det er noen politikerne som vet dette, men likevel pusher denne utviklingen, som jeg vil holde ansvarlig for unødvendig fremtidig relaterte helseproblemer i befolkning og natur. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 The Very End skrev (13 timer siden): Veldig sant! Selv med små tall er en (nesten) dobling på et år en flott vekst. Det er lite grunn til å tro at det bremser opp også, med tanke på at Tyskland nå gir kjøpsinsentiver samt begynner å forstå at elbil faktisk kan kjøre en ok distanse. Fingrene krysset for samme gode utvikling i tiden som kommer, vi er alle tjent med det! Ser ut som utviklingen fortsetter i riktig retning i Tyskland: https://cleantechnica.com/2020/10/06/fossils-panic-september-in-germany-hits-record-15-6-ev-market-share/ 1 3 Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 Øystein Rødstøl skrev (2 timer siden): Pisk og gulrot. Subsidier og trussel om å forby forbrenningsmotorer. For hvem vil vel kjøpe en bil man ikke vet når blir verdiløs. Etterhvert får man ikke velge. Dette er synd dersom det i fremtiden viser seg at elbiler er mer miljøfientlige. Tenker ikke bare på livstids CO2 avtrykket som blir veldig høyt når mange land ikke har tilgang til fornybar energi, men spesielt på miljøgiftene i batteriene. Med store mengder i omløp er det uungåelig at disse ikke vil forurense luft og vann, og til slutt havne i næringskjeden. I likhet med PCB, DDT, og glyfosat handler det her om stoffer som er spesielt skadelig for kroppen og som akkumulerer seg opp i næringskjeden. Stoffene jeg tenker på er tungmetaller som nikkel, bly, kadmium, og etter min mening verst av dem alle, litium. Det er noen politikerne som vet dette, men likevel pusher denne utviklingen, som jeg vil holde ansvarlig for unødvendig fremtidig relaterte helseproblemer i befolkning og natur. Og løsningen på dette er selvsagt ikke å stoppe overgangen fra forbrenningsmotorer til elmotorer. Løsningen er å kombinere det med mindre reising, prioritering av mer effektiv transport som jernbane og sykkel fremfor personbiler, og strenge reguleringer for å sikre gjenbruk. Som denne vitenskapelige rapporten viser: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2211467X20300961 2 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 (endret) I 2019 ble det produsert 150twh kullkraft i Tyskland hvor av 102twh av brunkull. Hadde nok vært greit og fått bukt med generellt energiforbruk slik at man ikke trenger kullkraften. Men tyskerne er flinke å med vindkraft. Endret 10. oktober 2020 av leifeinar Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 leifeinar skrev (3 minutter siden): I 2019 ble det produsert 150twh kullkraft i Tyskland hvor av 102twh av brunkull. Hadde nok vært greit og fått bukt med generellt energiforbruk slik at man ikke trenger kullkraften. Ja, raffinering av olje krever jo mye energi feks. Greit å få dette ned. 2 1 Lenke til kommentar
Terje K. Lien Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 Øystein Rødstøl skriver at litium er et tungmetall. Jeg skulle ønske at han satt seg litt bedre inn i sakene før han satte seg ved tastaturet og kom med slike utsagn. Litium har atomnummer 3 og er det letteste metallet vi har. Det er meget reaktivt, så det finnes ikke rent i naturen. Men det er betydelige mengder litium på jorden, etter manges mening nok til å lage batterier til alle verdens biler. Det er heller ikke rapportert at litium akkumuleres i næringskjeden slik Øystein Rødstøl påstår. God informasjon om litium finnes her: https://no.wikipedia.org/wiki/Litium Angående miljøvennligheten av el-biler så finnes det en stor mengde artikler fra anerkjente vitenskapsfolk som påviser at el-biler er mer miljøvennlige enn bensin- og dieselbiler også i land med en betydelig andel elektrisk energi levert fra kraftverk med fossilt brensel. Det skulle egentlig være unødvendig å peke på dette her. Men noe grunnleggende kunnskap må nok gjenoppfriskes ganske ofte. Denne artikkelen av Linda Ager-Wick Ellingsen kan være et godt sted å starte for en slik oppfrisking: https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2466582 6 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 (endret) El-miksen varierer fra land til land. Land med mye kullkraft har mindre klimagevinst av elbiler enn land med mye fornybar og kjernekraft. Norge er et stjerneeksempel på land der klimagevinsten av elbil er stor. Derfor er globalt gjennomsnitts kraftmiks (ofte noen år gamle data), villedende indikasjon på elbilers indirekte utslipp via kraftforbruk. I tillegg til geografiske forskjeller i nåtid har vi endringer over tid. Flere land kommer etter med sine exit coal-satsinger. UK har nå lavere kullandel i sin kraftmiks enn det Norge har. Kraftmiksen i EU er inne i et godt spor mot renere produksjon: En elbil som kjøpes i 2020 og lever til 2040 vil bare bli renere og renere i takt med kraftmiksen. 2010: 375,2 g CO2 / kWh 2019: 256,3 g CO2 / kWh (-31,8%) Hvis den kurven fortsetter lineært når vi nullutslipps kraftmiks i EU i 2038. (Det går neppe lineært mot slutten, men det gir i hvert fall en indikasjon på retningen vi beveger oss i nå og sannsynligvis de neste 5-10 årene. Endret 10. oktober 2020 av Simen1 2 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 Simen1 skrev (34 minutter siden): El-miksen varierer fra land til land. Land med mye kullkraft har mindre klimagevinst av elbiler enn land med mye fornybar og kjernekraft. Norge er et stjerneeksempel på land der klimagevinsten av elbil er stor. Derfor er globalt gjennomsnitts kraftmiks (ofte noen år gamle data), villedende indikasjon på elbilers indirekte utslipp via kraftforbruk. I tillegg til geografiske forskjeller i nåtid har vi endringer over tid. Flere land kommer etter med sine exit coal-satsinger. UK har nå lavere kullandel i sin kraftmiks enn det Norge har. Kraftmiksen i EU er inne i et godt spor mot renere produksjon: En elbil som kjøpes i 2020 og lever til 2040 vil bare bli renere og renere i takt med kraftmiksen. 2010: 375,2 g CO2 / kWh 2019: 256,3 g CO2 / kWh Hvis den kurven fortsetter lineært når vi nullutslipps kraftmiks i EU i 2038. (Det går neppe lineært mot slutten, men det gir i hvert fall en indikasjon på retningen vi beveger oss i nå og sannsynligvis de neste 5-10 årene. Men vi må også huske at elektrifisering vil gi ekstrem økning av strømproduksjon. Europa trenger flere hundre twh bare på el biler. Så skal varmen fra kullkraftverkene erstattes. Så energien fra gassoppvarming av boliger, varmtvann osv. Vil tippe at forbruket av el kraft kommer til å nærme seg norsk nivå som er 4 ganger høyere enn tysk el kraft forbruk i dag 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 Trestein skrev (6 minutter siden): Men vi må også huske at elektrifisering vil gi ekstrem økning av strømproduksjon. Europa trenger flere hundre twh bare på el biler. Så skal varmen fra kullkraftverkene erstattes. Så energien fra gassoppvarming av boliger, varmtvann osv. Vil tippe at forbruket av el kraft kommer til å nærme seg norsk nivå som er 4 ganger høyere enn tysk el kraft forbruk i dag Du glemmer å justere for industrien som forsvinner i samme slengen. Som krever enorme mengder energi. Og masse av dette kommer i fra land basert strøm. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 (endret) Trestein skrev (10 minutter siden): Men vi må også huske at elektrifisering vil gi ekstrem økning av strømproduksjon. Europa trenger flere hundre twh bare på el biler. Så skal varmen fra kullkraftverkene erstattes. Så energien fra gassoppvarming av boliger, varmtvann osv. Vil tippe at forbruket av el kraft kommer til å nærme seg norsk nivå som er 4 ganger høyere enn tysk el kraft forbruk i dag Ja, det ville sikkert vært bedre å se på samlede CO2-utslipp fra kraftproduksjon, drivstoff, kull, gass osv. når man flytter forbruket. Men den trenden vil nok være omtrent like synkende. Hver kg kull, petroleum og gass som flyttes over til el, vil redusere de samlede utslippene fordi kraftproduksjon både er mindre klimabelastende og bygges ut med stadig mer fornybar energi. Endret 10. oktober 2020 av Simen1 1 1 Lenke til kommentar
Sinitus1990 Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 (endret) Må ikke glemme at bensin / dieselbiler bruker omtrent like mye strøm som elbiler pr. km, det krever en del energi å produsere bensin og diesel. Det virker som de fleste ikke tenker på dette... Endret 10. oktober 2020 av Sinitus1990 1 Lenke til kommentar
hoj Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 Dessuten, man kan lade på natt når strømforbruket er lavt. Og batteriene kan være med på å "jevne" strømforbruket og ta vare på strøm som ellers ville gått tapt! 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 Sinitus1990 skrev (1 time siden): Må ikke glemme at bensin / dieselbiler bruker omtrent like mye strøm som elbiler pr. km Hvordan det? Bensin og dieselbiler bruker spillvarme til oppvarming. Strømforbruk ellers er lavere. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 Salvesen. skrev (3 timer siden): Ja, raffinering av olje krever jo mye energi feks. Greit å få dette ned. Det kreves mye energi å få opp råoljen også. Felt skal utredes og gjerne prøvebores, så er det produksjon av utstyret som skal settes samt feltet bores og kompletteres før de starter produksjonen. Det er absolutt en stor jobb og ikke ofte jeg ser nevnt, men heller at det brukes "well to car", men da skipper de jo utbyggingen 3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå