Redaksjonen. Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 Fant hittil ukjent materialdefekt bak motorfeil i A380: Kan gi flyindustrien et nytt, stort problem [Ekstra] Lenke til kommentar
Roffee Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 Herlig formulering i artikkelen: "I stedet valgte de Goose Bay i det arktiske Canada, der flyet landet trygt knappe to timer etter styrten." 2 Lenke til kommentar
Adrian Jensen Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 Auda! Her ble det krøll i oversettingen. Vi beklager! Hilsen Adrian Broch Jensen, frontsjef i TU Lenke til kommentar
353HCKVA Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 tja, Goose Bay sad passagererne så 14 timer i flyet før de kunne komme ud. Altså sad de ikke i "hytta" (google translate ) Ikke alle steder har de en stige som er høj nok til sådan en Airbus Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 Wow! Fascinerende at man finner helt nye utmattingsmekanismer i 2020. Skulle tro i hvert fall mekansimene var oppdaget og utforsket for lengst. Jeg fant noe mer vitenskapelig om temaet: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0142112316304054 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0749641918302195 http://www.tc.faa.gov/its/worldpac/techrpt/tc17-57.pdf https://www.flightglobal.com/safety/a380-fan-hub-disintegration-traced-to-misunderstood-cold-dwell-fatigue/140320.article 1 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 (endret) Etter det jeg leser er det ikke egentlig utmattelse som er problemet, men ujevn\uheldig\dårlig materialkvalitet. Å skylde på utmattelse pga. kulde blir litt bortforklaring\unnskyldning syns jeg. Si at man støper fundament men noen ganger kommer store luftbolber i støpen og huset kollapser hvis det kommer sumobrytere inn i huset. Da er det ikke utmattelse pga. sumobrytere:-) Det er helt enkelt noe feil med støpen. Edit: endret til sumobrytere:-D Endret 10. oktober 2020 av asshole Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 11. oktober 2020 Del Skrevet 11. oktober 2020 (endret) asshole skrev (11 timer siden): Etter det jeg leser er det ikke egentlig utmattelse som er problemet, men ujevn\uheldig\dårlig materialkvalitet. Å skylde på utmattelse pga. kulde blir litt bortforklaring\unnskyldning syns jeg. Si at man støper fundament men noen ganger kommer store luftbolber i støpen og huset kollapser hvis det kommer sumobrytere inn i huset. Da er det ikke utmattelse pga. sumobrytere:-) Det er helt enkelt noe feil med støpen. Edit: endret til sumobrytere:-D Denne spesielle formen for utmatting er kjent fra før, men har aldri blitt konstatert tidligere for den spesielle titanlegeringen som flymotorindustrien bruker. Så vidt jeg forstår var feilen i selve navet (ikke i bladene), som er en svær klump med titan. Til større en del er, til større er sjansen for urenheter/støpefeil. Så løsningen må være å være enda mer nøye med renheten i titanmaterialet og nøyaktighet i tilvirkningen av delen. Problemet er naturligvis eksisterende motorer der en kan oppleve en liknende ulykke og at det samtidig er veldig vanskelig å sjekke ut motorene. Motoren var en GP7000 (ikke Rolls-Royce). Endret 11. oktober 2020 av Ketill Jacobsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå