Gå til innhold

Europeere foretrekker også elbil - Fordeler utover skatteincentiver


Simen1

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534
Kajac skrev (18 minutter siden):

Det er ikke så rart når de koster 10000 euro mer enn tilsvarende fossilbil. Som du ser nådde norge 1% for seks år siden. Nå er vi på 20 %. Så om seks år vil jeg tror resten av europa vil ha ganske brukbar prosentandel med elbiler.

Kanskje. Men når politikerne skrur igjen krana på særfordelene som el-biler har hatt, da vil nok det påvirke salget tror du ikke?

Gavekort skrev (13 minutter siden):

Det du gjør nå er å se på 20 år med biler. Det er mye mer representativt å se på salgstall.

Selvsagt. Men felles for de landene på toppen, det er at myndighetene har gitt el-biler massevis av særfordeler. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eg undres på er om incentives egentlig har gjort at dei som kjøpe nybil nødvendigvis endret meining og kjøpte elbil i staden, eller om det i større grad er større deltakelse i nybilsmarkedet som respons.

Men slikt kan ein jo ikkje sjå slikt sett. Folk har nok veldig utspredt utval av årsmodeller, og det er vel helst dei rundt i midten som har kostnader som rettferdiggjør hoppet. Dei som køyrde honda elelr toyota frå 19-pil-og-bue for 5-10 år sida køyre nok same bilen enda...

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (6 minutter siden):

Kanskje. Men når politikerne skrur igjen krana på særfordelene som el-biler har hatt, da vil nok det påvirke salget tror du ikke?

Jo, derfor jeg er imot at de gjør det. Innføringen av årsavgift er et stort steg i feil retning. Elbiler er enn så lenge vesentlig dyrere enn vanlige biler. I norge har vi ikke merket dette, da avgiftskuttene gjør dem prismessig konkurransedyktig. Men elbiler vil gå enda mer ned i pris, så til slutt vil de være konkurransedyktig selv med avgifter eller mangel på subsidier.

Og det ser ut som stadig flere land innfører subsidier eller andre elbilfordeler, fremfor å fjerne dem.

Og når markedet vokser, vil elbilene også bli lønnsomme for bilprodusentene, som da vil satse mer på dem. Om ti år tror jeg det vil være mer vanlig å kjøpe el- eller plugin-hybrid enn ren fossilbil i mesteparten av europa. Jeg vil også tippe at enkelte bilprodusenter, som f.eks. VW, har gått helt over til elektrisitet på den tiden, i hvertfall på personbilene.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Særfordelene er en villet politikk fra majoriteten av politikere og befolkningen. Hensiken er å få opp elbilandelen av salget og deremd på sikt den totale elbilandelen i bilparken.

Ingen grunn til missunnelse. Det er et gode for oss alle at lufta blir renere, og transporten blir rimeligere over livssyklusen til bilene, folkehelsa bedre og en hel del andre fordeler. Det er bare å hive seg med på den grønne bølgen. Andre land har begynt å skjønne det og kommer etter vårt gode eksempel nå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Påstanden om at staten mister inntekter pga diverse avgiftsfritak og avgifsreduksjoner for elbiler er en hardnakket myte. Staten betaler oss for å velge slike biler og vi lar oss kjøpe. Ikke bare fordi det er god økonomi, men også fordi det gir en hel del fordeler med på kjøpet. Folk flest ser det som en vinn-vinn avtale.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Kajac skrev (På 9.10.2020 den 15.14):

Jo, derfor jeg er imot at de gjør det. Innføringen av årsavgift er et stort steg i feil retning. Elbiler er enn så lenge vesentlig dyrere enn vanlige biler. I norge har vi ikke merket dette, da avgiftskuttene gjør dem prismessig konkurransedyktig. Men elbiler vil gå enda mer ned i pris, så til slutt vil de være konkurransedyktig selv med avgifter eller mangel på subsidier.

Og det ser ut som stadig flere land innfører subsidier eller andre elbilfordeler, fremfor å fjerne dem.

Og når markedet vokser, vil elbilene også bli lønnsomme for bilprodusentene, som da vil satse mer på dem. Om ti år tror jeg det vil være mer vanlig å kjøpe el- eller plugin-hybrid enn ren fossilbil i mesteparten av europa. Jeg vil også tippe at enkelte bilprodusenter, som f.eks. VW, har gått helt over til elektrisitet på den tiden, i hvertfall på personbilene.

Men den eneste grunnen til at el-biler er prismessig konkurransedyktig, det er jo fordi at de får enorme særfordeler.

Om elbiler er så bra, hvorfor trenger de da denne særbehandling? Bør ikke det beste produktet vinne? De som i dag er avhengig av fossilbil (ja de finnes faktisk), de betaler i dag avgifter ut av hue og ræva. Er det rettferdig? 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (4 minutter siden):

Men den eneste grunnen til at el-biler er prismessig konkurransedyktig, det er jo fordi at de får enorme særfordeler.

Det er ikke eneste grunn, men et viktig og riktig bidrag. I praksis betaler staten oss for å velge mest mulig miljøvennlig, slik at staten sparer utgifter til blant annet helse. Elbileiere leverer det staten betaler for. Vinn-vinn.

Grimnir skrev (4 minutter siden):

Om elbiler er så bra, hvorfor trenger de da særbehandling? Bør ikke det beste produktet vinne? De som i dag er avhengig av fossilbil (ja de finnes faktisk), de betaler i dag avgifter ut av hue og ræva. Er det rettferdig? 

Elbiler trenger særbehandling fordi kjøpepris teller mer for folk i kjøpsøyeblikket enn livsløpskostnader og sparte utgifter for staten.

Ja, det er rettferdig at den som forurenser betaler for de skaldene det påfører oss andre (staten, klimaet, andres helse osv)

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Det er ikke eneste grunn, men et viktig og riktig bidrag. I praksis betaler staten oss for å velge mest mulig miljøvennlig, slik at staten sparer utgifter til blant annet helse. Elbileiere leverer det staten betaler for. Vinn-vinn.

Herregud, hvor skal man starte:

Andre mennesker tar regningen for at du skal kunne kjøre rundt i batteribil.

El-bil er da slettes ikke det som er mest miljøvennlig. Snarere så er produksjonen noe griseri og batteriene forurenser som fy når de en gang må kasseres. For ikke å snakke om forholdene til de stakkars arbeiderne som må jobbe for å få råstoffene til batteriene opp av bakken. 

Sitat

Elbiler trenger særbehandling fordi kjøpepris teller mer for folk i kjøpsøyeblikket enn livsløpskostnader og sparte utgifter for staten.

Hvilke "livsløpskostnader"?

"Sparte utgifter"? Hva er det du fabler om? Hva er det staten sparer på å gi avgiftsfritak? Staten TAPER jo penger.

Sitat

Ja, det er rettferdig at den som forurenser betaler for de skaldene det påfører oss andre (staten, klimaet, andres helse osv)

Hva er det alle avgiftene som fossilbil-eiere betaler går til da? Årsavgift (tidligere VEI-avgift). Enorme avgifter på nye og miljøvennlige fossilbiler, hvor blir de pengene av? Bensinavgifter? Bompenger? 

Hva har klimaet med saken å gjøre? Snakker du om CO2 nå igjen? CO2 er ingen farlig gass.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (12 minutter siden):

El-bil er da slettes ikke det som er mest miljøvennlig. Snarere så er produksjonen noe griseri og batteriene forurenser som fy når de en gang må kasseres. For ikke å snakke om forholdene til de stakkars arbeiderne som må jobbe for å få råstoffene til batteriene opp av bakken. 

Det er absolutt det som er mest miljøvennlig i sin livssyklus. Dette er med produksjon tatt i betraktning.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Grimnir said:

El-bil er da slettes ikke det som er mest miljøvennlig. Snarere så er produksjonen noe griseri og batteriene forurenser som fy når de en gang må kasseres. For ikke å snakke om forholdene til de stakkars arbeiderne som må jobbe for å få råstoffene til batteriene opp av bakken. 

Kva verden bur du i? Elbiler er jo påvist å vera vesentlig meir miljøvennlige i totale løpet, og det er ikkje å stikke under stolen at mange studier er suspekt vennlige mot ICE-bilers produksjonskostnader og livssyklus. Sjølv då raser jo elbiler frampå i miljøvennlighet over tid.

Kor har du egentlig frå dette med at batteriene forurenser som fy når dei kasseres? Batterier blir jo ikkje kassert. Dei fleste cellene kan gjenbrukes, og der dei ikkje kan gjenbrukes som dei er kan ein få tilbake ein betraktelig høg andel av råmaterialene for å reprodusere nye batterier tvert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Gavekort skrev (2 timer siden):

Det er absolutt det som er mest miljøvennlig i sin livssyklus. Dette er med produksjon tatt i betraktning.

Hvis det er det du ønsker å gå rundt og tro, da skal ikke jeg stoppe deg.

Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Kva verden bur du i? Elbiler er jo påvist å vera vesentlig meir miljøvennlige i totale løpet, og det er ikkje å stikke under stolen at mange studier er suspekt vennlige mot ICE-bilers produksjonskostnader og livssyklus. Sjølv då raser jo elbiler frampå i miljøvennlighet over tid.

Kor har du egentlig frå dette med at batteriene forurenser som fy når dei kasseres? Batterier blir jo ikkje kassert. Dei fleste cellene kan gjenbrukes, og der dei ikkje kan gjenbrukes som dei er kan ein få tilbake ein betraktelig høg andel av råmaterialene for å reprodusere nye batterier tvert.

Påvist? Av hvem?

Gjenbruk? Tja... tiden vil vise hva som skjer.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (9 timer siden):

Men den eneste grunnen til at el-biler er prismessig konkurransedyktig, det er jo fordi at de får enorme særfordeler.

Om elbiler er så bra, hvorfor trenger de da denne særbehandling? Bør ikke det beste produktet vinne? De som i dag er avhengig av fossilbil (ja de finnes faktisk), de betaler i dag avgifter ut av hue og ræva. Er det rettferdig? 

Det beste produktet totalt sett trenger litt drahjelp. Det er egentlig så enkelt.

Er helt enig i at fossilbil-eiere blir regelrett flådd av avgifter. Det er derfor jeg ønsker å få avgiftene vekk fra fossilbilene også, ikke å legge de på elbilene. Så kunne heller elbilene blitt (direkte) subsidiert slik som i resten av europa og USA. 

Jeg tror også det er svært få i dag som er avhengig av fossilbil. Da tenker jeg ikke på de som ikke har råd til ny elbil, men de som faktisk ikke har muligheten til å bruke elbil. De finnes nok, men jeg tror ikke det er mer enn maks et par hundre stykker i landet. Og en duganes brukt elbil får du for 50 000 og oppover, så du skal ha forholdsvis dårlig økonomi for å ikke ha muligheten til å kjøpe elbil i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...