Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Europeere foretrekker også elbil - Fordeler utover skatteincentiver


Simen1

Anbefalte innlegg

Nidar2 skrev (3 minutter siden):


Et ustanselig mas med feilmeldinger som krever hyppige verkstedbesøk er et problem, ofte uten at de finner noe galt. Plutselig er ikke bilen ladet i løpet av natten, og i ny og ne er 12V tomt for strøm. Slike problemer har man aldri med fossilbil.

 

Gamle bilen min som var en Volvo V60 døde komplett når 12 volt batteriet gitt under 12 volt, Volvo måtte fint komme med planbil og hente bilen, så at fosilbiler ikke er rammet av slikt er bare tull.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

18.6 på min, uten at jeg har prøvd å spare noe. Har firehjulstrekk og bor langt nord så vært gjennom en lang og kald vinter. Noe har og vært kjørt med henger. Nå får jo Model 3 varmepumpe som vil redusere forbruket. 

Ser at veldig mange setter Teslan sin i "Chill" mode i trua på at man sparer strøm, men det eneste den modusen gjør er å halvere responsen på pedalen. Man kan jo fint bare ikke gi full gass å oppnå samme effekt.

Andre biler sin "Eco" mode gjør vel litt mere utav ting som å begrense varmeapparatet.

Som Gavekort nevnte er nok 15 ett greit snitt på mindre elbiler. 

ljhkj.png

(har forøvrig ikke lademuligheter hjemme så nesten all forvarming er gjort fra batteriet)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Gamle bilen min som var en Volvo V60 døde komplett når 12 volt batteriet gitt under 12 volt, Volvo måtte fint komme med planbil og hente bilen, så at fosilbiler ikke er rammet av slikt er bare tull.

Hadde ikke problemer på fossilbilen i det hele tatt jeg, den ble 12 år da det første gang ble noe galt med den. Med elbil er jeg inne minst 4 ganger i året.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

Hadde ikke problemer på fossilbilen i det hele tatt jeg, den ble 12 år da det første gang ble noe galt med den. Med elbil er jeg inne minst 4 ganger i året.

På min nissan leaf var jeg ikke innom verksted for annet enn service de 2 årene den levde, V60en var derimot flere ganger inne på garanti reprasjoner under de 3 årene jeg eide den. 

Men enkelterfaringer er meningsløse uansett så jeg vet ikke hvorfor vi i det heletatt diskuterer dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Du er fascinerende Nidar2. Du prøver å fortelle i en elbil-tråd stappet full av elbil-eiere en realitet ingen av oss kjenner oss igjen i. Det er virkelig synd på dine stråmenn, men jeg har ikke empati ovenfor fiktive eksempelmenn.

Nuvel, det er vel et litt utbredt problem med feilmeldinger og flatt 12v batteri. Rart du som elbilist ikke engang kjenner til dette? ;)

Lenke til kommentar
  • Gavekort endret tittelen til Europeere foretrekker også elbil - Fordeler utover skatteincentiver
Nidar2 skrev (3 minutter siden):

Nuvel, det er vel et litt utbredt problem med feilmeldinger og flatt 12v batteri. Rart du som elbilist ikke engang kjenner til dette? ;)

Det er mange kirsebær å plukke om du virkelig har lyst på førstesideoppslag. Se på gamle elbiler slik som f.eks. Nissan Leaf om du vil gjøre statistiske analyser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Så langt har man spart kr. 3000 pr. år - nå kan man begynne å diskutere verditap. 

Enig! Eksosbilene vil få et stadig sterkere akselererende verditap fram mot 2025, hvorpå det vil stabilisere seg på et ekstremt lavt nivå. Dette p.g.a. svært høye brukskostnader og stadig færre bensinstasjoner.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Nidar2 said:

 

Og kva gjer egentlig deg til ein betre ekspert på dette ein heile resten av fora her? 🤔

Du påstår jo så konsekvent og gjentagende at det berre er du som veit noko om elbil, noko som er veldig snodig når du samtidig kjem med påstander som ikkje er reflektert i nokon sin reelle bilsituasjon her.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Drunkenvalley skrev (6 minutter siden):

Det er da vel du som tydeligvis slit med å ha tal som samsvare med nokre andres erfaring her, så kven andres problem enn ditt er det da? 🤔

Hva slags tall andre har får de stå for selv, men en dieselpris på kr. 12 pr. liter er ikke særlig vanskelig å skaffe. Videre er det heller ikke uvanlige å bruke 2 kWh pr. mil i en elbil.

Folk står fritt til å mene det de vil om det.

Ikke alle rammes av parkeringsavgifter eller bompenger. Dette kan man selvsagt også velge å tvile på, men enn så lenge er det faktisk realistisk for mange ;)

Etter et kjøp er det vanlig å gjøre etterundersøkelser for å forsvare sitt eget kjøp, og forsikre seg om at man har valgt riktig. Slapp av, det er helt normalt å tvile og forsvare sitt kjøp med nebb og klør!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
kremt skrev (17 minutter siden):

Hvilket merke var denne bilen som tydeligvis hadde masse feil, sånn bare for ordens skyld? Ellers enig i mye av det du sier, elbil har blitt veldig "trend" og noe mange gjør for å grønnvaske sitt image.

e-208 har relativt mange feilmeldinger som bunner ut i ingenting. Denne er byttet ut med Ioniq, vi har også en MG. Før dette hadde vi Leaf 40, og før dette Zoe.

Nå har jeg lyst på en stillegående bil og er svært nyskjerrig på Mazda. 

Jeg har hatt større verditap på mine fossilbiler enn mine elbiler (om jeg utelater Zoe). Faktisk har jeg hatt relativt lite kostnader med elbilene og har gjort gode kjøp/salg. Når det er sagt er det liten tvil om at en gammel fossilbil vil være mer brukbar enn en elbil om ti år eller mer, dersom avgiftene holdes i sjakk.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (31 minutter siden):

Hva slags tall andre har får de stå for selv, men en dieselpris på kr. 12 pr. liter er ikke særlig vanskelig å skaffe. Videre er det heller ikke uvanlige å bruke 2 kWh pr. mil i en elbil.

Folk står fritt til å mene det de vil om det.

Ikke alle rammes av parkeringsavgifter eller bompenger. Dette kan man selvsagt også velge å tvile på, men enn så lenge er det faktisk realistisk for mange ;)

Etter et kjøp er det vanlig å gjøre etterundersøkelser for å forsvare sitt eget kjøp, og forsikre seg om at man har valgt riktig. Slapp av, det er helt normalt å tvile og forsvare sitt kjøp med nebb og klør!

Du tenker sikkert på Choice-supportive bias. Men her er det nok ikke det som er tilfelle. Erfaringne dine matcher rett og slett ikke våre andres erfaringer. Mitt reelle forbruk etter å ha hatt bilen i ca 2 måneder og kjørt 3500 kilometer, er 10,5 til 11,5 kWt/100km. Det har selvsagt gått litt sport i å se hvor lavt jeg klarer å få tallet, men jeg har ikke drevet med hypermiling.

For min del er det alt for tidlig å vite hvor mye problemer denne bilen gir meg. Men jeg vet allerede forbruket, og jeg lader hjemme i 95 % av tilfellene. Så at jeg vil spare flere titalls tusen på driften av denne bilen kontra min andre bensinbil er kun fakta. Det behøver selvsagt ikke å være sånn for alle, men du skal ha et ganske spesielt kjøremønster for å ikke spare penger på elbil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er elbiler som per elbilforeningens sider har over 2 kWh mila:

  • Audi e-Tron.
  • Jaguar i-Pace.
  • Mercedes EQC.
  • Nissan e-NV200.
  • Nissan Leaf 40 kWh i WLPT.
  • Porsche Taycan 4S.
  • Og sjølvsagt Taycan Turbo og Turbo S.
  • Tesla Model S Long Range.
  • Tesla Model X Long Range.
  • Og sjølvsagt Model X Standard.

10 av 49 biler som har oppgitt høgere forbruk enn 2 kWh. Korleis Polestar 2 ikkje er på den lista veit eg ikkje, men ok, rar verden. Nokre andre kan ein bikke over med om ein jobber for det, men der skal du få vise til noko som indikerer at dette er praktisk relevant uten at det grovt går utover diesel-motpartens forbruk også. Det er neppe noko pen liter per mil på dieselen heller om du makter rampe opp forbruket dramatisk i ein elbil. 

Tilbake til utvalet er det med få unntak ikkje "vanlige" elbiler me ser på her. Det er desidert dyrere biler som har fokusert forholdsvis lite på å vera økonomiske i det heila tatt.

Eg vil påstå at det er langt frå normalt med 2 kWh i ein vanlig elbil gitt fakta foran oss her. Og om du klare opprettholde slike tal i ein vanlig elbil våge eg ikkje tru på at ein driv med økonomisk kjøring i diesel heller...

 

Eg har sett diesel til 12 kr per liter. Det var heller ikkje direkte sjeldent slikt sett. Men det var ekslusivt veldig korte tidsfrister for dette, typiskt søndagskvelder eller mandagsmorgener. Kanskje ein onsdag ettermiddag før folk var ferdig på jobb, da litt ute av det blå. Ein meir stabil dieselpris eg har forholdt meg til er 13.5 kr literen. Alt under det vurderte eg som løp og kjøp priser normalt lol.

Når eg byrja jobb på Stord fann eg ut at eg burde kjøpe ein ny bil. Eg hadde da ein 2007 RAV4, som eg køyrde frå Haugesund sentrum til Leirvik sentrum tur-retur kvar dag, mandag til fredag. 57.4 km kvar veg for totalt 114.8 km kvar dag. Med ein tur på 114.8 km kvar dag lå forbuket mitt lå på 0.7 liter per mil. Gitt ei observert ca snitt på 13.5 kr per liter kom eg fram til 105.57 kr kvar dag i drivstoff.

Eit arbeidsår på 250 dager blei då 26 392.5 kr.

Eg byrja med å kikke på elbiler fordi dei var visstnok billige å køyre. Korte enden av visa lå fleste elbilene i mi prisklasse (rundt 300 høvdinger) på ganske lik kostnad, så me kan likegjerne ta ioniq'en. Ioniq hadde da 14.5 kWh per 100 km. På tidspunktet kosta straumen meg 0.483 kr per kW. Med elles dei same faktorene gjer det ei kostnad på 8.05... kr kvar dag.

2014 kr for eit arbeidsår.

Vel og merke var dette berekningen basert på mi faktiske forbruk i RAV4 samanlikna mot forventet forbruk i ein bil eg da vurderte.

Ved slutten av visa etter alle andre faktorene og utgiftene berekna eg at eg sparte veil 300 kr pr måned på å ha ein ny elbil kontra å kjøra ein då 12 år gammal dieselbil. Mange vil kanskje meine at det ikkje var store gevinsten, men drivstoff-kostnadene var veldig viktige i å dytte det reknestykket i retning ny elbil kontra å kjøpe ein anna nybil generelt. Spesielt med EU kontroll på horisonten for RAV4'en... 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kajac skrev (29 minutter siden):

Du tenker sikkert på Choice-supportive bias. Men her er det nok ikke det som er tilfelle. Erfaringne dine matcher rett og slett ikke våre andres erfaringer. Mitt reelle forbruk etter å ha hatt bilen i ca 2 måneder og kjørt 3500 kilometer, er 10,5 til 11,5 kWt/100km. Det har selvsagt gått litt sport i å se hvor lavt jeg klarer å få tallet, men jeg har ikke drevet med hypermiling.

For min del er det alt for tidlig å vite hvor mye problemer denne bilen gir meg. Men jeg vet allerede forbruket, og jeg lader hjemme i 95 % av tilfellene. Så at jeg vil spare flere titalls tusen på driften av denne bilen kontra min andre bensinbil er kun fakta. Det behøver selvsagt ikke å være sånn for alle, men du skal ha et ganske spesielt kjøremønster for å ikke spare penger på elbil :)

2 mnd med elbil tilsier at du ikke har kjørt i kaldt vær med snø og slapps på veien. Om man feks. kjører mange korte turer og ikke baserer tallene på langkjøring vil du få se noe rart, særlig om du skrur opp varmeapparatet på fullt. Ja, når man kjører korte turer vil varmeapparatet aldri skru seg av/ned men stå på full guffe helt til man er fremme.

Legger man godviljen til en varm sommerdag på litt lengre turer får man penere tall og man kan komme ned i ditt forbruk. Jeg tror også jeg er den eneste som ikke klarer kjøre på 10 kWt pr. 10 mil, og er trolig den eneste i verden med høyere forbruk på et snitt gjennom året.

Dine tall tilsier at du er ekstremt god til å kjøre, og kjører kanskje mest i nedoverbakke. Andre her på forumet ser ut til å være i samme kategori, så trolig er det noe feil med meg. Ofte kjører jeg bare noe km før jeg stanser bilen i motsetning til de fleste her inne som trolig kjører svært lange strekk.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (42 minutter siden):

2 mnd med elbil tilsier at du ikke har kjørt i kaldt vær med snø og slapps på veien. Om man feks. kjører mange korte turer og ikke baserer tallene på langkjøring vil du få se noe rart, særlig om du skrur opp varmeapparatet på fullt. Ja, når man kjører korte turer vil varmeapparatet aldri skru seg av/ned men stå på full guffe helt til man er fremme.

Legger man godviljen til en varm sommerdag på litt lengre turer får man penere tall og man kan komme ned i ditt forbruk. Jeg tror også jeg er den eneste som ikke klarer kjøre på 10 kWt pr. 10 mil, og er trolig den eneste i verden med høyere forbruk på et snitt gjennom året.

Dine tall tilsier at du er ekstremt god til å kjøre, og kjører kanskje mest i nedoverbakke. Andre her på forumet ser ut til å være i samme kategori, så trolig er det noe feil med meg. Ofte kjører jeg bare noe km før jeg stanser bilen i motsetning til de fleste her inne som trolig kjører svært lange strekk.

Jeg kjører vel rundt 30-40 km daglig, fordelt på to til tre kjøreturer. Jeg kjører i Bergen, så bakker blir det nok av, både oppover og nedover. Og regn og vått føre. Jeg forventer at slaps og vinterdekk vil øke snittforbruket mitt, så jeg regner selvsagt ikke med å ligge på 10-11 igjennom vinteren. Men likevel langt i fra 20. Og om så den brukte 20 kwh/100km, ville jeg likevel spart flerfoldige tusen i driftskostnader kontra bensinbilen. Men jeg ser ikke noen vits i å kverulere videre rundt dette. Vi har åpenbart forskjellige erfaringer, og sannsynligvis veldig forskjellig kjørestil. Velg en bil du er fornøyd med, det tror jeg er det beste rådet. Elbil er ikke for alle, men de fleste vil kunne spare penger på det kontra en tilsvarende bensin/diesel-bil.

Jeg avslutter med å fritt sitere noe jeg leste på nettet: Om alle kun var ute etter billigst mulig bilhold, hadde alle kjørt Honda og Toyota fra 90-tallet.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Enig, jeg gidder heller ikke kverulere med en som mener Ioniq er representativ for elbilenes årlige gjennomsnittlige forbruk, på sommerføre. Ioniq er som kjent en av de mest gjerrige bilene på markedet.

Jeg er ikke uenig i at man ikke sparer mye penger, jeg gjør jo det selv. Det jeg forteller er at andre, som har et forbruk med færre kilometer, ikke nødvendigvis sparer særlig mye på å velge en elbil. Bilens verditap er jo også høyst diskuterbar.

En annen ting verdt å nevne når man sitter å kalkulerer er at mange bor i borettslag og sameier som ikke følger veiledende strømpris. Dagens pris er på 60 øre inkl. nettleie og det ikke uvanlig å betale kr. 2 pr. kWh i et sameie. Vipps, så blir elbilen tre ganger så dyr å kjøre som for en som bor i enebolig. I tillegg kommer ofte administrasjonskostnader og investering i lader og ombygging sameiets el-anlegg.

Men for all del, man ser med de brillene man vil.

Lenke til kommentar

Eg vurderte henholdsvis drivstoffkostnad til følgende for alle bilene eg vurderte:

  • RAV4: 26,393 kr.
  • i3: 2,236 kr.
  • Ioniq: 2,014 kr.
  • e-Golf: 2,333 kr.
  • Leaf: 2,291 kr.
  • Model 3: 2,291 kr.

Effektiviteten til ioniqen er rett og slett ein marginal faktor, og eg brukte berre ioniq'en fordi det var den eg valde.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...