Gå til innhold

Europeere foretrekker også elbil - Fordeler utover skatteincentiver


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (1 time siden):

Skyldes trolig innføring av subsidier slik vi har i Norge. Nå begynner fordelene for oss nordmenn og forsvinne, og årsavgift, bomring, høy forsikringspris, høye hurtigladepriser, parkering osv. forsvinner. Det er ikke langt igjen før man økonomisk heller bør kjøpe fossilbil.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Det er ikke langt igjen før man økonomisk heller bør kjøpe fossilbil.

Vet at vi har ny norgesrekord i lettlurte dumme politikere, men fullt dumme kan jeg ikke tenke meg at de er, at vi noengang havner DER igjen. That ship has sailed, dear...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 timer siden):

Skyldes trolig innføring av subsidier slik vi har i Norge. Nå begynner fordelene for oss nordmenn og forsvinne, og årsavgift, bomring, høy forsikringspris, høye hurtigladepriser, parkering osv. forsvinner. Det er ikke langt igjen før man økonomisk heller bør kjøpe fossilbil.

Nå tror jeg ikke de 2100 kr i ny årsavgift kommer til å få folk til å bytte over til fossilbil akkurat. Fordelene med elbil er fremdeles mange. Selv de dyreste hurtigladerene (med unntak av Ionity) koster kun halvparten av diesel, og under halvparten av bensin. Vanlig lading er enda billigere, og kan du lade hjemme er det "nesten gratis". Så selv om du kun hurtiglader vil likevel drivstoffskostnadene halveres. 

Men skulle de få blod på tann og innføre stadig nye/økte avgifter på elbilene, tror jeg nok at mange som vurderer å kjøpe ny elbil heller velger å beholde sin gamle bensinbil i stedet.

Men for min egen del er det bompengekostnadene som gjorde at jeg ville ha elbil. Tidligere utgjorde de mer enn 50 % av bilutgiftene mine. Så om elbilene plutselig må betale full bomavgift, tror jeg det er svært mange som dropper elbil. Faktisk tror jeg lave/ingen bompengesatser er det aller viktigste virkemiddelet for å få folk til å kjøre elektrisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Billig drift/vedlikehold, utmerket akselerasjon, billige hestekrefter, lavt støynivå og fordeler som forhåndsvarming er solide nok argumenter for å velge elbil. At vi attpåtil fortsatt har momsfritak og rimelige bompasseringer er bare kremen på kaken.

I Sentral-Europa så har de begynt å velge elbil selv om det ofte er det dyreste "motorvalget".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kajac skrev (40 minutter siden):

 Selv de dyreste hurtigladerene (med unntak av Ionity) koster kun halvparten av diesel, og under halvparten av bensin. Vanlig lading er enda billigere, og kan du lade hjemme er det "nesten gratis". Så selv om du kun hurtiglader vil likevel drivstoffskostnadene halveres. 

Man kan fint fylle diesel til kr. 12 pr. liter om man følger litt med. Selv ti år gamle dieselbiler av normal størrelse bruker 0,5L på mila. Dette blir samme pris som elbil om de har et forbruk på 2 kWt mila ved hurtiglading på en 50kW lader.

Et familiemedlem som kjører 5000 km pr. år ville spart kr. 2000 ved å lade hjemme med elbil, samt spart kr. 1000 på årsavgiften. Ingenting å spare på veibommer eller parkering for vedkommendes del. Så sparer man litt på lavere servicepris på elbilen, men dette tas igjen i form av høyere forsikringspremie.

Så langt har man spart kr. 3000 pr. år - nå kan man begynne å diskutere verditap. 

 

Gavekort skrev (9 minutter siden):

Billig drift/vedlikehold, utmerket akselerasjon, billige hestekrefter, lavt støynivå og fordeler som forhåndsvarming er solide nok argumenter for å velge elbil. At vi attpåtil fortsatt har momsfritak og rimelige bompasseringer er bare kremen på kaken.

I Sentral-Europa så har de begynt å velge elbil selv om det ofte er det dyreste "motorvalget".

Forhåndsvarming får man i en fossilbil også, støynivået er på høyde med fossilbiler på motorveien. En fossilbil er mye mindre sårbar på langtur og har en velkjent teknologi. Man kan bruke henger og dra tyngre kjøretøy som feks. campingvogn og båter. Forøvrig finnes jo de fleste andre finesser på fossilbiler.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (8 minutter siden):

Forhåndsvarming får man i en fossilbil også, støynivået er på høyde med fossilbiler på motorveien. En fossilbil er mye mindre sårbar på langtur og har en velkjent teknologi. Man kan bruke henger og dra tyngre kjøretøy som feks. campingvogn og båter. Forøvrig finnes jo de fleste andre finesser på fossilbiler.

Om du vil kjøpe dieselbrenner som ekstrautstyr ja, men det skal ikke rare samplesizen til for å finne ut av det er under 10% som kjøper webasto til bilen sin, i motsetning til 100% av elbileiere som våkner opp til en forhåndstint og varm bil.

Å sammenligne en fossil bil og en elbil på motorvei er ikke bare feil, men det er også misledende. Elbiler får ikke plutselig en kaklende dieselmotor på 3000 omdreininger på motorveien, i tillegg til vind-/dekkstøy. Realiteten for meg og de fleste andre her inne er 5 til 80 km/t i en stille og rolig bil, og jeg bruker tysk premium med smidig bensin rekkesekser som sammenligningsgrunnlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min elbil med full kasko er vesentlig billigere enn min BMW med ansvar. Det skal godt gjøres å erstatte de 2000kr/mnd jeg brukte på bensin i hvert fall.

Ikke det at gamle BMWer med stort slagvolum akkurat er den beste representanten for økonomisk bilhold.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (36 minutter siden):

Man kan fint fylle diesel til kr. 12 pr. liter om man følger litt med. Selv ti år gamle dieselbiler av normal størrelse bruker 0,5L på mila. Dette blir samme pris som elbil om de har et forbruk på 2 kWt mila ved hurtiglading på en 50kW lader.

Et familiemedlem som kjører 5000 km pr. år ville spart kr. 2000 ved å lade hjemme med elbil, samt spart kr. 1000 på årsavgiften. Ingenting å spare på veibommer eller parkering for vedkommendes del. Så sparer man litt på lavere servicepris på elbilen, men dette tas igjen i form av høyere forsikringspremie.

Med mindre man kjører Polestar eller Porsche så har man et forbruk på langt under 2 kWt/mil. Jeg har f.eks. et snittforbruk på 10,5 til 11,5 på Ioniqen. Og man lader jo som regel hjemme eller på jobb. Om jeg bruker "dine" tall tilsvarer det en "literpris" på 3,51 kr. Det vil si at prisen pr. kilometer er 0,18 kr, totalt sett 900 kr i drivstoffsutgifter mot 3000 hvis det var snakk om diesel. Dette gir en besparelse på 70 %.

Bruker vi et litt mer realistisk forbruk på 1,3 kWt/mil, blir "literprisen" kr 2,28, og årlig utgift 550. Det er ikke nok til én tank med diesel engang! En besparelse på 82 %. Selvfølgelig, jo mindre du kjører, jo mindre blir besparelsene. Men i prosent er de fremdeles MASSIVE!

Tar vi utgangspunkt i gjennomsnittlig kjørelengde, som i 2019 var 12 685 kilometer, snakker vi en besparelse på 6216 kr, kun i drivstoff.

Og om vi tar mitt konkrete tilfelle (fra Mazda 323 bensin til Hyundai Ioniq EV, 16000 km/år), er besparelsen nøyaktig 90 %, eller 14 400 kr. Pluss en tussing spart på årsavgiften, og 8640 spart i bompenger. Totalt sparer jeg da 24 040 i året på elbil kontra bensinbil. 26 140 dersom de skroter den foreslått elbil-årsavgiften.

Og btw, min gamle Mercedes C-klasse, bunn-modellen fra 2000, med kun ansvar, var dyrere å forsikre enn Ioniqen med full kasko pluss. Og selvsagt har jeg trukket fra årsavgiften, så vi kun snakker om forsikringsprisen. 

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (14 minutter siden):

Stort slagvolum, var ikke din en 2-liter?

2,2 som er langt over snittet.

Sitat

Det vil si at prisen pr. kilometer er 0,18 kr, totalt sett 900 kr i drivstoffsutgifter mot 3000 hvis det var snakk om diesel. Dette gir en besparelse på 70 %.

Det som kostet meg 100kr/dagen koster meg nå 18kr/dagen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kajac said:

Med mindre man kjører Polestar eller Porsche så har man et forbruk på langt under 2 kWt/mil. Jeg har f.eks. et snittforbruk på 10,5 til 11,5 på Ioniqen.

Jøss. Eg ligg på ganske konsistent 13.6. Hypermiler du noko då?

Forsåvidt bruke eg Eco fryktelig lite. Og Sport mode ganske flittig... 😅

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Jøss. Eg ligg på ganske konsistent 13.6. Hypermiler du noko då?

Forsåvidt bruke eg Eco fryktelig lite. Og Sport mode ganske flittig... 😅

Bruker stort sett bare Eco-mode, og kjører relativt forsiktig

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Kia E-Soulen har hatt ett snitt på 15 de siste 1000 km . Men har da tatt 0 hensyn i forhold til å prøve å kjøre fint og mye med pedalen i bunn ut av kryss. Men nå er jo Hyundai/kia blant de absolutt beste på effektivitet så er vel kanskje ikke beste sammenlingingen.

Lenke til kommentar

Triptelleren jeg aldri gidder å resette står stort sett på rundt 15, men nå som jeg undersøker "bevisst kjøring" for min fremtidige oppfølger til Honda e tråden så er 13,5-13,7 forbruket med mitt spesifikke kjøremønster.

Men uansett forbruk så er jo argumentet rimelig korrumpert av at man skal lade elbiler på hurtiglader og finne diesel til 12kr/literen hver gang man fyller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

He-he, dere får leve i trua.

Jo mer man kjører jo større blir besparelsene, ingen tvil om besparelser overhodet, enn så lenge.

Eksempelet mitt viser hvor lite det faktisk er mulig å spare om man ser bort fra investeringskostnaden, så finnes et hav av eksempler som viser det motsatte, men det var ikke poenget.

Når det til forbruk på elbil så har mange her trolig liten erfaring. På å kjøre korte turer på noen km til nærmeste butikk blir strømforbruket til bla. oppvarming skyhøyt. Et godt alternativ til såkalt forvarming er kupevarmer med tidsur eller bluetooth-connection. Dette er for mange et langt bedre alternativ enn en app som ikke virker.

Glemte å nevne alle de som ikke får kjøpt strøm til veiledende pris hjemme, men må kjøpe gjennom sameiet til sjokkpris. I tillegg til ladestasjon og administrasjonskostnader. Så kommer hurtigladingen på langtur i tillegg. 

Et ustanselig mas med feilmeldinger som krever hyppige verkstedbesøk er et problem, ofte uten at de finner noe galt. Plutselig er ikke bilen ladet i løpet av natten, og i ny og ne er 12V tomt for strøm. Slike problemer har man aldri med fossilbil.

Elbil er ikke noe alternativ om man kun må hurtiglade og kun har gateparkering hjemme. Folk som ikke liker teknologi vil slite med å få brukt bilen.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

He-he, dere får leve i trua.

Jo mer man kjører jo større blir besparelsene, ingen tvil om besparelser overhodet, enn så lenge.

Eksempelet mitt viser hvor lite det faktisk er mulig å spare om man ser bort fra investeringskostnaden, så finnes et hav av eksempler som viser det motsatte, men det var ikke poenget.

Når det til forbruk på elbil så har mange her trolig liten erfaring. På å kjøre korte turer på noen km til nærmeste butikk blir strømforbruket til bla. oppvarming skyhøyt. Et godt alternativ til såkalt forvarming er kupevarmer med tidsur eller bluetooth-connection. Dette er for mange et langt bedre alternativ enn en app som ikke virker.

Glemte å nevne alle de som ikke får kjøpt strøm til veiledende pris hjemme, men må kjøpe gjennom sameiet til sjokkpris. I tillegg til ladestasjon og administrasjonskostnader. Så kommer hurtigladingen på langtur i tillegg. 

Et ustanselig mas med feilmeldinger som krever hyppige verkstedbesøk er et problem, ofte uten at de finner noe galt. Plutselig er ikke bilen ladet i løpet av natten, og i ny og ne er 12V tomt for strøm. Slike problemer har man aldri med fossilbil.

Elbil er ikke noe alternativ om man kun må hurtiglade og kun har gateparkering hjemme. Folk som ikke liker teknologi vil slite med å få brukt bilen.

Mest av alt høres det ut som du har vært veldig uheldig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...