t0bben Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Har planer om og bygge oppe en helt ny pc fra bunn og grunn. Er litt usikker på hvilket hovedkort jeg skal velge. Det jeg vet er at jeg skal ha socket A, mer en det vet jeg egentlig ikke. Jeg er villig til og bruken en god del penger for å et veldig bra kort... Noen som har noe forslag til hva jeg bør/kan kjøpe? Lenke til kommentar
zaico Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 abit nf7s-v2 er nok det beste kjøpet, hold deg langt unna asus a7v8x-vm Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 (endret) abit nf7s-v2 er nok det beste kjøpet, hold deg langt unna asus a7v8x-vm Hvorfor anbefaler du et nForce2 Ultra 400 basert kort(som forøvrig er meget bra) og deretter ber han holde seg unna et spesifikt VIA basert kort?? Jeg vil heller sagt det slik. Velg et Socket A kort basert på nForce2 Ultra 400 chipsett , ikke et kort basert på VIA chipsett. Med førstnevnte får du også dual-channel DDR støtte som gir bedre minnebåndbredde(husk da å velge par-vis brikker når du skal kjøpe ram for å utnytte dette best mulig). Noen eksempler på bra hovedkort med nForce2 Ultra 400 chipsett: - Abit nf7 v2 (bra overklokking, annerkjent, lav pris og bra hvis du ikke ønsker masse dilldall) - Abit nf7-s v2 (+raid, + mer funksj, bra overklokking, annerkjent, litt dyrere) - Asus A7N8X Deluxe (+raid + mer funksjonalitet, også litt dyrere) - Asus A7N8X-E Deluxe (+raid +nyeste funksjonalitet, men også en del dyrere) - MSI K7N2 DELTA-ILSR (+raid + noe nyere funksjonalitet, også litt dyrere.) Hvis du ønsker et kort uten RAID, Gbit LAN, Dual Lan, firewire og alt mulig annet, men som er best mulig er (edit)Abit nf7-v2 helt klart førstevalget. Ellers ville jeg sett på hva slags funksjonalitet du ønsker og vurdert alle kortene. Endret 3. januar 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Konklusjonen er nok rett, men vil legge til at NF7-S har firewire og s-ata raid. Lykke til med valget! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 (endret) Det har du helt rett i, min feil. Tenkte på Abit NF7(uten -S) V2.0 som også er et godt alternativ om man ikke ønsker alt det ekstra greiene. Ca. 750,-. Endret 3. januar 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
t0bben Skrevet 3. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2004 Viss vi glemmer penger og "fornuft".. Hva er det beste hovedkortet på markedet?? Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Var gjennom den samme tanke-prosessen, og kom etter hvert frem til at for mine behov, var det NF7-S. Hvis du har større behov for p-ata raid enn overklokke-muligheter er kanskje et annet kort tingen for deg. (MSI Delta-ILSR, Gigabyte 7N400pro?, Asus A7N8X-E Deluxe). Desverre er det ganske individuelt, dette her. Lenke til kommentar
t0bben Skrevet 3. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2004 Hva med Gigabyte GA-7NNXP?? Har 4 minneplasser og det jeg leter etter... Hørt noe bra/dårlig om dette kortet?? Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Hva med Gigabyte GA-7NNXP?? Har 4 minneplasser og det jeg leter etter... Hørt noe bra/dårlig om dette kortet?? Dette er kremen av hovedkort til Socket A, og prisen der etter. Funksjonalitet og overklokkingsevne tror jeg ikke kan overgås dette kortet uten modifisering. Av de testene jeg har lest er dette den suverene vinner, men får alltid trekk for høy pris. Ta et søk på Google eller gå på www.mbreview.com sin database å les selv. Lenke til kommentar
Hardfredd Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Se lit på Epox rda3+. Les noen tester og du hvil se at det er et veldig godt hovedkort med muligens de beste overklokkingsegenskapene... Hvis ikke går du for Abit kortet Lenke til kommentar
Zink Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Hva med Gigabyte GA-7NNXP?? Prisguiden har ofte en samling testlinker til det enkelte hovedkort. GA-7NNXP Lenke til kommentar
Vigji^ Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Gå heller for et AMD Athlon 64 system, mer fremtids rettet. Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Gå heller for et AMD Athlon 64 system, mer fremtids rettet. Og cirka 2-3 ganger så dyrt. Vil han ha socket A så la han for guds skyld få lov til det da Det funker bra i flere år enda Lenke til kommentar
Piggsvinet Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Jeg ville valgt dette kortet, det har alt... http://www.hovedkort.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4235 eller dette. http://www.hovedkort.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3338 Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 (endret) Gå heller for et AMD Athlon 64 system, mer fremtids rettet. Og cirka 2-3 ganger så dyrt. Vil han ha socket A så la han for guds skyld få lov til det da Det funker bra i flere år enda Prøv heller med 2-300 kroner dyrere. xp3000+ = 1631 A64 3000+ = 1975 kr + at A64 yter mye mer Endret 3. januar 2004 av AMDguru1 Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Gå heller for et AMD Athlon 64 system, mer fremtids rettet. Og cirka 2-3 ganger så dyrt. Vil han ha socket A så la han for guds skyld få lov til det da Det funker bra i flere år enda Prøv heller med 2-300 kroner dyrere. xp3000+ = 1631 A64 3000+ = 1975 kr + at A64 yter mye mer Det er utvilsomt et mye bedre valg. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 (endret) abit nf7s-v2 er nok det beste kjøpet, hold deg langt unna asus a7v8x-vm Hvorfor anbefaler du et nForce2 Ultra 400 basert kort(som forøvrig er meget bra) og deretter ber han holde seg unna et spesifikt VIA basert kort?? Jeg vil heller sagt det slik. Velg et Socket A kort basert på nForce2 Ultra 400 chipsett , ikke et kort basert på VIA chipsett. Med førstnevnte får du også dual-channel DDR støtte som gir bedre minnebåndbredde(husk da å velge par-vis brikker når du skal kjøpe ram for å utnytte dette best mulig). DUAL gir ubetydelig økning. Dette er et dårlig tips! Kjøp 1 minnebrikke dersom HK kun støtter 2x400MHz minnebrikke så kan du oppgradere senere! Noen eksempler på bra hovedkort med nForce2 Ultra 400 chipsett: - Abit nf7 v2 (bra overklokking, annerkjent, lav pris og bra hvis du ikke ønsker masse dilldall) - Abit nf7-s v2 (+raid, + mer funksj, bra overklokking, annerkjent, litt dyrere) - Asus A7N8X Deluxe (+raid + mer funksjonalitet, også litt dyrere) - Asus A7N8X-E Deluxe (+raid +nyeste funksjonalitet, men også en del dyrere) - MSI K7N2 DELTA-ILSR (+raid + noe nyere funksjonalitet, også litt dyrere.) Fin oppsumeering MSI kortet har bra bundle i tilegg og er lettere å monter ofte da det er fysisk mindr. Er svært brukervenlig for de litt mindre erfarne mtp. uppdatering etc. MSI har mange bra prg. som følger med og er svært stabil, men styr unna TwinMOS brikker for ikkerhetskyld om du velger dette. Velger likevell å anb. dette! EDIT: Mange skriveliefer ... kald på fingrene (det SNØR i Stavanger!) Endret 3. januar 2004 av JEG76 Lenke til kommentar
zaico Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 abit nf7s-v2 er nok det beste kjøpet, hold deg langt unna asus a7v8x-vm Hvorfor anbefaler du et nForce2 Ultra 400 basert kort(som forøvrig er meget bra) og deretter ber han holde seg unna et spesifikt VIA basert kort?? Jeg vil heller sagt det slik. Velg et Socket A kort basert på nForce2 Ultra 400 chipsett , ikke et kort basert på VIA chipsett. Med førstnevnte får du også dual-channel DDR støtte som gir bedre minnebåndbredde(husk da å velge par-vis brikker når du skal kjøpe ram for å utnytte dette best mulig). Noen eksempler på bra hovedkort med nForce2 Ultra 400 chipsett: - Abit nf7 v2 (bra overklokking, annerkjent, lav pris og bra hvis du ikke ønsker masse dilldall) - Abit nf7-s v2 (+raid, + mer funksj, bra overklokking, annerkjent, litt dyrere) - Asus A7N8X Deluxe (+raid + mer funksjonalitet, også litt dyrere) - Asus A7N8X-E Deluxe (+raid +nyeste funksjonalitet, men også en del dyrere) - MSI K7N2 DELTA-ILSR (+raid + noe nyere funksjonalitet, også litt dyrere.) Hvis du ønsker et kort uten RAID, Gbit LAN, Dual Lan, firewire og alt mulig annet, men som er best mulig er (edit)Abit nf7-v2 helt klart førstevalget. Ellers ville jeg sett på hva slags funksjonalitet du ønsker og vurdert alle kortene. Det asus kortet er også et nforce2 kort, men det har værdens dårligste bios. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 (endret) eh... nei... asus a7v8x-vm er et VIA koprt (derav V-en) nVidia nForce220D A7N266-VM SE nVidia nForce2-ST A7N8X Deluxe A7N8X-E Deluxe nVidia nForce2-S A7N8X nVidia nForce2-400 A7N8X-X nVidia nForce2 IGP A7N8X-VM A7N8X-VM/400 VIA KT600 A7V600 A7V600-X VIA KT400 A7V8X A7V8X-X VIA KM400 A7V8X-MX A7V8X-MX SE VIA KM266 A7V266-MX Endret 3. januar 2004 av JEG76 Lenke til kommentar
zaico Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 (endret) eh... nei...asus a7v8x-vm er et VIA koprt (derav V-en) nVidia nForce220D A7N266-VM SE nVidia nForce2-ST A7N8X Deluxe A7N8X-E Deluxe nVidia nForce2-S A7N8X nVidia nForce2-400 A7N8X-X nVidia nForce2 IGP A7N8X-VM A7N8X-VM/400 VIA KT600 A7V600 A7V600-X VIA KT400 A7V8X A7V8X-X VIA KM400 A7V8X-MX A7V8X-MX SE VIA KM266 A7V266-MX Mener det er et mini atx nforce 2 kort, trodde vertfall det. Endret 3. januar 2004 av zaico Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå