Gå til innhold

Hvordan bli sveiser? Lære seg sveising

LMH1

Anbefalte innlegg

Hei hva kreves det å bli profesjonell sveiser? alt fra biler, til fly og båter etc?

Til hobbybruk? for det som er vel problem rust og blanding av metaller kan gi dårlig result over tid.

Å bygge pc kabinett er vel kanskje ikke så vanskelig men usikker på om det er forskjell sveisemetode på aliminium og andre metaller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aluminium er visst vanskeligere å sveise enn stål. Ellers har jeg kun litt erfaring med MIG-sveising med flux-tråd på bil. Forholdsvis enkelt å lære seg, så lenge man ikke er så nøye på hvordan det ser ut. 

Diverse yrkesfag på videregående har vel sveising som en del av opplæringen. I tillegg finnes det sikkert kurs. Ellers har jeg lært meg det lille jeg kan om sveising via YouTube.

• Liker 1
Lenke til kommentar

gMen har du erfaringer hvilken yrkesgren det er? vertfall de litt spesialiserte? kan man få jobb hvis man lærer på youtube? for vil jo tro de fleste krever fagbrev særlig innen motor fra sykler til biler\båter og moped etc.

Eller typisk nybegynner feil som kan gi ubrukelig resultat for finnes vel ulike grader av kvalitet som betong styrker og svakheter, så er vel ekstra risiko å kjøpe billig utstyr fra ebay.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis du vurderer å bli proff sveiser så er det viktig å tenke på helseaspektet. Jeg vet ikke hvor mye bedre industrien har blitt på ventilasjon og avsug i disse dager, men i hvert fall før når du satt i trange kroker og sjakter, og røykla lungene dine med røyk fra flussmiddelet så ga det deg luftveisplager i senere år.

For en hobbysveiser så er ikke dette så mye å tenke på, men for en som sitter i denne røyken fra 8 til 4 hver dag så kan man vel så greit slå av noen år på forventet levealder.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Hvis du vurderer å bli proff sveiser så er det viktig å tenke på helseaspektet. Jeg vet ikke hvor mye bedre industrien har blitt på ventilasjon og avsug i disse dager, men i hvert fall før når du satt i trange kroker og sjakter, og røykla lungene dine med røyk fra flussmiddelet så ga det deg luftveisplager i senere år.

For en hobbysveiser så er ikke dette så mye å tenke på, men for en som sitter i denne røyken fra 8 til 4 hver dag så kan man vel så greit slå av noen år på forventet levealder.

Jeg kan ikke svare for alle sveisere, men hos oss er det ingen sveiser som begynner med noe før friskluftmaske er på. 

Untaket er punkting og sveising ute i det fri. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (15 minutter siden):

Tror det er forventet de som jobber profesjonelt med dette er det helse miljø og sikkerhet, men vet ikke hvor godt det følges i bedrifter samt opplæring. Vet ikke om man i byggebranskjen kan kreve erstattning hvis slik bevist ungås ved å spare penger?

Er f.eks forbudt å ha bly og asbet i nye produkter, men alikevell er det godt mulig enkelte skaffer billig på ebay selv bedrifter for å spare penger.

Generielt vil jeg si de i kina er langt mere plaget her, får elendig lønn og slike ting blir nedproritert.

Ser ut som er ganske god lønn hvis man er fagutlært 467 880 kr men hvordan er det for ikke faglærte halvparten?

Selv om de produser samme er godt mulig faglerte gjør bedre jobb og på kortere tid.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du finner neppe noen som er villige til å ansette sveisere uten at de har noe form for kursbevis eller sveisesertifikat. Vi har profesjonelle sveisere her på jobb i tillegg til "hobbysveisere" og kvalitetsforskjellen på arbeidet er enorm. Til og med mellom sveisere med mer eller mindre erfaring.

Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Hvordan bli sveiser? Lære seg sveising
kremt skrev (7 minutter siden):

En drøss med folk har fått førerkort for buss og lastebil, og så jobbet som det et par måneder etterpå før de sluttet. Ble et billig førerkort det.

Heldigvis er sveisesertifikat noe rimeligere enn førerkort på lastebil eller buss. Staten burde hatt kriterier om at man måtte kunne jobbe med dette i 4-5 år, ellers så måtte de betale kostnaden tilbake til staten. Samme som mange arbeidsgivere gjør det i forhold til å koste på ansatte førerkort.

Men er en fordel at det stilles krav til folk når de blir påspandert noe av staten uavhengig av kostnad. 

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (11 timer siden):

NAV vil ikke kurse noe som helst med mindre du har et jobbtilbud hvor kurset/kompetansen kreves. Har prøvd lignende selv flere ganger. Måtte betale kurset selv.

ikke nødvendigvis, men som hovedregel stemmer dette, det finnes alltids unntak , spesielt om du har vært arbeidsledig lenge. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (21 timer siden):

En drøss med folk har fått førerkort for buss og lastebil, og så jobbet som det et par måneder etterpå før de sluttet. Ble et billig førerkort det.

Nav sier selv dette må være spessielt untak der det ikke er noen alternativer, så er vel ofte problemet de som får hjelp av nav og ikke klarer å skaffe jobb selv størst sansynlig ikke følger kravene å få førerkort i utgangspunktet.

Sitat

ikke nødvendigvis, men som hovedregel stemmer dette, det finnes alltids unntak , spesielt om du har vært arbeidsledig lenge. 

Hva er lenge? over 6 måneder sammenhengde? eller over 1 år?  For godt det vil alltid finnes noen som har vært arbeidsledig i lengere periode, for er forskjell på permitering og oppsigelse.

For sliter å se selv om sveitser er muligens bedre betalt, en å jobbe innenfor IKT er jo risikoen for å bli utsatt som slave tilstede i slike perioder, man ønsker ikke jobber man må leve på trygd eller sosialstødnad resten av livet eller gå over til uføretrygd. Men er jo spørsmålet hvis man velger feil gren kan det tenkes det blir problem på sikt.

For er vel litt vanskelig uten for IT siden er vel der jeg har best utdannelse, og salg og service har vel hatt, men får jo lyst å bli elektrikker delevis også. Men problemet det kreves vel både bil og sertifisering. Så  man kunne vel jobbe i butikk men tror sansynligheten er vel liten. for tror jeg ikke vil klare å drive egen bedrift, for er veldig vanskelig å tjene 300 000 i året alene vertfall. Er større risiko for å faktisk på stor tap.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...