Gå til innhold

Norske myndigheter ser på mulighetene for å etablere en egen nasjonal nettsky [Ekstra]

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med dette er kanskje at en av de store fordelene med de offentlig tilgjengelige skytjenestene som Azure og AWS er at de innoverer på tjenester. En "offentlig sky" for det offentlige Norge regner jeg at primært vil være IAAS + evt. Openshift/Kubernetes. En slags glorifisert hosting-plattform, altså.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, HK76 said:

En "offentlig sky" for det offentlige Norge regner jeg at primært vil være IAAS + evt. Openshift/Kubernetes. En slags glorifisert hosting-plattform, altså.

Dersom det blir tilfelle så forstår jeg ikke hvordan en "ny offentlig sky i Norge" vil være forskjellig fra dagens allerede etablerte datasenter fra Atea, Basefarm, TietoEvry med flere.  Hvorfor skal staten alltid lage noe selv når det finnes gode aktører på markedet allerede? 

Lenke til kommentar

Altså hadde Difi (digdir) funger så hadde de kjøpt lisenser for hele offentlig norge inn ifra aktører slik som Microsoft, AWS Gsuit etc og ikke noe vær enkelt etat,kommune etc ikke fikk lov og kjøpe dette selv. Da hadde nok Microsoft bygget et Goverment Cloud for Norge slik som de har i Tyskland, England og USA hvor innkjøp er sentralisert. 

Norge hadde spart mrd på dette også der lille --sett inn navn--- skal kjøpe inn  200 lisenser til ditt og datt kontra staten kjøper in 250000. 

Samme gjelder selve bruken av Azure, AWS etc.der en avtale fremforhandles fra et sentralt hold. 

3 minutes ago, Øystein H said:

Dersom det blir tilfelle så forstår jeg ikke hvordan en "ny offentlig sky i Norge" vil være forskjellig fra dagens allerede etablerte datasenter fra Atea, Basefarm, TietoEvry med flere.  Hvorfor skal staten alltid lage noe selv når det finnes gode aktører på markedet allerede? 

Fordi staten  går etter buzzord og veit ikke hva de snakker om, hva er neste? staten stal lage sin egen Windows?

Endret av -Night-
Lenke til kommentar

Det er på høy tid at dette spørsmålet blir løftet. Nå gjelder det bare at den denne nettskyen bygges med standard friprog komponenter f.eks. Openstack med en variant av Kubernetes på toppen og at man unngår innlåsing i proprietær og gammeldags sw-teknologi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har hatt public cloud IaaS basert på Openstack i drift siden 2014. Med norske eiere, i norske datasentere.

Vi har observert at våre kunder kjører applikasjoner og tjenester for stat, kommune, helse, bank, forsikring.. Jeg estimerer at ca. 90% av de aktive tjenestene kjører i kontainer-baserte miljøer.

Innovasjon på tjenester er vanskelig uten kapital, det er ikke så lett å finne i Norge.

Lenke til kommentar

En statlig skyløsning er vel egentlig ikke noe vi vil ha, vel? Det blir jo åpenbart en helt åpen bakdør inn for samtlige E-tjenester i en slik tjeneste. Ikke bare skal vi overvåke i praksis all internettrafikk i Norge, men vi skal også lagre all informasjon om oss i E-tjenestene sine servere?

Vi har en norsk skyløsning allerede: Jottacloud. De klarer sikkert å få på plass en løsning for Staten dersom det er behov.

Lenke til kommentar
DBS skrev (18 timer siden):

Jottacloud er en løsning for synkronisering av mapper, ala Dropbox.

Her er det snakk om infrastruktur og tjenester for å produsere alt annet..

Tror ikke du fikk med deg siste setning: "de klarer sikkert å få på plass en løsning for Staten dersom det er behov".

Deter helt åndssvakt at vi i 2020, etter alle personvernskandalene som har vært, skal diskutere om vi skal ha en statlig skytjeneste for å håndtere persondata om innbyggerne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...