Thorny Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 Planlegger å kjøpe ny maskin ifra Komplett. Regner med at det fremdeles vil ta en stund før 3080s er i stock der, og det er helt ok. Har en maskin som funker bra og har ikke kjempehastverk. Jeg har dog noen spørsmål angående plattformer. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å gå for Intel fordi Intel i nyere tid har vært gamer's choice i en del år, men Ryzen ser sterkere ut nå? Vanlig SSD eller M2? Ytelsesforskjellen på de to virker ikke så stor under realistiske forhold. Men M2 er heller ikke så dyr lenger? M2 ser også ut til å ha lengre levetid? Utgjør minnetype en stor forskjell? Er det noe vits å gå for mer enn 16GB minne? Hvor mye overhead (i form av watt) burde jeg ha på PSU? Regner ikke med å oppgradere noe særlig i fremtiden, men man vet jo aldri. Og nye GPU'er spiser jo masse wattage. Hvor mye bør jeg ha for å være "future proof" uten å bytte hovedkort og CPU? Er det noe særlig å tjene på å gå for vannkjøling? Jeg er dårlig på maintenance. Pleier bare spraye vifter med trykkluft. Takk! Lenke til kommentar
J-nome Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 3 hours ago, Thorny said: Planlegger å kjøpe ny maskin ifra Komplett. Regner med at det fremdeles vil ta en stund før 3080s er i stock der, og det er helt ok. Har en maskin som funker bra og har ikke kjempehastverk. Jeg har dog noen spørsmål angående plattformer. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å gå for Intel fordi Intel i nyere tid har vært gamer's choice i en del år, men Ryzen ser sterkere ut nå? Vanlig SSD eller M2? Ytelsesforskjellen på de to virker ikke så stor under realistiske forhold. Men M2 er heller ikke så dyr lenger? M2 ser også ut til å ha lengre levetid? Utgjør minnetype en stor forskjell? Er det noe vits å gå for mer enn 16GB minne? Hvor mye overhead (i form av watt) burde jeg ha på PSU? Regner ikke med å oppgradere noe særlig i fremtiden, men man vet jo aldri. Og nye GPU'er spiser jo masse wattage. Hvor mye bør jeg ha for å være "future proof" uten å bytte hovedkort og CPU? Er det noe særlig å tjene på å gå for vannkjøling? Jeg er dårlig på maintenance. Pleier bare spraye vifter med trykkluft. Takk! 1. Spennende tider akurat nå. I dag slippes mer info om AMD sin første PCIe4.0 CPU, Intel kommer kanskje med sin i mars 2021. Dog på 14/10nm. Intel har utsatt sin 7nm prosess 2022/23. Kort fortalt kan det virke som Intel har havnet litt bakpå teknologisk og sliter med å løse den utfordringa, men de har alikevel klart å få gode resultater i spill. Har kun hatt Intel før og er vel først nå jeg faktisk vurderer AMD. 2. Ytelsesmessig er det vel på grensa til å være så nært at man ikke nødvendigvis merker det. Akkurat nå i allfall. 3. https://www.youtube.com/watch?v=utWnjA4NzSA 4. Mja. Mange vil vel si at du klarer deg med 16 og det er sant, men prisforskjellen er ikke så stor. Og det gir mer rom for å gjøre mange ting samtidig. Ha browseren oppe, youtube i bakgrunn, samtidig som du spiller spill. Er ikke så mye at du trenger 32 Gb, men at 16 Gb er et sted fler og fler kommer opp i med "vanlig" bruk. Spill med stor åpne verdner kan også gli lettere da de har mer rom å spille på. 5. Hakke peil. 6. Mange gode grunner til å gå for vannkjøling. Finnes kit som skal gjøre det veldig enkelt, men jeg er litt som deg og gidder ikke tenke på vedlikehold og ikke overklokker jeg heller. Så da foretrekker jeg vifte kjøling. Såklart ofte noe annet en stock kjøler om så bare for støyen sin del. 1 Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 12. oktober 2020 Del Skrevet 12. oktober 2020 J-nome skrev (På 8.10.2020 den 8.46): 1. Spennende tider akurat nå. I dag slippes mer info om AMD sin første PCIe4.0 CPU, Intel kommer kanskje med sin i mars 2021. Dog på 14/10nm. Intel har utsatt sin 7nm prosess 2022/23. Zen 3, eller Ryzen 5xxx er ikke AMD sin første CPU med PCIe 4.0, dagens Ryzen prosessorer (Zen 2) har PCIe 4.0. Det er riktig at Zen 3 vil ha 7nm TSMC, men det har også dagens Ryzen prosessorer, Zen 2, Ryzen 3xxx. Intel på sin side vil ha 14nm FinFet også på kommende Rocket Lake som slippes i Januar (1Q 2021). Intel Rocket Lake vil i likhet med Zen 3 ha PCIe 4.0. J-nome skrev (På 8.10.2020 den 8.46): Kort fortalt kan det virke som Intel har havnet litt bakpå teknologisk og sliter med å løse den utfordringa, men de har alikevel klart å få gode resultater i spill. Har kun hatt Intel før og er vel først nå jeg faktisk vurderer AMD. Til programmering, redigering og arbeid er Ryzen bedre, men når det gjelder gaming er fremdeles intel i klar ledelse. Intel har bedre IPC (instructions per cycle) og binning på sine prosessorer, som er viktig for gaming, her ligger faktisk AMD en del bak. Thorny skrev (På 8.10.2020 den 4.27): Planlegger å kjøpe ny maskin ifra Komplett. Regner med at det fremdeles vil ta en stund før 3080s er i stock der, og det er helt ok. Har en maskin som funker bra og har ikke kjempehastverk. Jeg har dog noen spørsmål angående plattformer. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å gå for Intel fordi Intel i nyere tid har vært gamer's choice i en del år, men Ryzen ser sterkere ut nå? Ryzen er fremdeles svakere til gaming, skal du ha 3080 eller 3090 kjøper man ikke Ryzen, de skjermkortene blir ganske bottlenecket av dagens Ryzen 3xxx. Her er en benchmark som sammenligner Ryzen 3950x og Intel 10900k, begge prosessorene er på stock og uklokket: https://www.techspot.com/article/2103-amd-vs-intel-rtx-3080/ I flere spill scorer 3080 kortet 20-30% dårligere med Ryzen prosessoren, noe som er en god del. Hadde vi overklokket prosessorene hadde Ryzen kommet enda dårligere ut, Intel er mer strømeffektiv enn AMD, og overklokker mye bedre enn AMD. Det som er viktig å få med her er at 3950x som yter dårligst er bygget med 7nm TMSC og har PCIe 4.0. 10900k som yter vesentlig bedre er bygget på 14nm FinFet og har kun PCIe 3.0. Med andre ord har nm og PCIe mellom ulike arkitekturer ingenting å si når man skal måle spillytelse. Men nå har AMD vist tidlere med skjermkort at de ikke er gode til å utnytte krymping av node. For meg kan det virke ut som AMD tar en del snarveier, kun for å være først. Resultatet blir at ytelsesløftet som kunne kommet av krympingen uteblir. Men verken kommende Zen 3 fra AMD eller kommende Rocket Lake fra Intel er interessant, da begge bruker gammel teknologi. Skal man kjøpe prosessor for gaming og kan vente, så kjøper man Intel Alder Lake som kommer 3Q i 2021. Det blir første socket med DDR5 minne. AMD på sin side kommer ikke med DDR5 før i 2022/23, men AMD har enda ikke bekreftet dette. Intel er iværtfall ikke bakpå teknologimessig, de tar seg kun tid Thorny skrev (På 8.10.2020 den 4.27): Vanlig SSD eller M2? Ytelsesforskjellen på de to virker ikke så stor under realistiske forhold. Men M2 er heller ikke så dyr lenger? M2 ser også ut til å ha lengre levetid? Spørs hva PCen skal brukes til. Hvis det er gaming så er det ikke noe merkbar forskjell. Både SSD og M.2 skal ha lik levetid, det er bygget på samme teknologi. Forskjellen er at SSD må kobles til med SATA(n) kabel, og det kan strupe ytelsen om man har gammalt hovedkort og CPU. Jeg ville bare gått for rimeligste alternativ om jeg var deg, i 99% av tilfeller vil du nok ikke merke noe forskjell. Thorny skrev (På 8.10.2020 den 4.27): Utgjør minnetype en stor forskjell? Ja, men minnehastighet er ikke alt, timing skal også være god. Man vil ha raskest mulig minne, med lavest mulig timing. Et eksempel er disse to minnebrikkene: https://www.komplett.no/product/1133603/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-lpx-ddr4-3600mhz-16gb https://www.komplett.no/product/1139426/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-ddr4-3600mhz-16gb Begge brikkene har 3600mhz, men gskill trident z brikkene er bedre, fordi de har bedre timing. Corsair er 3600mhz CL18, men Trident Z er 3600Mhz CL16. Mhz, altså frekvens burde være høyest mulig, mens CL, altså timings burde være lavest mulig. Står valget mellom høy frekvens og lav CL, går du for høy frekvens. Fordi CL kan du justere ned i BIOS selv, men det er litt arbeid. Jeg ville kjøpt 3600mhz eller høyere, iværtfall ikke kjøp noe under 3200mhz. Thorny skrev (På 8.10.2020 den 4.27): Er det noe vits å gå for mer enn 16GB minne? Nei, velg alltid raskere minne over mye minne. Det er foreksempel bedre å ha 16GB minne på 4000mhz, enn 32GB minne på 2133mhz, fordi: 1) Raskere minne gir mer fps. 2) Når minnet er raskere, bruker PCen mindre minnnemengde. Kan komme med et eksempel. Tok en benchmark på PCen til en kamerat av meg, han brukte standard 2133mhz med CL15, jeg brukte 4000mhz CL16 på min PC. Det som var interessant var at vi brukte helt like innstillinger og oppløsning, men minnebruken var vesentlig høyere hos kameraten min som brukte tregt minne. Minnebruken min holdt seg under 5GB, mens minnebruken på den andre PCen lå opp mot 9GB. Med andre ord, jo raskere minne du har, jo mindre minne trenger du, fordi minnet jobber raskere. Kjøp 16GB med raskt minne, er poengløst å kjøpe 32GB per i dag. Da kan du heller oppgradere senere om det skulle bli behov. Per i dag er minecraft eneste spillet jeg har klart å pushe opp til 15GB minne, men det var 4K oppløsning med 4K teksturer og full render distance. J-nome skrev (På 8.10.2020 den 8.46): Mja. Mange vil vel si at du klarer deg med 16 og det er sant, men prisforskjellen er ikke så stor. Og det gir mer rom for å gjøre mange ting samtidig. Ha browseren oppe, youtube i bakgrunn, samtidig som du spiller spill. Er ikke så mye at du trenger 32 Gb, men at 16 Gb er et sted fler og fler kommer opp i med "vanlig" bruk. Spill med stor åpne verdner kan også gli lettere da de har mer rom å spille på. Spill vil ikke gli lettere når de har mer minne å spille på. Det eneste som skjer er at de allokerer mer minne, i tilfelle programmet trenger det senere. Bildeflyten vil derimot ikke påvirkes av dette, og man vil ikke få bedre fps. Har man mye minne på PCen kan det i enkelte spill skape en illusjon av at spillet bruker mer minne enn det faktisk trenger, fordi programmet holder av minne. Thorny skrev (På 8.10.2020 den 4.27): Hvor mye overhead (i form av watt) burde jeg ha på PSU? Regner ikke med å oppgradere noe særlig i fremtiden, men man vet jo aldri. Og nye GPU'er spiser jo masse wattage. Hvor mye bør jeg ha for å være "future proof" uten å bytte hovedkort og CPU? Viktigste med en PSU er at den har en god sertifisering. Mange PSUer selges med PLUS80, og bronsje, sølv, gull eller platinum sertifisering. Det er en garanti på både hvor lenge PSU skal holde, og at den faktisk kan levere ut så mye watt som det reklameres for. Kjøper du en 750/850W med PLUS80 gull sertifisering så burde det holde lenge. Selv har jeg en 1000W platinum, så du kan selvsagt gå høyere om lommeboka tillater det Thorny skrev (På 8.10.2020 den 4.27): Er det noe særlig å tjene på å gå for vannkjøling? Jeg er dårlig på maintenance. Pleier bare spraye vifter med trykkluft. Fordelen er at du kan frakte varmen ut av kabinettet, og vekk fra andre deler som hovedkort, minne, GPU. Hvis du aldri har gjort vannkjøling ville jeg anbefalt en ferdig AIO. Søk opp Corsair H serien, de har en del greie kjølere. Hvor storradiator du skal velge (antall vifter) avhenger av om du skal overklokke, og hvilke CPU du går for. 1 Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 12. oktober 2020 Del Skrevet 12. oktober 2020 Med tanke på M.2 vs SSD så vil M.2 gi mindre kabelsalat og burde ut fra bare det være vel verdt det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå