Gå til innhold

Student gjeld - bør den betales raskest mulig_

Anbefalte innlegg

Hei diskusjon, jeg er 31 år og har fortsatt 210 000NOK kroner i student gjeld som skal betales over 12 år med en nåværende nominell rente på 1.539 og effektiv rente på 1.420. Jeg fått jobbet meg opp penger til å nedbetale alt på en gang, dog vil det ende med at jeg bare har 20 000 NOK til overs.

Jeg har alltid hørt fra alle rundt meg at det er så billig å ha dette lånet men nylig tok jeg en titt på hvor mye jeg har betalt og fant ut at en svimlende stor sum var renter.

Jeg skjønner ikke hvordan den nominelle renten fungerer for lånet mitt og derfor er jeg ikke sikker på hva jeg bør gjøre. 

1) Jeg vurderer å nedbetale hele lånet for å slippe den renta.

2) Jeg vurderer å nedbetale to tredjedeler av lånet for å slippe det meste av renta men holde mer penger i bakhånd for ting som skulle komme opp, dog er det tvilsomt at jeg trenger det til noe.

Er det noen som kan hjelpe meg å forstå hvordan det vil lønne seg å betale dette lånet? Lånekassen var ikke mye til hjelp da jeg spurte om hjelp til å forstå lånet og potensielle sparinger.

På forhånd takk.

Endret av KjekkasGjeld
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a905b...704
KjekkasGjeld skrev (59 minutter siden):

Hei diskusjon, jeg er 31 år og har fortsatt 210 000NOK kroner i student gjeld som skal betales over 12 år med en nåværende nominell rente på 1.539 og effektiv rente på 1.420. Jeg fått jobbet meg opp penger til å nedbetale alt på en gang, dog vil det ende med at jeg bare har 20 000 NOK til overs.

Jeg har alltid hørt fra alle rundt meg at det er så billig å ha dette lånet men nylig tok jeg en titt på hvor mye jeg har betalt og fant ut at en svimlende stor sum var renter.

Jeg skjønner ikke hvordan den nominelle renten fungerer for lånet mitt og derfor er jeg ikke sikker på hva jeg bør gjøre. 

1) Jeg vurderer å nedbetale hele lånet for å slippe den renta.

2) Jeg vurderer å nedbetale to tredjedeler av lånet for å slippe det meste av renta men holde mer penger i bakhånd for ting som skulle komme opp, dog er det tvilsomt at jeg trenger det til noe.

Er det noen som kan hjelpe meg å forstå hvordan det vil lønne seg å betale dette lånet? Lånekassen var ikke mye til hjelp da jeg spurte om hjelp til å forstå lånet og potensielle sparinger.

På forhånd takk.

Det svarer seg å ha dette lånet fremfor å f.eks. ta opp mer lån på bolig da studielånet er et usikret og personlig lån. Det er og lett å utsette betalinger og renter i forskjellige situasjoner. Det betyr:

Du vil ha mindre lån på huset ditt som potensielt gir bedre rente eller mulighet til dyrere hus. 

Lånet forsvinner om du dør slik at dine arvinger slipper å regne med det i boet. 

Om du blir ufør, arbeidsledig e.l. kan det i beste/verste fall falle bort. 

Du kan antakeligvis finne måter å investere pengene du har spart opp og få mer igjen for dem enn renta i lånekassen. 

Anonymous poster hash: a905b...704

Lenke til kommentar

Hvilke planer har du for jobb og karriere?

Generelt i livet, med mindre man er ekspert på hvordan lån, juss, økonomi og finans fungerer, hvordan man skal trikse dette til sin fordel, så er det best å stå uten gjeld og betale renter i årevis. Må ha en klar plan.

Lenke til kommentar

Du bør absolutt sette pengene i et globalt indeksfond. Her er rentene historisk sett endel høyere en på studiegjelden. 

Du vil sitte igjen med litt mindre å bruke på pepsi max og sjokolade hver måned da du må betale ned studielånet over tid, men på lang sikt vil du sitte igjen med med penger pga. renteforskjellen.

I tillegg til dette er jo momentet som er nevnt over, at du enkelt kan få betalingsutsettelse om du trenger det, og at det er et personlig lån som forsvinner om du dør.

Lenke til kommentar

Hei alle,

Jeg forstår argumentene for å beholde lånet, men jeg gambler forhåpentligvis med gode odds på at jeg ikke dør i de neste 10 åra.

Jeg er god på å tjene penger men ikke så god på la pengene mine jobbe for seg selv. Dette med indexfond og så videre kommer ikke til å være en del av min plan så jeg håper dette hjelper og kan gi meg råd innenfor min komfort sone.

Hjertelig takk for at dere har tatt dere tid til å hjelpe meg!

Lenke til kommentar

Du trenger ikke mye innsikt for å kjøpe et globalt indeksfond. Det er heller ikke slik at det er utrygt, det kan svinge litt, men statistisk sett kommer du til å tjene mye mer på å la pengene stå der fremfor å nedbetale studielån eller ha dem stående på en høyrentekonto. Du kan selge når som helst, og ha pengene på konto igjen innen et par dager.

Hvorfor noen ikke ønsker å maksimere (mulig) avkastning på pengene sine, når det er så enkelt, forstår jeg ikke.

Men, dersom du absolutt ikke skal investere dem i et globalt indeksfond bør du vurdere om du i fremtiden skal kjøpe en bolig eller bil, og om du i så fall trenger denne egenkapitalen. Hvis dette heller ikke er tilfelle er det like greit å bare nedbetale studielånet, da rentene på høyrente nå er lavere enn lånerenten.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Dersom du ikke eier bolig, men har planer om å kjøpe bolig -> bruk pengene på bolig.

Dersom du allerede eier bolig og har boliglån -> bruk pengene på å betale ned deler av boliglånet.

Dersom du ikke har boliglån og ingen planer om fremtidig boliglån + er komfortabel med litt risiko -> sett pengene på globalt aksjefond.

Dersom du ikke har boliglån og ingen planer om fremtidig boliglån + ikke ønsker noen form for risiko -> betal ned lånet, og vurder eventuelt å spare litt hver måned i globalt aksjefond.

Lenke til kommentar

Ved nyttår vil min BSU-rente settes ned, og jeg vil ha:

Sparekonto 0,35%: 95 k

BSU 0,30%: 375 k

Boliglån eff. 1,41%: 425 k

Studielån eff. 1,44%: 85 k. 

Kommer til å bruke BSU til å betale ned på boliglånet, slik at det blir:

Sparekonto 0,35%: 95 k

Boliglån eff. 1,41%: 50 k

Studielån eff. 1,44%: 85 k. 

Det er fristende å betale ned boliglånet i sin helhet med halvparten av sparepengene, og bruk de neste månedene til å bli kvitt studielånet også. 

Det vil være mer lønnsomt å putte pengene i fond enn å betale ned lånene, men det er en forlokkende tanke å bli gjeldfri... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...