11ELB Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 Hei. Har en innlevering som jeg ikke får helt til, og lurte på om noen kunne hjulpet meg? Oppgave A er jo grei da denne er litt selvforklarende, men har større problemer med B og C.... Noen som har en god fremgangsmåte? Til et trefase 380 V/ 50 Hz nett er det tilkoblet en motor merket 10 kW med en effektfaktor cos φ = 0,7 og en virkningsgrad η = 0,78. Motoren går under normal drift i trekantkobling. a) Hvor stor nytteeffekt kan man ta ut fra motorakslingen? b) Beregn strømmen i hver av tilkoblingsledningene til motoren under normal drift. c) Nettleverandøren tillater ikke belastninger med effektfaktor under 0,8 og derfor er det koblet et kondensatorbatteri parallelt med motorviklingene for å fasekompensere, slik at effektfaktoren blir 0,8. Hvor stor strøm trekkes fra hver av fasene L1, L2 og L3 når kondensatorbatteriet er innkoblet. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. oktober 2020 Del Skrevet 7. oktober 2020 (endret) For B foreslår jeg: Tegn opp effekt-trekanten (valgfritt, men pleier å hjelpe for å visualisere) og regne deg frem til tilsynelatende effekt. Deretter regner du deg frem til strømmen via effektformel. For C Her tegner du opp effekt-trekanten og tegner inn "justeringa". Forhåpentligvis fremstår resten av fremgangsmåten som åpenbart. Endret 7. oktober 2020 av geir__hk Lenke til kommentar
11ELB Skrevet 11. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2020 Takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå