Gå til innhold

Direkte torsdag: To store aktører går sammen om nye hydrogen­stasjoner i Norge


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (8 timer siden):

Hvem tror du betaler for hydrogen?

Den er enkel å svare på. Det offentlige, det vil si meg og deg og alle andre som betaler skatt. Hydrogensubsidiefesten har vart ganske mange år nå og det er åpenbart at hydrogenbransjen ønsker at subsidiene skal fortsette lenge lenge lenge lenge.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bare det offentlige. Private investorer har også tapt store summer på hydrogensatsinga som de ble forført/fortalt skulle vokse inn i himmelen, bare de fikk litt penger først.

Odd Reitan svidde vel av rundt 10 mill på Uno-X Kjørbo om jeg husker rett og er i dag ikke på talefot med hydrogenbransjen. Øystein Spetalen har solgt seg litt ned, men er fortsatt tungt inne i NEL og tror nok ikke ballongen når maks størrelse helt ennå.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noen momenter fra seminaret:

- Hydrogenfolket har fortalt at lang og tung-trafikken påtvinger et hydrogen fyllenettverk, slik at hydrogenbiler etter hvert kan komme til dekket bord og fylle hydrogen de også. NEL og Toyota leter nå etter tomt til en hydrogenstasjon i Alna-området og der var planen stikk motsatt: starte med fyllemulighet for hydrogenbiler. Vogntog skulle ikke få fyllemulighet nå i starten, men de hadde sett seg ut en tomt som var stor nok til å potensielt kunne utvide til vogntogfylling senere.

- De snakket også å etablere hydrogenstasjoner ved å sette passeren på kartet og slå en ring på 250 km, for å gi et sammenhengende nettverk av stasjoner man kan bruke på langtur. Da virker det umiddelbart merkelig at de starter med å stilte passeren inn på 16 km fra hydrogenstasjonen på Høvik.

555669097_H2250kmnettverk.png.9d9e6f0c1dca4b5d16b36a8b3a315799.png

- Sonene de har skissert opp med passermetoden gir riktignok overlapp på skissen, men de er kanskje plassert litt vel nært for å gi inntrykk av overlapp? Det virker ikke akkurat gunstig for taxinæringen i byene å etablere HUB-ene i Bygdlandsfjord, Hjelmeland, Sogndal og Dovre. F.eks blir Oslo-Bergen via Hjelmeland en solid omvei. En taxi i Bergen som skal fylle H2 i Sogndal bruker opp 460 km av rekkevidden og 7,5 timer av arbeidsdagen bare på turen innom fyllestasjonen. Flytter man HUB-ene til nærmeste større by så mister man overlappingen. Så rekkeviddeangsten forsvinner jo ikke med dette kartet, i hvert fall ikke om man risikerer å møte på omkjøringer, kø, motvind, eller skal et stykke utenfor disse luftlinjene.

- Edit: Jeg tok noen stikkprøver på radien til passer-ringene som er forklart skal være 2,5 timer radius. De er i praksis ca 3,5 - 4 timer kjøretid i radius.

- Dette gir inntrykk av enten dårlig planlegging, dårlig kartbruk eller bevisst strekking og manipulering.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Nettopp! Det å fylle tanken om natta er en positiv egenskap ved elbiler, ikke en feil eller ulempe. Hydrogenbiler er stuck med gamlemåten å fylle tanken på. Som sagt før, trasig at Toyota ikke reparerer dette viktige punktet fra Mirai v1.0 til v2.0. Det kunne gjort overgangen til hydrogen mye enklere nå som fyllenettverket er mildt sagt begrenset.

Tennes det ikke et lys for deg nå når du endelig bekrefter problemet som Adm.dir i Norgestaxi tar opp og snakker om? 

Elbilens største fordel er muligheten i å starte med 100% SoC og full tank hver morgen. Når man da fjerner den muligheten, og gjør hjemmelading mer linket til gambling enn en garanti for eierskapet med billen, så burde man forstå at bensinbilen er enklere å ha samt utnytte for yrket man har. Da tar det 5 minutter å få 500+km rekkevidde, og trenger man mer, så har man brukt 10 minutter for 1,000km rekkevidde. 

Om du starter dagen din med 30% SoC på en elbil, så vil du måtte gå dagen lang med å finne muligheter for å spotlade den hele tiden. Man starter sjeldent ladingen fra under 5% SoC, og man fullfører ikke over 80% SuC når hastigheten for ladingen er alt for begredelig. Den bilen du normalt ville sagt at har 500km rekkevidde, har i realiteten 375km rekkevidde. På vinteren så har den  i verstefall 225 km rekkevidde med mye småturer, og her risikerer man enda tregere lading igjen. 

Hvor morsomt hadde det vært å satt deg inn i en bil for en 12 timers arbeidsdag, der du vet at du gjennom hele arbeidsdagen må kjempe mot elbilens egenskaper for lading pga du ikke kan lade hjemme alltids? 

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Ikke bare det offentlige. Private investorer har også tapt store summer på hydrogensatsinga som de ble forført/fortalt skulle vokse inn i himmelen, bare de fikk litt penger først.

Odd Reitan svidde vel av rundt 10 mill på Uno-X Kjørbo om jeg husker rett og er i dag ikke på talefot med hydrogenbransjen. Øystein Spetalen har solgt seg litt ned, men er fortsatt tungt inne i NEL og tror nok ikke ballongen når maks størrelse helt ennå.

Ta opp en eller annen hydrogen index, og vis det du prøver å si her i forbindelse med en graf. Hva vil grafen gi deg som svar, og hva blir moralen innenfor timingen for når Spetalen og Reitans inngang i segmentet si? 
 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
bshagen skrev (På 8.10.2020 den 14.07):

Om det pga borettslagene der taxieierne bor (som nevnt) så er det en mye bedre og en billigere (samt MYE tryggere) løsning å få på plass ladere der da, og lage en trekkordning der de får tilbake for strømmen de bruker (om ikke de eier egen bil)

Tror nok borettslagene nå i stort tempo bygger ut ladeplasser. Her hvor jeg bor (Oslo) har to store borettslag bygd ut masse ladeenheter. Så langt er maks 10% av dem i bruk, men dette vil nok endre seg hurtig.

Problemet er større for de som bor i bygårder, men der finnes jo ikke parkeringsplasser så problemet løser seg av seg selv (litt overdrevet)!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (44 minutter siden):

Problemet er større for de som bor i bygårder, men der finnes jo ikke parkeringsplasser så problemet løser seg av seg selv (litt overdrevet)!

Offentlig lading er uansett enklere og bygge ut overalt og mye bedre enn hydrogenstasjoner i Sandvika, for de som bor i bygårdene i Oslo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...