Simen1 Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 (endret) Med i snitt 60 000 km/år og i snitt 60 km/t (når de kjører) så blir det 1000 kjøretimer per år, av årets 8760 timer, eller ca 11,4% kjøretid. Resterende 7760 timer kan potensielt brukes til lading, men det er selvsagt overflødig å lade så mye, så man står i praksis ganske fritt til å velge når man vil lade. Det mest naturlige er jo å saktelade når siste skift gir seg for dagen og skal sove. Da kan man starte neste dag med f.eks 80% fullt batteri, eller helt opp til 100% om man forventer skikkelig trøkk. Om Norgestaxi vil grave sin egen grav, så versågod. Det står sikkert andre aktører klare for å overta både biler og sjåfører, for markedet forsvinner jo ikke selv om én av aktørene sporer av. Men jeg håper jo Norgestaxi leser tråden og får et litt mer nyansert perspektiv på nullutslipps-framtida enn det ensidige NEL og Toyota pusher på de. En helelektrisk taxiflåte innen 2024 krever: Elbiler med god rekkevidde (400+ km) Tilbud om jobblading på taxisentralen for de som ikke har hjemmelader ennå. (ferske sjåfører, sjåfører uten parkeringsmulighet hjemme etc) Noen hurtigladere. En god strategi er å samarbeide med ladeoperatører siden de ofte har ledig kapasitet på kveldstid, i forkant av taxi-rushet og midt på dagen. Man kan også supplere med noen dedikerte hurtigladere ved taxisentralen / pauserommet. I Oslo regner jeg med det er mer enn ett pauserom og WC-muligheter rundt om kring i byen. Man kan også se på muligheten for å bygge pauserom / WC for taxisjåfører ved eksisterende hurtigladere. Taxiselskaper er store aktører og kan forhandle fram bedre ladepriser enn enkeltpersoner. Induktiv lading på noen taxiholdeplasser der det er vanlig å vente på dagtid. F.eks ved sykehus, flyplasser, bysentra osv. Det trengs ikke på alle plasser siden mange har godt med lading etter hjemmeladinga. Biler med lite lading bør prioriteres til egne holdeplasser med induktiv lading og frigjøre plassen til taxiene etter seg når de har ladet nok. Ikke alle taxieiere vil se behov/lønnsomhet i å montere induktiv mottaker, derfor vil det være behov for hurtiglading i tillegg. Beholde noen fossilbiler/PHEV inntil videre. Det går jo vandrehistorier om taxiturer på over 10 timer og da er det kjedelig å ikke kunne tilby det. Men det er jo naturlig å spesialbestille akkurat som man spesialbestiller biler med rullestol-lift, mange barneseter, biler til mer enn 4 passasjerer eller unormalt stor bagasjeplass. Hvis det blir et sammenhengende hydrogennstasjonettverk så kan man se for seg at disse fossilbilene erstattes med hydrogenbiler når den tid kommer. Endret 9. oktober 2020 av Simen1 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 (endret) @Simen1 Det gir null mening å sikte på gjennomsnitt for kjøremønstre for en Taxi. De tjener majoriteten av pengene sine på lengre turer, og turene mellom kommunene står ofte for majoritet av lønningene for de som er heldig i å få disse. Det er jo derfor man ser at enkelte av dem jobber 20 timer døgnet i perioder der de ikke får nok turer, og spesielt langturer. Altså kan en taxi som har kjørt en brøkdel av en annen taxi iløpet av året tjene mer kun basert på type turer de har tatt. Simen1 skrev (14 minutter siden): Elbiler med god rekkevidde (400+ km) Dette er rekkevidde som kan være spist opp iløpet av 3-4 timer. Jeg trur du regner med at en taxisjåfør kjører 7,5 timer i døgnet? Det er jo ikke en regel at det er slik? En Taxisjåfør er ute når folk flest trenger dem. Det betyr at de er på jobb gjennom dagene borte fra venner og familien sin. Altså er det normalt at de jobber flere timer de dagene de kjører, slik at de kan bygge opp nok buffer til å ha nok fritid ellers. Det er ikke uvanlig at de kjører 10-12 timer i strekk på de dagene de velger å kjøre, der alt avhenger av fortjenesten før de føler de kan gi seg. Endret 9. oktober 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 oophus skrev (9 timer siden): Står man stille mesteparten av tiden, så har taxi-selskapet utsendt for mange taxier. Jeg har lest noe om at en taxi står og venter over halvparten av tiden. Sitat enkelte dager så kjører en taxi rundt hele dagen Å? Sitat Ja, men dette løser ikke problemet for folk uten garantert parkering gjennom fast parkering, eller felles kjeller/uteplass. Da har man offentlige ladere/plasser, hurtigladere, osv. oophus skrev (9 timer siden): Nei, det nye lovforslaget hjelper ikke mot de som ikke har avsatt plass for parkering. Det å ha en felles parkering betyr jo at man har nok parkering per leilighet. Er det 20 leiligheter, så har garasjen 20 parkeringsplasser. Da får man jo sikkerhet til å lade gjennom lovforslaget, men det finnes altså leiligheter og boligblokker uten parkering i det hele tatt. Som sagt, hvis man ikke har parkering der man bor så har man problemer i utgangspunktet. Men igjen, det finnes allerede offentlige ladere på offentlige plasser, og dette vil bare utvides. I tillegg har man hurtiglading. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 hekomo skrev (1 time siden): Jeg har lest noe om at en taxi står og venter over halvparten av tiden. Som gjennomsnitt så kan det stemme, men det fjerner ikke ønskelig utnyttelsesgrad av bilen. På enkelte dager, så får man altså oppdrag gjennom hele dagen tett i tett om man er heldig der man fint jobber 10-12 timer i strekk - altså ønsker man jo slike dager selv om snittdagen ikke er slik. hekomo skrev (1 time siden): Da har man offentlige ladere/plasser, hurtigladere, osv. Som betyr at når man først i er i bilen for å tjene penger, så kaster man bort timesvis med potensiell fortjeneste for lading i uka. hekomo skrev (1 time siden): Som sagt, hvis man ikke har parkering der man bor så har man problemer i utgangspunktet. Man har ikke problemer om man kjører en bensinbil. Det er jo hele poenget og grunnen til at Norgestaxi roper om alternativet for å få til nullutslipp gjennom 100% av bilflåten sin. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 Sikkert helt umulig for taxisentralene å klattlade litt mens de står stille. Synd at dette er 100% umulig for en taxisentral å investere litt i. Det finnes ingen løsning for dette problemet, overhodet 3 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 bshagen skrev (16 minutter siden): Sikkert helt umulig for taxisentralene å klattlade litt mens de står stille. Synd at dette er 100% umulig for en taxisentral å investere litt i. Det finnes ingen løsning for dette problemet, overhodet Når de står stille er jo ikke en fast ordning. Det er helt umulig å planlegge når det lønner seg å lade, så fremt det ikke er alt for mange taxier ute og sentralen har stor kødannelse av biler uten oppdrag. Det er jo ikke slik at folk i toppen av Norgestaxi ikke klarer å tenke selv? De har jo erfaring med både elbiler og et par hydrogenbiler, og de ønsker flere hydrogenbiler. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 (endret) oophus skrev (32 minutter siden): snip For det er jo umulig for en sjåfør å bytte bil iløpet av et skift? Eller de vel alle sammen på samme skift - hele tiden, ja. De bor i samme blokk også, uten parkeringsplass, ai ai ai. Ja, da er det jo umulig da? Staaaakar Adm. Dir-mannen 😔 Btw, din kommentar ang. Adm. Direktør i NorgesTaxi (som sikkert dritklar for å forke over cash for å bygge ladestasjoner sammen med lokale myndigheter - NOT); Sitat Appeal to authority is a common type of fallacy, or an argument based on unsound logic. When writers or speakers use appeal to authority, they are claiming that something must be true because it is believed by someone who said to be an "authority" on the subject. (Du kan engelsk, ikke sant? Eller må jeg lære deg det også??) Jeg sier som du sier, når folk ikke er enig med deg; "logikk". Og du ser ikke at du møter deg selv i døra en gang! Jeg er skuffet over dine evner til å se "logikk", og ber deg om å lese litt opp på hva "logikk" faktisk er for noe. - Så da vinner jeg, fordi jeg sier "du har ikke logikk" - men det har jeg! /sarkasme Dette er din måte å diskutere på. Den er pil råtten og lite gøy. God helg Endret 9. oktober 2020 av bshagen 4 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 (endret) oophus skrev (56 minutter siden): Som betyr at når man først i er i bilen for å tjene penger, så kaster man bort timesvis med potensiell fortjeneste for lading i uka. Det gjør man jo ikke når man bare lader den litt for å stå over natten f.eks. Uansett, dette er enda et oppkonstruert problem. For det første vil infrastruktur for elbiler fortsette å bli bygget ut, og for det andre tviler jeg sterkt på at et relevant antall folk som eier taxi ikke har egen parkeringsplass. Sitat Man har ikke problemer om man kjører en bensinbil. Det er jo hele poenget og grunnen til at Norgestaxi roper om alternativet for å få til nullutslipp gjennom 100% av bilflåten sin. Jo, man har problemer fordi man fortsatt f.eks. må kjøre rundt og lete etter ledig plass, noe det ofte ikke er midt i byen i det minste (der det er mest aktuelt med boliger uten parkering). Endret 9. oktober 2020 av hekomo 2 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 (endret) hekomo skrev (11 minutter siden): ... for det andre tviler jeg sterkt på at et relevant antall folk som eier taxi ikke har egen parkeringsplass. Taxiyrket er en av de letteste yrkene å få tilpass til. Det er jo en stor grunn til at yrket fylles av studenter og folk uten norsk-kunnskaper, med stor churn i arbeidsflåten. Hva slags eiendom er det som ikke har fast parkeringsplass? De billigste. hekomo skrev (11 minutter siden): Jo, man har problemer fordi man fortsatt f.eks. må kjøre rundt og lete etter ledig plass, noe det ofte ikke er midt i byen i det minste (der det er mest aktuelt med boliger uten parkering). Det er ekstremt enklere å finne ledig plass når man ikke i tillegg må finne plass med tilgjengelig lademulugheter. Det å stå og lade over natten på offentlige stolper er heller ikke spesielt billig. Sånn ærlig talt. Det er et taxifirma som sier hva de selv føler de trenger rundt deres egne erfaringer rundt deres behov. Hva du sier som aldri har vært taxisjåfør før er lite gjeldende for realitetene. Endret 9. oktober 2020 av oophus Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 oophus skrev (9 minutter siden): Hva slags eiendom er det som ikke har fast parkeringsplass? De billigste. Du kan umulig bo sentralt på østlandet! Argumentet som blir presentert her er "borettslag og blokker ikke har parkering - (også borettslag)", men vanligvis har disse bedre parkeringsvilkår enn selveiere og de som leier - i byene. Du må bare slutte med pisset ditt, dette fungerer bare ikke lenger. Skuffende 3 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 Fast parkeringsplass i borettslag med lading er ikke vanlig her i området hvertfall. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 Det trenger ikke være faste plasser en gang. Funket fint ved ei blokk som jeg var ved i fjor sommer. På jobben funker det også fint. Offentlige ladestasjoner fungerer også på samme måte. Funker fint uten fast plass. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 kremt skrev (24 minutter siden): Fast parkeringsplass i borettslag med lading er ikke vanlig her i området hvertfall. En bøtte med folk som lader offentlig og eller på delte plassen, kremt. Sånn "på ekte". Det er faktisk ikke et problem, og det finnes masse fortause-plass igjen der man kan sette opp ladeplasser - fremfor hydrogenstasjoner som går til helvete - der du bor 2 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 bshagen skrev (24 minutter siden): Du kan umulig bo sentralt på østlandet! Argumentet som blir presentert her er "borettslag og blokker ikke har parkering - (også borettslag)", men vanligvis har disse bedre parkeringsvilkår enn selveiere og de som leier - i byene. Du må bare slutte med pisset ditt, dette fungerer bare ikke lenger. Skuffende Det er ikke "mitt piss". Det er argumenter Adm.dir i Norgetaxi sier når han tar opp blokkene på østkanten av Oslo. Ikke spesielt annerledes enn i London der 4 av 5 parkerer på gateplan på offentlig plass. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 bshagen skrev (1 minutt siden): En bøtte med folk som lader offentlig og eller på delte plassen, kremt. Sånn "på ekte". Det er faktisk ikke et problem, og det finnes masse fortause-plass igjen der man kan sette opp ladeplasser - fremfor hydrogenstasjoner som går til helvete - der du bor Hvem skal stå som eier ansvar for disse? Borettslaget er ikke lovpålagt i å kaste ut penger for å bygge ladestasjoner på noen offentlig vei. Det må kommunen gjøre. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 oophus skrev (2 timer siden): Hvem skal stå som eier ansvar for disse? Borettslaget er ikke lovpålagt i å kaste ut penger for å bygge ladestasjoner på noen offentlig vei. Det må kommunen gjøre. ... så hvordan passer hydrogen inn her? Hallo i luken?! 2 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 Hvem tror du betaler for hydrogen? Du forundrer til og med meg. Og jeg tar ofte feil! Og jeg er en du syns er «dum». Er så lei deg. Du må snart se til ...te å ta deg sammen. Unge! 3 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 bshagen skrev (7 minutter siden): ... så hvordan passer hydrogen inn her? Hallo i luken?! Det er ikke noe forskjell mellom å eie en ICEV som ved en FCEV når det gjelder parkering. Det tar minutter å fylle, og man er ikke avhengig av å lade over natten. Altså hydrogen passer inn på samme måte som ICEV. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 bshagen skrev (Akkurat nå): Hvem tror du betaler for hydrogen? Du forundrer til og med meg. Og jeg tar ofte feil! Og jeg er en du syns er «dum». Er så lei deg. Du må snart se til ...te å ta deg sammen. Unge! Gå og les tråden på nytt. Eventuelt slutt å hopp rundt her inne mens du er drita. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2020 Del Skrevet 10. oktober 2020 (endret) oophus skrev (6 timer siden): Det er ikke noe forskjell mellom å eie en ICEV som ved en FCEV når det gjelder parkering. Det tar minutter å fylle, og man er ikke avhengig av å lade over natten. Altså hydrogen passer inn på samme måte som ICEV. Nettopp! Det å fylle tanken om natta er en positiv egenskap ved elbiler, ikke en feil eller ulempe. Hydrogenbiler er stuck med gamlemåten å fylle tanken på. Som sagt før, trasig at Toyota ikke reparerer dette viktige punktet fra Mirai v1.0 til v2.0. Det kunne gjort overgangen til hydrogen mye enklere nå som fyllenettverket er mildt sagt begrenset. Endret 10. oktober 2020 av Simen1 1 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå