Gå til innhold

Direkte torsdag: To store aktører går sammen om nye hydrogen­stasjoner i Norge


Anbefalte innlegg

Eg tykkjer Lene Westgaard-Halle hadde eit godt poeng.  Ho har bil frå ein produsent som har bygd ut eit stort ladenettverk på eigahand, utan subsidiar.  Kvifor kan ikkje Toyota gjere det same for hydrogen?  Då får dei høna og egget på same tid. 

 

Kanskje hydrogen ikkje gjev noko som helst meining utan subsidiar?  Dersom Toyota har rett i at det eksisterer folk som heller vil ha hydrogenbil enn elbil – noko eg tvilar sterkt på, og som eg trur dei veit er feil – ville det jo gje meining å byggje ut det hersens hydrogennettverket dei stadig prøver å grine seg til at skattebetalarane skal betale for.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (3 timer siden):

Norge planlegger et hydrogen-nett, og det er formålet med tråden. Da diskuterer man det, fremfor å snu seg 180 grader rundt for å diskutere gårsdagen. Merkelig logikk at du liker å diskutere trådløs lading for taxinæringen der du kikker fremover, mens når det ikke passer seg, så kikker du bakover for hydrogen? 

Kan vi gjøre et kompromiss og se på nå-situasjonen?

oophus3do skrev (2 timer siden):

Dette ville vært alternativet om vi valgte å ikke bruke lokasjonen vår for vår fordel, mens vi skal komme oss bort fra det vi er mest kjent som. Eksport av energi gjennom olje og naturgassen. 

Men problemet forblir, og vi vil risikere å måtte justere ned vellferden om vi ikke finner nye eksportmuligheter på veien bort fra oljen og naturgassen. 

Tja, hvis CO2-problemet blir løst for de volumene av olje og gass vi produserer så er det jo en helt greit å satse på blått hydrogen.

oophus3do skrev (3 timer siden):

Hvorfor kutter du ut resten av svaret som vil beskrive at dette også er gjeldende for alle biler, inklusivt elbiler? Små korte turer, øker forbruket. 

Det er også morsomt å være vitne til at du nekter å svare på resten? Hva med 450km rekkevidde av 500km? Står du fremdeles ved idiotiten du til stadig prøver deg på, eller kan jeg håpe på at du om en 2-3 uker ikke gjentar dette igjen -og IGJEN kommer til å ignorere svaret jeg gir deg?

Skal du måle rekkevidde, så gjør det likt mellom de ulike bilene. Rekkeviddetestene foregår som regel ved jevn fart på motorveiene, og der var forbruket på 1,1kg/100km på vinteren i kilden du bruker. 10% rekkeviddetap - altså

Fordi korte turer er svært relevant for taxinæringa. Det er stort sett det de lever av, selv om det finnes unntaks-turer.

10% for unntaksturer og når det er så store topper i etterspørselen at folk står i kø for å vente på taxi. Ok.

oophus3do skrev (3 timer siden):

Har alle boligblokker laaaange parkeringsplasser der de har muligheten til å gi hver beboer en fast parkeringsplass? 

Gjør du deg selv dum, eller hva er greia? Hva blir neste forsøk som latterliggjør behovene Adm. dir i NorgesTaxi har definert gjennom å styre et taxi-firma med denne problematikken eksisterende? Han kan jo ikke kjøpe enn elbiler for sjåfører som bor slik at de ikke kan lade hjemme. Da blir altså det eneste alternativet idag ICEV, og han roper selvfølgelig om muligheten til å kjøpe en FCEV istedenfor. 

Ikke var du fornøyd med at jeg har vært i boligblokk med parkeringskjeller, ikke boligblokk uten parkeringskjeller heller. Du bare forandrer scenariet ditt helt til du finner noe som passer deg. Cach-kachsjing, så dukker det jammen opp ladeanlegg der også og du flytter scenariet videre. På et tidspunkt blir hjemmelading så vanlig at argumentet ditt ikke har flere steder å gå. Media elsker å problematisere og lage storm i vannglass, derfor ser du av og til noen i avisene som ikke får ladet hjemme, men det er langt i fra normalen. De aller fleste får ladet hjemme. Apropos det så er det trist å se at Mirai v2.0 ikke får lademulighet.

oophus3do skrev (3 timer siden):

50kr/kg for hydrogen tilsvarer 2,5kr/kWh på en hurtiglader der du får 500km rekkevidde på minutter og tid er viktig for en taxisjåfør. Hos elbilene så må du tvinge inn ladepauser oftere om du først starter å måtte lade for å få god kW effekt før den starter å dale og det ikke lønner seg å lade lengre. Da er det kjipt å se turen fra Ullevål til St.Olaves hospital dukke opp i skjermen som noen andre får tatt siden de kjører en hydrogenbil. 

For et firma som NorgesTaxi så lønner det seg selvfølgelig å ha tilgang til biler som kan ta oppdrag som krever mer energi iløpet ve en dag, enn å kun ha elbiler. De ønsker både elbiler og hydrogenbiler slik at de kan sende bilene til der de gir mest mening iløpet av en dag og oppdrag. 

De 50 kr/kg som NEL presenterte, er det utsalgspris fra stasjonene, eller kostprisen til NEL? Har de avkastningskrav også? Administrasjonskostnader? mer?

Hvis Norgestaxi reduserer sitt kjøp av bortimot 800 nullutslippsbiler med 1 stk og investerer de pengene i 4 stk lynladere kun til deres biler så betaler investeringen seg selv på 1 år med 13 biler med gjennomsnittstrafikk. Bruker 26 biler de 4 laderne så blir tar det bare 6 måneder før det går i null. Og energikostnaden er i snitt ca 1 kr/kWh i Oslo, inkludert nettleie osv. (egentlig litt lavere pga fratrekk av mva, men 1 er lettere å hoderegne med)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Kan vi gjøre et kompromiss og se på nå-situasjonen?

Tråden handler ikke om nå-situasjonen, så det er det liten vits i, bortsett fra at nå-situasjonen trenger hydrogen for å komme seg videre. 

Simen1 skrev (22 minutter siden):

Tja, hvis CO2-problemet blir løst for de volumene av olje og gass vi produserer så er det jo en helt greit å satse på blått hydrogen.

Blått hydrogen er en god måte å utnytte eksisterende kunskap og følger uansett fokuset for imo 2020 rundt fangs av CO2 I det maritime. Dog det vil alltids være en midlertidig løsning før grønn hydrogen blir billigere. Men én fin måte å erstatte grå hydrogen på tidlig ved skala. 

Simen1 skrev (24 minutter siden):

Fordi korte turer er svært relevant for taxinæringa. Det er stort sett det de lever av, selv om det finnes unntaks-turer.

10% for unntaksturer og når det er så store topper i etterspørselen at folk står i kø for å vente på taxi. Ok

Alle biler har større forbruk om man kun har korte turer. Det inkluderer elbilene også, gjentatt for tredje gang. 

Simen1 skrev (26 minutter siden):

Ikke var du fornøyd med at jeg har vært i boligblokk med parkeringskjeller, ikke boligblokk uten parkeringskjeller heller. Du bare forandrer scenariet ditt helt til du finner noe som passer deg. Cach-kachsjing, så dukker det jammen opp ladeanlegg der også og du flytter scenariet videre. På et tidspunkt blir hjemmelading så vanlig at argumentet ditt ikke har flere steder å gå. Media elsker å problematisere og lage storm i vannglass, derfor ser du av og til noen i avisene som ikke får ladet hjemme, men det er langt i fra normalen. De aller fleste får ladet hjemme. Apropos det så er det trist å se at Mirai v2.0 ikke får lademulighet.

Det er Adm. dir hos NorgesTaxi sitt argument like mye som det har vært mitt argument i årevis.. 

Det eksisterer blokker og leiligheter uten fast parkeringsplass og det gir null verdi å si at det finnes blokker, leiligheter og hus med fast parkeringplass så lenge ikke alle har det. 

Folk i taxibransjen er ikke akkurat de rikeste i landet vårt, og fast plass i Norge kan kjapt koste en halv million. 

Si ifra når alle har muligheten til å lade hjemme heller, som aldri vil skje. 

Hva som er normalen spiller ingen rolle når vi snakker om et yrke som ofte er første arbeidsplass for mange, lenge før de har råd til å eie eget hjem! 

Simen1 skrev (32 minutter siden):

De 50 kr/kg som NEL presenterte, er det utsalgspris fra stasjonene, eller kostprisen til NEL? Har de avkastningskrav også? Administrasjonskostnader? mer?

Illustrasjonen viser tydelig at det er utsalgspris for stasjonen, og det er dette tallet NEL har brukt i årevis for nivået man trenger for å utkonkurrere diesel. Det er også det samme tallet ASKO bruker for sin stasjon. 

Simen1 skrev (35 minutter siden):

Hvis Norgestaxi reduserer sitt kjøp av bortimot 800 nullutslippsbiler med 1 stk og investerer de pengene i 4 stk lynladere kun til deres biler så betaler investeringen seg selv på 1 år med 13 biler med gjennomsnittstrafikk. Bruker 26 biler de 4 laderne så blir tar det bare 6 måneder før det går i null. Og energikostnaden er i snitt ca 1 kr/kWh i Oslo, inkludert nettleie osv. (egentlig litt lavere pga fratrekk av mva, men 1 er lettere å hoderegne med)

Igjen, du ignorerer at elbussene allerede har møtt problemer med denne logikken og ditt mattestykke er nok oversimplifisert. 

Opex kostnader rundt nedetid og vedlikehold gjør at bussene opplevde at dette var 68% dyrere enn å bruke hydrogen. Dermed velger SunLine at hele 85% av sin bussflåte å være hydrogen-elektrisk. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (33 minutter siden):

Tråden handler ikke om nå-situasjonen, så det er det liten vits i, bortsett fra at nå-situasjonen trenger hydrogen for å komme seg videre. 

Greit, når tror du NEL og Toyota åpner sin første samarbeids-hydrogenstasjon?

Når tror du sør-Norge blir dekket?

oophus3do skrev (1 time siden):

Alle biler har større forbruk om man kun har korte turer. Det inkluderer elbilene også, gjentatt for tredje gang. 

Nettopp. Og om vinteren skyldes merforbruket oppvarming av bilen, dekk og føre med høyere rullemotstand, tettere luft og ofte økt snø som øker luftmotstanden på bilen. Da faller jo Toyotas Norges insinuasjon om at rekkevidden er lik om vinteren som om sommeren.

oophus3do skrev (1 time siden):

Det er Adm. dir hos NorgesTaxi sitt argument like mye som det har vært mitt argument i årevis.. 

Det eksisterer blokker og leiligheter uten fast parkeringsplass og det gir null verdi å si at det finnes blokker, leiligheter og hus med fast parkeringplass så lenge ikke alle har det. 

Folk i taxibransjen er ikke akkurat de rikeste i landet vårt, og fast plass i Norge kan kjapt koste en halv million. 

Si ifra når alle har muligheten til å lade hjemme heller, som aldri vil skje. 

Hva som er normalen spiller ingen rolle når vi snakker om et yrke som ofte er første arbeidsplass for mange, lenge før de har råd til å eie eget hjem! 

Poenget er at manglende hjemmeladre er ganske enkelt løsbart og et forbigående problem, selv om du sikker kan se en og annen problematisering i pressen.

oophus3do skrev (1 time siden):

Illustrasjonen viser tydelig at det er utsalgspris for stasjonen, og det er dette tallet NEL har brukt i årevis for nivået man trenger for å utkonkurrere diesel. Det er også det samme tallet ASKO bruker for sin stasjon. 

Når tror du vi får se 50 kr/kg pumpepris i Norge? 2022?

oophus3do skrev (1 time siden):

Igjen, du ignorerer at elbussene allerede har møtt problemer med denne logikken og ditt mattestykke er nok oversimplifisert. 

Opex kostnader rundt nedetid og vedlikehold gjør at bussene opplevde at dette var 68% dyrere enn å bruke hydrogen. Dermed velger SunLine at hele 85% av sin bussflåte å være hydrogen-elektrisk. 

Hvorfor tror du det er likt for busser som for biler? Lynladere masseproduseres til mye lavere kW-pris enn det små serier av kraftigere stasjoner for busser har.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Greit, når tror du NEL og Toyota åpner sin første samarbeids-hydrogenstasjon?

Når tror du sør-Norge blir dekket?

NEL+Hyundai snakket om å ha noe i 2021 men kanskje 2022 pga korona hvis ting har gått tregere. Toyota+NEL bruker nok 2 år tipper jeg. 

De snakket om 2025-2026 for dekning av sørnorge for H2-Hubene. 

Simen1 skrev (21 minutter siden):

Da faller jo Toyotas Norges insinuasjon om at rekkevidden er lik om vinteren som om sommeren.

De snakket til Adm. Adir for Norgestaxi som nikket bekreftende på at Hydrogenbilen ikke mister like mye rekkevidde som elbilen. 

Simen1 skrev (23 minutter siden):

Poenget er at manglende hjemmeladre er ganske enkelt løsbart og et forbigående problem, selv om du sikker kan se en og annen problematisering i pressen.

Det eksisterer ikke noe "hjemmeladere" om man parkerer på offentlige plasser for de uten garagekjeller eller fast parkering. 

Simen1 skrev (25 minutter siden):

Når tror du vi får se 50 kr/kg pumpepris i Norge? 2022?

Om ting går kjapt for den første hubben så ja. 2022 høres greit ut. 

Simen1 skrev (26 minutter siden):

Hvorfor tror du det er likt for busser som for biler? Lynladere masseproduseres til mye lavere kW-pris enn det små serier av kraftigere stasjoner for busser har.

Busser trenger 50-100kW ladere for 8 timers lading, så utstyret er ikke særlig annerledes. Samt Taxier følger som oftest siste sjåfør hjem. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (18 timer siden):

NEL seier at dei treng støtte i laang tid framover, spesifikt for hydrogen.  Ingen ynskje om teknologinøytralitet eller energieffektivitet der.  Dei treng 80% offentleg finansiering!  Her er det krav om subsidiar for alle penga!  Kva har vi fått for alle subsidiane som er delt ut til hydrogenstasjonar frå 2007 til i dag?

Hydrogenveien? 😝

  • Liker 4
Lenke til kommentar
HF- skrev (16 timer siden):

Ifølge deg satsa alle andre på hydrogen. Så her krevst ingen innsats, oss kan berre vente og evt. bygge ut seinere. 

:D

HF- skrev (16 timer siden):

Vi skal altså leve av å gi offentlige tilskudd til hydrogenstasjoner👍

Her kommer gullkornene tett! Herlig start på fredagen! 👍

  • Liker 7
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (13 timer siden):

Det eksisterer blokker og leiligheter uten fast parkeringsplass og det gir null verdi å si at det finnes blokker, leiligheter og hus med fast parkeringplass så lenge ikke alle har det. 

Folk i taxibransjen er ikke akkurat de rikeste i landet vårt, og fast plass i Norge kan kjapt koste en halv million. 

Si ifra når alle har muligheten til å lade hjemme heller, som aldri vil skje. 

Glemte å nevne at jeg også har vært ved boligblokker uten fast plass, med ladeanlegg. Riktignok over et år siden, men det viser at det er fullt mulig. Da jeg var der var det færre elbiler enn ladere der så det gikk fint, men det var allerede forberedt trekkerør til en større del av parkeringsplassen for senere utvidelser i tråd med elbilandelen og behovet i blokka. Et ID-brikke-system adresserte strømregninga til rett beboer.

Problem: Mangler hjmmelader.

Løsning 1: Montere hjemmelader.

Løsning 2: Bygge hydrogen-infrastruktur og utvikle et helt økosystem av hydrogenbiler for disse folkene.

NEL har jo hele hånda i honningkrukka merket "løsning 2" og prater derfor varmt for den løsningen. For "alle" andre er det åpenbart at man løser hjemmelader-problemet ved å montere hjemmeladere.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Glemte å nevne at jeg også har vært ved boligblokker uten fast plass, med ladeanlegg. Riktignok over et år siden, men det viser at det er fullt mulig. Da jeg var der var det færre elbiler enn ladere der så det gikk fint, men det var allerede forberedt trekkerør til en større del av parkeringsplassen for senere utvidelser i tråd med elbilandelen og behovet i blokka. Et ID-brikke-system adresserte strømregninga til rett beboer.

Problem: Mangler hjmmelader.

Løsning 1: Montere hjemmelader.

Løsning 2: Bygge hydrogen-infrastruktur og utvikle et helt økosystem av hydrogenbiler for disse folkene.

NEL har jo hele hånda i honningkrukka merket "løsning 2" og prater derfor varmt for den løsningen. For "alle" andre er det åpenbart at man løser hjemmelader-problemet ved å montere hjemmeladere.

1. Spørsmål: Har alle fast parkeringsplass? 

Om man ikke har fast parkeringsplass, hvor skal man installere laderen? Du får ikke lov til å kaste opp en personlig lader på en offentlig plass og "claime" en parkering for én leilighet. 

2. Hydrogen-infrastrukturen er påtvunget ikke pga personbiler, men pga lang og tungtransporten. 

3. Du la vell merke til at det var flere til stedet der? NEL hadde 2 folk som var innom på mikrofonen, resten snakket like varmt om hydrogen selv om de ikke jobbet hos NEL. 

4. Adm.dir i Norgestaxi fant ikke din løsning åpenbar, ettersom den er umulig. 

5. Problemet lå ikke kun linket til hjemmelading heller. De ønsket også biler som takler skift-arbeid. Det vil idag være ICEV/PHEV og ikke en BEV. Skal man ha en bilflåte på nullutslipp, så er alternativene kun BEV/FCEV. 

6. Problem 3: Når 2.8 millioner biler skal bli nullutslipp, så vil ladebehovet kreve enorme areal. For en taxisjåfør, så kan dem ikke risikere ladekøer når det går direkte ut over fortjeneste, og ladekøene oppleves sporadisk allerede nå idag. Det å flytte litt av ladebehovet fra biler som trenger dem mest inn til hydrogen vil gjøre problemet betydelig mindre. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

1. Nei, alle har ikke behov for å løse det (ennå), men løsning 1 fikser det, for de som har/får behov for å løse det.

På offentlige parkeringsplasser er det per i dag ikke noe nevneverdig behov for ladere, fordi folk stort sett lader hjemme, men det har begynt å dukke opp plasser der lading tilbys som en ekstratjeneste. Tilbud følger etterspørsel.

2. Ikke bruk ordet påtvunget når du ikke mener det. Hydrogen-infrastruktur er ikke påtvunget av noen. Lang og tung-transoporten kommer i andre rekke for NEL på Alnabru. De vil at taxiselskaper, Oslo kommunes servicebiler o.l. skal lede an og åpne opp for langtransport på et senere tidspunkt.

3. Ja, Norsk hydrogenforum og Toyota snakket også varmt om hydrogen. Med hånda langt nede i hydrogen-honningkrukka. Legges hydrogen personbilismen ned så mister de jobben sin og må finne seg andre inntektskilder. Jan Moberg var mer nysgjerrig og debattorientert, mens de to politikerne var positive til hydrogen som økonomisk bærekraftig og selvberget industri, men lunkne til å ha hydrogen gående som et sterkt subsidiert sysselsettingstiltak.

4. Neivel? Når og hvor sa han det? Eller er det bare en din egen antagelse?

5. Induktiv lading og/eller private taxi-hurtigladere kan løse det, men nå ble antagelig ikke det nevnt fordi temaet for seminaret var hydrogen.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

1. Nei (men løsning 1 fikser det, for de som har/får behov for å løse det)

På offentlige parkeringsplasser er det per i dag ikke noe nevneverdig behov for ladere, fordi folk stort sett lader hjemme, men det har begynt å dukke opp plasser der lading tilbys som en ekstratjeneste.

2. Ikke bruk ordet påtvunget når du ikke mener det. Hydrogen-infrastruktur er ikke påtvunget av noen. Lang og tung-transoporten kommer i andre rekke for NEL på Alnabru. De vil at taxiselskaper, Oslo kommunes servicebiler o.l. skal lede an og åpne opp for langtransport på et senere tidspunkt.

3. Ja, Norsk hydrogenforum og Toyota snakket også varmt om hydrogen. Med hånda langt nede i hydrogen-honningkrukka. Legges hydrogen personbilismen ned så mister de jobben sin og må finne seg andre inntektskilder. Jan Moberg var mer nysgjerrig og debattorientert, mens de to politikerne var positive til hydrogen som økonomisk bærekraftig og selvberget industri, men lunkne til å ha hydrogen gående som et sterkt subsidiert sysselsettingstiltak.

4. Neivel? Når og hvor sa han det? Eller er det bare en din egen antagelse?

5. Induktiv lading og/eller private taxi-hurtigladere kan løse det, men nå ble antagelig ikke det nevnt fordi temaet for seminaret var hydrogen.

1. Løsningen du snakker om eksisterer ikke. Les. 

2. a) Så lenge alternativet er diesel, så vil jeg bruke ordet påtvunget rundt formålet med å fjerne utslipp. 
    b) Det spiller ingen rolle hva sluttkunden er for hubbene så lenge sluttkunden trenger nok av hydrogenet. Taxi-selskapene tilbyr isåfall nok etterspørsel for en H2-Hub på Alnabru, som jo er grunnen ti lat Adm.dir for Norgestaxi var der og ropte om behovet. 

3. For en teit logikk. Hvem forventer du skal snakke varmt om X segment uten å være i det samme segmentet? Det er helt naturlig at NEL, Toyota, Hyundai, Shell etc snakker varmt om hydrogen. Du vil ikke se at Coca Cola snakker frem katalysatorer for eksempel.. 
Personbilismen styres ikke av Norge. Den vil kun være en bonus rundt planene per H2-Hub, der en Hub kun planlegges og bygges om nok personbiler finner behovet for den. For Alnabru, så er det tydeligvis Taxi-næringen som roper om behovet for den. For resten så antar jeg at tungtransporten i samarbeid med industrien vil gi nok etterspørsel. 

4. Bruk hodet ditt Simen1. Om løsningen er ekstremt enkel, så hadde dem ikke spurt om hjelp mot behovet de har. De skal tross alt bytte hele bilflåten iløpet av få år, men ser at de ikke vil klare å gjøre det idag pga situasjonen hos enkelte av sjåførene. De kan ikke ta med Taxien hjem og håpe på at de finner ladeplass til over natten når de ikke har fast parkeringsplass. 

5. Hvem ønsker å stå som eiere for slik infrastruktur? Induktiv lading vil være dyrere enn vanlig lading, og det går ut over konkurranseforholdene. Alle slike alternativer er nok analysert rundt behovet, og de stiller opp her for å si at hydrogen ved skala vil være billigere. Rett og slett fordi man slipper å stå til ansvar for eget infrastruktur med dens nedetid og vedlikeholdskostnader. 

Lenke til kommentar

@oophus3do

1. Det er din påstand at løsningen ikke eksisterer. Jeg har vist til en rekke blokk-eksempler som du la opp til var "umulig" å løse, som allerede er løst. Din tur å underbygge hvor umulig det er å sette opp noen hjemmeladere der behovet melder seg og det er plass til å parkere biler.

2. Hydrogen er ikke påtvunget av noen. En appell til moral, etikk, klima etc blir ikke synonymt med påtvunget uansett hvor mange ganger du måtte påstå det.

3. Så logikken er "teit" når den ikke passer ditt syn? At næringsinteresser lukter penger betyr ikke at det som lukter penger er samfunnsmessig smart.

4. Din påstand: "Adm.dir i Norgestaxi fant ikke din løsning åpenbar, ettersom den er umulig". Jeg lurer på når og hvor han har sagt det?

5. De som kan tjene og/eller spare penger på induktiv lading eller hurtiglading vil være interessert i å eie det. Kan se for meg at både kommuner, taxiselskaper, ladeoperatører og andre vil ha sin del av kaka i det markedet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (20 timer siden):
  • Mangelen på hjemmelading for mange typiske Taxi-sjåfører.
  • Behovet for bilene å gå i skift, der ladetid går ut over km og fortjeneste. 
  • Køer på hurtigladere når alle bilene etterhvert byttes. 

De beste oppdragene er jo de som typisk er fra kommunen. F.eks kjøre pasienter fra et sykehus til et annet, da passer det litt bedre med 4-5 minutter for påfyll av energi fremfor klatt-ladingen man må gjøre for å ikke lade på lav fart på høy SoC%. 

De fleste taxier står vel stille det meste av tiden uansett, så det bør være mer enn nok tid til lading. Så manglende hjemmelading og biler i skift er enda flere oppdiktede problemer fra din side.

Men på tiden det eventuelt hadde tatt å kaste bort tiden på å sette opp hydrogeninfrastruktur så hadde omtrent alle sjåførene sannsynligvis fått lading hjemme uansett. Det er nå et nytt lovforslag om at de som ønsker lading av elbil kan tvinge sin vilje gjennom og kreve at resten av borettslaget eller sameiet er med på å betale oppgradering av infrastruktur. De andre kan ikke nekte med mindre det er helt spesielle grunner for det (og det er meget få gyldige grunner).

Taxisjåførene dine kan altså bare erklære at de ønsker lading dersom de disponerer parkeringsplass, og da vil resten av sameiet eller borettslaget ikke kunne gjøre noe som helst, men må pent bli med på å punge ut for oppgradering.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

@oophus3do

1. Det er din påstand at løsningen ikke eksisterer. Jeg har vist til en rekke blokk-eksempler som du la opp til var "umulig" å løse, som allerede er løst. Din tur å underbygge hvor umulig det er å sette opp noen hjemmeladere der behovet melder seg og det er plass til å parkere biler.

2. Hydrogen er ikke påtvunget av noen. En appell til moral, etikk, klima etc blir ikke synonymt med påtvunget uansett hvor mange ganger du måtte påstå det.

3. Så logikken er "teit" når den ikke passer ditt syn? At næringsinteresser lukter penger betyr ikke at det som lukter penger er samfunnsmessig smart.

4. Din påstand: "Adm.dir i Norgestaxi fant ikke din løsning åpenbar, ettersom den er umulig". Jeg lurer på når og hvor han har sagt det?

5. De som kan tjene og/eller spare penger på induktiv lading eller hurtiglading vil være interessert i å eie det. Kan se for meg at både kommuner, taxiselskaper, ladeoperatører og andre vil ha sin del av kaka i det markedet.

1. a)  Gjennom empiri. Vi bor i klodens beste elbilland, og vi ser fremdeles problemer uten løsninger på dette. Sånn blir det når ikke alle har arealer for faste parkeringsplasser. 
    b) Jeg sa aldri at boligplasser med designerte parkeringsplasser (som parkeringskjeller og plasser) er umulig å løse? Finnes det 50 boliger med 50 parkeringsplasser, så er jo løsningen enkel. Problemet dukker opp der designerte plasser ikke eksisterer, eller der mengden er for liten per biler i boligkomplekset. Innenfor yrket taxisjåfør, så blir problemet mer representativt ettersom mange av disse har dette yrket som sitt første yrke, lenge før de eier både bolig og parkeringsplass. Er jo en grunn til at utlendinger i stor grad jobber i dette yrket. 
  c) Hvem ønsker å stå som eiere av tilfeldige ladere på gaten for boliger utenfor bysentrum? 

2. Jo, Hydrogen er påtvunget og brukt ved skala idag. Grønn og blått hydrogen skal uansett erstatte grått hydrogen, og batterier løser ikke alle problemer. Du jødsler ikke jordet med elektroner, og du smelter ikke jernmalm med batterier. På toppen av dette, så vil hydrogen hjelpe batteriene i å løse ytterkantene i alle segmenter der man trenger batterier på veiene, vannet og i lufta. 

Alternativet er å drite i utslipp. Så med premisset om at vi skal kutte utslipp, så er fokuset på rent hydrogen påtvunget. 

3. Det å klage på at Coca Cola snakker opp sin brus, at H&M reklamerer for sine klær, og at NEL snakker opp sitt utstyr er selvfølgelig forventet, og ja - det er teit logikk å klage på at dette foregår. Alle lobbyerer for sine produkter, og det er opp til folk utenifra å undersøke påstandene. Hydrogen er som beskrevet i punkt 2 påtvunget, så det er åpenbart en grunn til at regjeringen og flere snakker om behovet inklusivt taxi-næringen. 

4. Jeg forklarte hvordan han sier det indirekte. 

5. Hvordan tjener man penger på en dyrere ladeløsning? Hvorfor ikke bare ha ledning ved typiske Taxi-kø-områder som vil være billigere? Det å gjøre slike situasjoner bedre må man jo gjøre, men dette problemet løser ikke de problemene som Taxinorge tar opp. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

1. Spørsmål: Har alle fast parkeringsplass? 

Om man ikke har fast parkeringsplass, hvor skal man installere laderen? Du får ikke lov til å kaste opp en personlig lader på en offentlig plass og "claime" en parkering for én leilighet.

Det nye lovforslaget tar for seg dette. Man har også krav på lading selv om man ikke har fast plass, dersom sameiet eller borettslaget har felles parkeringsplasser. Så selv om man ikke har egen/fast plass, så kan man kreve lading på sameiet eller borettslagets felles parkeringsplasser. Videre kan man kreve tilstrekkelig kapasitet til lading slik at alle som har behov for lading får ladet nok til at de kan bruke bilen normalt.

For de som ikke har parkering der de bor i det hele tatt.. Ja, da har de allerede problemer før det engang er snakk om lading. Men her vil det jo også bygges ut flere offentlige ladere, i tillegg til at man fortsatt kan (hurtig)lade andre steder før man parkerer på offentlig plass for kvelden.

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (27 minutter siden):

De fleste taxier står vel stille det meste av tiden uansett, så det bør være mer enn nok tid til lading. Så manglende hjemmelading og biler i skift er enda flere oppdiktede problemer fra din side.

Står man stille mesteparten av tiden, så har taxi-selskapet utsendt for mange taxier. Så formålet er jo å prøve å balansere utnyttelsesgrad av flåten på best mulig måte hele tiden. Men ja, ofte kan man lade mellom oppdrag, men enkelte dager så kjører en taxi rundt hele dagen - spesielt på dager med oppdrag mellom kommunene. Hva som isåfall blir "snittet" hjelper lite når man må la enkelte oppdrag gå til noen med bensinmotor, eller i dette tilfellet en hydrogen-rekkeviddeforlenger. 

 

hekomo skrev (29 minutter siden):

 Det er nå et nytt lovforslag om at de som ønsker lading av elbil kan tvinge sin vilje gjennom og kreve at resten av borettslaget eller sameiet er med på å betale oppgradering av infrastruktur. De andre kan ikke nekte med mindre det er helt spesielle grunner for det (og det er meget få gyldige grunner).

Ja, men dette løser ikke problemet for folk uten garantert parkering gjennom fast parkering, eller felles kjeller/uteplass. 

Taxibransjen har en overrepresentasjon av folk som står helt i starten av sin arbeidskarriære, eller som ikke finner annen jobb så enkel å beholde/få, og de absolutt billigste boligblokkene er for folk uten bil, og/eller uten parkering. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (15 minutter siden):
oophus3do skrev (1 time siden):

1. Spørsmål: Har alle fast parkeringsplass? 

Om man ikke har fast parkeringsplass, hvor skal man installere laderen? Du får ikke lov til å kaste opp en personlig lader på en offentlig plass og "claime" en parkering for én leilighet.

Det nye lovforslaget som jeg tar for seg dette. Man har også krav på lading selv om man ikke har fast plass, dersom sameiet eller borettslaget har felles parkeringsplasser.

Nei, det nye lovforslaget hjelper ikke mot de som ikke har avsatt plass for parkering. Det å ha en felles parkering betyr jo at man har nok parkering per leilighet. Er det 20 leiligheter, så har garasjen 20 parkeringsplasser. Da får man jo sikkerhet til å lade gjennom lovforslaget, men det finnes altså leiligheter og boligblokker uten parkering i det hele tatt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...