oophus Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 Simen1 skrev (6 minutter siden): Lurer på hvor mange 100+ kW lynladere de kan kjøpe og montere utenfor taxisentralen, for prisen av 1 stk Mirai v2.0? Man kan kjøre rimelig mange måneder på en Mirai 2021 for én lynlader. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 bshagen skrev (2 minutter siden): @oophus3do De har likevel ikke 500km daglig, noe flere elbiler nå er oppi på rekkevidde. «Problemet» du skisserer virker i bestefall å være krampeaktig, da du vet at løsningen er der Du mener problemet som Adm. dir i NorgesTaxi skisserer? Han mener altså at det å ha et alternativ tilgjengelig gir merverdi for taxi-næringen, og du motsier deg han? Lenke til kommentar
HF- Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 oophus3do skrev (16 minutter siden): Du hørte ikke hva han sa forstår jeg. De har god erfaring med elbiler nå, og det er grunnen til at de ønsker tilgang til et alternativ. Eg berre uttrykte begeistring for innholdet i din kommentar. Dersom du egentlig meinte noke anna er det berre å prøve å formulere seg på nytt👍 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 (endret) Grafen til Toyota var jo artig. Dei syner ein vekst i salet av FCEV fram mot 2020, men i realiteten har det vore ein nedgang i salet. Toyota hadde òg ein annan graf, som eg mistenkjer at dei presenterte feil. Av den gjekk det fram at 60% meiner FCEV vil vere den viktgaste teknologien framover 40% BEV, 40% HEV, … Nei, det går heller ikkje opp. Tippar dei spurde svarte på eit anna spørsmål enn det Toyota hevdar. Der hevdar dei òg at ein produksjonskapasitet på 30.000 bilar i året er ei tidobling av noverande kapasitet på 7000 bilar i året (for dagens Mirai). At hydrogen-folk ikkje kan rekne er heilt gjennomgåande, og ein føresetnad for at hydrogen skal høyrest vitugt ut, men det får då vere grenser! Dette er jo berre flaut. Kanskje dei skulle hyre inn ein femteklassing med normale evner til å rekne for seg? Eg merkar meg at Toyota ikkje er interessert i å selje den nye Mirai. Dei vil berre tilby han for leasing. Nettsidene til Toyota i Noreg syner berre den gamle modellen. Endret 8. oktober 2020 av Sturle S 4 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 HF- skrev (1 minutt siden): Eg berre uttrykte begeistring for innholdet i din kommentar. Dersom du egentlig meinte noke anna er det berre å prøve å formulere seg på nytt👍 De har lang og god erfaring fra elbilene allerede, og med den erfaringen så roper de om behov for hydrogen-bilene der formålet er å erstatte alle biler til null-utslipps biler. Alternativet er å sparke sjåfører som ikke har lademuligheter hjemme, samt droppe å tjene mest per bil gjennom skiftsordninger på bilene. Det betyr isåfall dyrere taxi for alle andre, for disse kostnadene tar dem jo ikke selv. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 14 minutes ago, Simen1 said: Det kan jo tenkes at de regner med en maks kapasitetsutnyttelse på 55% av en eller annen grunn. Nei, han seier at kapasiteten er 8 tonn om dagen. Ikkje kva dei har planar om å utnytte. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 oophus3do skrev (1 minutt siden): Du mener problemet som Adm. dir i NorgesTaxi skisserer? Han mener altså at det å ha et alternativ tilgjengelig gir merverdi for taxi-næringen, og du motsier deg han? Ja. Hvis det er snakk om at det er et problem med elbiler i borettslag så er det jo i borettslagene man må begynne, ikke utbygging av hydrogen? Hvorfor i alle dager skulle det gi noen som helst mening, når det er i et borettslag er såre enkelt å sette opp ladere? 4 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 Sturle S skrev (1 minutt siden): Grafen til Toyota var jo artig. Dei syner ein vekst i salet av FCEV fram mot 2020, men i realiteten har det vore ein nedgang i salet. Veksten globalt måles selvfølgelig fra et firma som selger biler og produkter globalt. Sturle S skrev (2 minutter siden): Toyota hadde òg ein annan graf, som eg mistenkjer at dei presenterte feil. Av den gjekk det fram at 60% meiner FCEV vil vere den viktgaste teknologien framover 40% BEV, 40% HEV, … Nei, det går heller ikkje opp. Tippar dei spurde svarte på eit anna spørsmål enn det Toyota hevdar. Samme kilde som jeg har gitt her inne tidligere, og nei Toyota missrepresenterer ikke noe der. Sturle S skrev (2 minutter siden): Der hevdar dei òg at ein produksjonskapasitet på 30.000 bilar i året er ei tidobling av noverande kapasitet på 7000 bilar i året. De snakket om Mirai. Produksjonskapasitet fra 3,000 til 30,000 i året. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 (endret) bshagen skrev (4 minutter siden): Ja. Hvis det er snakk om at det er et problem med elbiler i borettslag så er det jo i borettslagene man må begynne, ikke utbygging av hydrogen? Hvorfor i alle dager skulle det gi noen som helst mening, når det er i et borettslag er såre enkelt å sette opp ladere? Hvorfor ignorerer du resten av punktene? Hva med skiftsarbeid per bil, og betydelig kjappere påfyll av energi, samt så kan man slenge på lengre rekkevidde på vinterene? Samt det er ikke enkelt å bare "slenge" opp lading her og der. Har du noen sinne vært ved noen større boligblokker? De har ikke nok parkering til bilene på gatenivå for dagens biler, så det vil være betydelig mer problematisk når gårsdagens biler byttes ut med mogendagens biler som helst skal saktelades over natten der de står parkert. Altså. Dette er sjefen hos NorgesTaxi som uttaler seg. Han har selvfølgelig god oversikt over problemområdene de har? Endret 8. oktober 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 2 minutes ago, bshagen said: Ja. Hvis det er snakk om at det er et problem med elbiler i borettslag så er det jo i borettslagene man må begynne, ikke utbygging av hydrogen? Hvorfor i alle dager skulle det gi noen som helst mening, når det er i et borettslag er såre enkelt å sette opp ladere? Når 100% av taxiane skal vere over til nullutslepp innan 2024 er det det dei må gjere. Om dei ynskjer å byte nokre av bilane til hydrogenbilar i 2025-2026 får vi sjå. Eg tvilar, fordi straum er so mykje billigare enn hydrogen. 6 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 Sturle S skrev (2 minutter siden): Når 100% av taxiane skal vere over til nullutslepp innan 2024 er det det dei må gjere. Om dei ynskjer å byte nokre av bilane til hydrogenbilar i 2025-2026 får vi sjå. Eg tvilar, fordi straum er so mykje billigare enn hydrogen. Her er det Simen1 som har missforstått hva som mentes med å bruke årstallene rundt 2025-2026. Dette handlet om å møte etterspørselen for alle som roper om løsninger per idag. Altså man må starte idag, for å stå klar i 2025-2026 med nok produksjon til etterspørselen fra logisikk og tjenestekjøperne. Det tar ikke 5-6 år å bygge 1 stasjon, men det tar 5-6 år å få på plass hele den initielle planen såfremt de får startet nå idag. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 oophus3do skrev (8 minutter siden): Har du noen sinne vært ved noen større boligblokker? Det er her jeg ikke gidder mer. Du snakker til meg som om jeg er dum i huet, at jeg kommer fra en posisjon som for deg må bety *ingoranse*. Og ja, selvsagt har jeg vært i større boligblokker, jeg har da også bodd slik, og i området her jeg bor (Drammen) så er det en haug av de. Men jeg gidder ikke diskutere dette mer, da du ikke kan diskutere dette uten å være nedlatende overfor den du diskuterer med. Så, «ok, du vinner» 4 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 Sitat I 2017 hadde drosjene en gjennomsnittlig kjørelengde på 56.875 km. Kilde 56 875 km/år / 365 dager/år = 156 km/dag i gjennomsnitt. Jeg har hørt om enkelt-eksempler på taxier som har gått 150 000 km/år, altså i gjennomsnitt 410 km/dag. Ekstra travle dager kan selvsagt ha ennå mer, men slike topper er gjerne begrenset til ett skift. F.eks julebordkjøringa som tar seg opp rundt kl 17 og dabber av kl 05. Deler av tida er ventetid og ikke effektiv kjøretid. Folk tar vanligvis ikke taxi mer enn ca 30 minutter lange turer og det foregår på veier med varierende fartsgrenser. Kanskje 60 km/t i snitt. Altså godt under 1000 km/døgn ved de verste toppene. Velger man en elbil som lader raskt så kan ladebehovet dekkes med 4*15 minutter på superlader eller 3*15 minutter på hurtiglader + 3 * 45 minutter i pålagte hvilepauser med 22 kW. 2 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 bshagen skrev (Akkurat nå): Det er her jeg ikke gidder mer. Du snakker til meg som om jeg er dum i huet, at jeg kommer fra en posisjon som for deg må bety *ingoranse*. Og ja, selvsagt har jeg vært i større boligblokker, jeg har da også bodd slik, og i området her jeg bor (Drammen) så er det en haug av de. Men jeg gidder ikke diskutere dette mer, da du ikke kan diskutere dette uten å være nedlatende overfor den du diskuterer med. Så, «ok, du vinner» Jeg må jo spørre når du sier det bare er å kaste opp ladere så er problemet løst. Problemet er jo ikke direkte linket til hvor lett/vanskelig det er å sette opp ladere, men arealbehovet rundt blokkene. Man har rett og slett ikke nok areal for å støtte lading på faste plasser. Bare det å finne parkeringsplass er jo vanskelig nok i seg selv. Det å være taxisjåfør med et fast behov for ladeplass uten fast parkering blir jo et betydelig problem med elbil. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 NEL seier at dei treng støtte i laang tid framover, spesifikt for hydrogen. Ingen ynskje om teknologinøytralitet eller energieffektivitet der. Dei treng 80% offentleg finansiering! Her er det krav om subsidiar for alle penga! Kva har vi fått for alle subsidiane som er delt ut til hydrogenstasjonar frå 2007 til i dag? 5 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 Simen1 skrev (1 minutt siden): 56 875 km/år / 365 dager/år = 156 km/dag i gjennomsnitt. Gjennomsnitt har nada å si for beskrivelsen på behovet. De turene de tjener mest for, og jubler høyest for kan lett være langt over 156km tur/retur med flere timer igjen på skiftet og/eller levering av bil til neste skift. Simen1 skrev (2 minutter siden): Ekstra travle dager kan selvsagt ha ennå mer, men slike topper er gjerne begrenset til ett skift. Eventuelt biler som byttes på mellom ulike sjåfører. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 8 minutes ago, Simen1 said: 56 875 km/år / 365 dager/år = 156 km/dag i gjennomsnitt. Jeg har hørt om enkelt-eksempler på taxier som har gått 150 000 km/år, altså i gjennomsnitt 410 km/dag. Ekstra travle dager kan selvsagt ha ennå mer, men slike topper er gjerne begrenset til ett skift. F.eks julebordkjøringa som tar seg opp rundt kl 17 og dabber av kl 05. Deler av tida er ventetid og ikke effektiv kjøretid. Folk tar vanligvis ikke taxi mer enn ca 30 minutter lange turer og det foregår på veier med varierende fartsgrenser. Kanskje 60 km/t i snitt. Altså godt under 1000 km/døgn ved de verste toppene. Velger man en elbil som lader raskt så kan ladebehovet dekkes med 4*15 minutter på superlader eller 3*15 minutter på hurtiglader + 3 * 45 minutter i pålagte hvilepauser med 22 kW. Ei stor ulempe for hydrogentaxiar er at dei ikkje kan brukast på lange turar. Dei må jo nå attende til fyllestasjonen på Alna når tanken er tom. Får dei tilbod om ein tur på 100 km med kvartfull tank må dei takke nei, fordi dei ikkje når attende til Alna. Ladestasjonar er det over alt. 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 (endret) Sturle S skrev (12 minutter siden): NEL seier at dei treng støtte i laang tid framover, spesifikt for hydrogen. Ingen ynskje om teknologinøytralitet eller energieffektivitet der. Dei treng 80% offentleg finansiering! Her er det krav om subsidiar for alle penga! Kva har vi fått for alle subsidiane som er delt ut til hydrogenstasjonar frå 2007 til i dag? Når du først skal ta opp et tema, så kan det være greit å holde seg for god til å ikke missrepresentere behovet. Det sier seg selv at man vil trenge hjelp i en oppbygningsfase fra et privateid selskap som skal holde landets behov på sine skuldre. De planlegger å produsere hydrogen til alle segmenter som vil trenge den. Industri, vei og vann, og det å subsidiere stålindustrien f.eks i å kunne produsere fossilfritt stål er jo et behov man uansett har. Dog støtteordningene må innkludere opex kostnader i en periode der etterspørselen fordrer lav utnyttelsesgrad av stasjonene som skaleres for å støtte flere segmenter. Det samme må de mot capex kostnader for busser og lastebiler slik man gjør for batteri-elektriske produkter. De håper også at CO2 skatter kan bidra til hjelp, slik at man øker denne tidligere for å gi lavere capex og opex kostander for transportfirma som faktisk hopper inn i det å gjøer seg selv karbonfrie. "De treng 80% offentlig finansiering!" Du aner jo ikke hva du snakker om, og forstår tydeligvis ikke bokmål og engelsk? De snakker om å subsidiere merkostnader for de som skal bli karbonfrie (altså transportfirma) mellom skiftet fra diesel til batteri/hydrogen. CAPEX kostnadene er betydelig høyere og kan om mulig subsidieres gjennom høyere CO2 skatter og avgifter (CO2 skatt per ton/km) siden teknologien er klart allerede. Problemet er skalafordeler og høye kostnader ved å være tidlig ute som pinoeerer. Endret 8. oktober 2020 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 Sturle S skrev (Akkurat nå): Ei stor ulempe for hydrogentaxiar er at dei ikkje kan brukast på lange turar. Dei må jo nå attende til fyllestasjonen på Alna når tanken er tom. Får dei tilbod om ein tur på 100 km med kvartfull tank må dei takke nei, fordi dei ikkje når attende til Alna. Ladestasjonar er det over alt. Ikke når infrastrukturen er landsdekkende med stasjoner per 250km som det jo snakkes om. Snakk om å lete etter dårlige argumenter. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. oktober 2020 Del Skrevet 8. oktober 2020 oophus3do skrev (31 minutter siden): Man kan kjøre rimelig mange måneder på en Mirai 2021 for én lynlader. Klassisk og barnslig. Misforstå med vilje når det saklige svaret blir for ubehagelig, oophus3do skrev (25 minutter siden): Alternativet er å sparke sjåfører som ikke har lademuligheter hjemme, samt droppe å tjene mest per bil gjennom skiftsordninger på bilene. Det betyr isåfall dyrere taxi for alle andre, for disse kostnadene tar dem jo ikke selv. Høres ikke akkurat ut som noen saklig oppsigelsesgrunn. Tror du den ville holdt i retten? Sturle S skrev (26 minutter siden): Nei, han seier at kapasiteten er 8 tonn om dagen. Ikkje kva dei har planar om å utnytte. Greit nok. Da må jeg bare konkludere med 60 kWh/kg H2. oophus3do skrev (22 minutter siden): Hvorfor ignorerer du resten av punktene? Hva med skiftsarbeid per bil, og betydelig kjappere påfyll av energi, samt så kan man slenge på lengre rekkevidde på vinterene? Lengre rekkevidde på vintrene? Vintertest av Mirai i Norge i temperaturer mellom 0 og 7-8 minusgrader viste et forbruk på 43% høyere enn oppgitt: Sitat Da forbruksstatus for dagens 250 kilometer lange tur ble gjort opp, viste kjørecomputeren fortsatt 1,1 kg/100 km. Dette er 43 prosent mer enn det fabrikkoppgitte NEDC-forbruket på 0,76. Sitat Med fem kilo hydrogen tilsier enkel matte at forbruket på 1,1 kg/100 km burde gi rundt 450 kilometer rekkevidde, og at realistisk rekkevidde gjennom året ligger mellom 300 og 500 kilometer (nedre nivå basert på vårt høyeste forbruk på korte turer). Sitat Totalt ble gikk det med drøyt 13,2 kilo, og da leverte vi bilen tilbake med litt mer rekkevidde enn da vi mottok den. Tanking kostet totalt 1.177 kroner. Ved leveringen hadde vi tilbakelagt ganske nøyaktig 1.000 kilometer. Korrigert for at vi leverte bilen med mer beholdning enn da vi mottok den, ble kostnaden pr. mil omtrent ti kroner. 3 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå